„Konkurencija viešuosiuose pirkimuose yra esminis veiksnys, nulemiantis jų efektyvumą, geriausią kainos ir kokybės santykį, – sako VPT direktorė Diana Vilytė. – Kelių priežiūros autotechnikos pirkimai yra liūdna konkurencijos nebuvimo iliustracija: dešimtimis tūkstančių didesnė kaina už autogreiderį ir trys dominuojantys tiekėjai tarp daugiau nei šimto.“
VPT apžvalgos duomenimis, iš viso per 2003–2016 m. kelių priežiūros automobilinės technikos viešuosiuose pirkimuose buvo sudaryta sutarčių už 78 mln. eurų. Pusė jų – „vieno tiekėjo“ pirkimai, kai pasiūlymus pateikė vienas tiekėjas arba, atmetus kitų dalyvių pasiūlymus, pasiūlymų eilėje liko vienas tiekėjas.
Labiausiai šiuose pirkimuose sekėsi UAB „Keluva“, kuri sudarė sutarčių daugiau kaip už 18 mln. Eur – tai sudaro 24 proc. visų tokių sutarčių vertės. Kiek mažesnės vertės sutartis pasirašė UAB „Skuba“ (12,6 proc.) ir UAB transporto firma „Transmitto“ (11,3 proc.).
Per minėtą laikotarpį perkant kelių priežiūros automobilinę techniką sudaryta sutarčių su 113 skirtingų tiekėjų, tačiau kone pusė – 47 proc. – sutarčių vertės atiteko trims tiekėjams.
Labiausiai šiuose pirkimuose sekėsi UAB „Keluva“, kuri sudarė sutarčių daugiau kaip už 18 mln. Eur – tai sudaro 24 proc. visų tokių sutarčių vertės. Kiek mažesnės vertės sutartis pasirašė UAB „Skuba“ (12,6 proc.) ir UAB transporto firma „Transmitto“ (11,3 proc.).
Mažiausia konkurencija vyrauja autogreiderių pirkimuose – juose pasiūlymus teikia vidutiniškai vos 1,5 tiekėjo. Šiuose konkursuose be konkurencijos dominuoja UAB „Keluva“: su šia bendrove kelių priežiūros perkančiosios organizacijos sudarė sutarčių beveik už 16 mln. Eur, kas sudaro 99 proc. visų autogreiderių viešųjų pirkimų vertės nuo 2003-iųjų.
VPT taip pat analizavo ir vidutines autogreiderių kainas 2012–2016 m. ES šalyse vykusiuose naujų autogreiderių viešuosiuose pirkimuose. Tyrimo duomenimis, Lietuvos kelių priežiūros institucijų įsigytų autogreiderių vidutinė kaina svyruoja nuo 216 tūkst. eurų iki 267 tūkst. eurų, tačiau pirkdami autogreiderius, Lietuvos kelininkai už juos permoka vidutiniškai po 20 tūkst. eurų. Palyginimui, vidutinė autogreiderio kaina ES šalyse yra apie 232 tūkst. eurų, tuo tarpu Lietuvoje ši suma siekia 252 tūkst. eurų, ir tai yra 42 proc. brangiau nei moka kelininkai Lenkijoje bei 16 proc. – nei Latvijoje.
2003–2009 m. didžiausias kelių priežiūros automobilinės technikos pirkėjas buvo Lietuvos automobilių kelių direkcija (toliau – LAKD), o nuo 2010 m. didžiąją dalį tokių pirkimų vertės sudarė 11 valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių įmonių pirkimai.
Autogreideris – kelių mašina, kuria lyginama ir taisoma smėlio, žvyro ar grunto kelių danga, valomas sniegas, stumdomos birios statybinės medžiagos, kasami grioviai ir atliekami kiti darbai.