Morgai. Stereotipinis kruizinio laivo keleivis yra pagyvenęs žmogus. Tai nėra mitas – ramios kelionės patogiu laivu vyresniems nuotykių ieškotojams labai patinka. Kuo ilgesnė kelionė, tuo vidutinis laivo keleivių amžius yra didesnis. Taip yra todėl, kad senjorai turi mažiau įsipareigojimų, susijusių su darbu ar kita veikla ir gali sau leisti atostogauti ilgiau. Tačiau tai kartu reiškia, kad kartais įvyksta kai kas neišvengiamo.
Teigiama, kad per metus miršta maždaug 200 kruizinių laivų keleivių. Kruiziniai laivai turi morgus, juose yra vietos 1-3 kūnams. Juose jie laikomi tik laikiniai. Priklausomai nuo laivo padėties, kūno paimti gali atskristi sraigtasparnis, kuris mirusįjį nugabena į paskutinį kruizinio laivo aplankytą uostą. Kartais aplinkybės susiklosto kitaip ir kūną tenka gabentis į kitą uostą maršrute.
Ligos. Nors šis straipsnis buvo skirtas paskatinti žmones pagalvoti apie poilsį kruiziniuose laivuose, tačiau pirmi du faktai vis tiek yra kiek tamsūs smalsumui patenkinti. Kruiziniuose laivuose žmonės gyvena labai arti vienas kito. Uždaros erdvės, susitikimai ir koncertai bei dalijimasis maistu yra puiki terpė virusams plisti. Aišku, medikų komandos budi pasiruošusios, tačiau kartais virusai nusiaubia ištisus laivus.
2013 metais noro virusas užklupo porą laivų. Šimtai keleivių viduriavo ir vėmė taip, kad keletą jų teko izoliuoti, kad virusas daugiau nebeplistų.
Pasaulis. Egzistuoja privati gyvenamoji jachta „The World“ (Pasaulis), kuri yra kiek kitoks kruizinis laivas. Visi 165 jos butai priklauso žmonėms, o ne laivą administruojančiai kompanijai. Laive galima gyventi, kol jis tiesiog keliauja aplink pasaulį. Kai kurie žmonės taip ir daro – tai jų gyvenamoji vieta.
Keturi Titaniko kaminai. Jei atsimenate garsųjį filmą, žinote, kad Titanikas turėjo keturis kaminus. Bet tikriausiai nežinojote, kad ketvirtasis buvo netikras – per jį dūmai nerūko. Pastatytas jis buvo tik dėl išvaizdos – su juo laivas atrodė simetriškesnis ir labiau subalansuotas.
Visgi egzistavo ir kita paskirtis – marketingas. Laivas su keturiais kaminais žmonių sąmonėje buvo geresnis, galingesnis ir greitesnis. Na, o inžinieriai surado, kaip naudingai išnaudoti šią erdvę – kaminas buvo naudojamas ventiliacijai, o jo viduje buvo ir kopėčios, leidžiančios įgulos nariams pasiekti laivo viršų ir apsižvalgyti.
Vėliavos – ne tik papuošimas. Kruiziniai laivai dažnai plaukia su Liberijos, Panamos ar kitų neturtingų valstybių vėliavomis. Taip yra todėl, kad šiose šalyse galioja mažesni reikalavimai taršai ar žmonių atlyginimui. Buvo pasirodę pranešimų, kad kai kuriuose kruiziniuose laivuose žmonės dirba vergiškomis sąlygomis. Taip nutinka todėl, kad laivai yra registruojami tose šalyse, kur darbuotojų teisės yra ginamos silpniau.
Didžiausias kruizinis laivas. „Harmony of the Seas“ yra didžiausias kruizinis laivas, kurio ilgis siekia 362,12 metrus.
Įdomiausia tai, kad 1,2 milijardus dolerių kainavęs laivas buvo statomas pagal tas pačias specifikacijas kaip ir kitas tos pačios klasės laivas „Oasis of the Seas“, kuris yra šiek tiek trumpesnis. Per valandą toks laivas sudegina daugiau nei 9000 litrų kuro.
Svajonių pensija. Ne vienas žmogus šiuo metu planuoja būtent taip išeiti į pensiją – išsikelti į kruizinį laivą. Tai – saugu ir ne daug brangiau nei gyvenimas prabangiuose slaugos namuose. Kasdien keičiama patalynė, tvarkomi kambariai, laive vyksta pramogos, o ką jau bekalbėti apie vietas, kurias galima lankyti iki gyvenimo pabaigos. Kai kurie skaičiuoja, kad gyvenimas kruiziniame laive gali būti net ir pigesnė alternatyva, tačiau, aišku, tai vis tiek sau leisti gali ne visi, o daugumai baugu parduoti namus ar kitą turtą.
Atliekos. Didieji kruiziniai laivai – tai miestai ant vandens. Jiems reikalinga visa infrastruktūra, įskaitant ir atliekų tvarkymą. Nors daugelis šalių turi įstatymus, kurie nurodo, kaip laivai turi valyti savo atliekas, dažnai leidžiama toliau nuo kranto kanalizacijos turiniu atsikratyti paprasčiausiu būdu. JAV ši riba yra vos 3 mylios nuo pakrantės laivybos zonos.
Prietarai. Jau vien pažiūrėję šias nuotraukas matote, kad kruiziniai laivai turi kelių aukštų (denių) struktūras. Jų gali būti ir 16, ir daugiau. Visgi, kildami liftu pastebėtumėte, kad skaičiaus 13 čia nėra. Nėra ir 13 numeriu pažymėto denio. Net nereikia aiškinti kodėl.
O ar žinote, kodėl, krikštijant laivus į jų korpusus daužomi šampano buteliai? Tai – sena tradicija. Anksčiau alkoholis arba kraujas buvo liejamas ant korpuso ir stiebų, o dabar pakanka šampano butelio. Reikėtų pasakyti, kad tai – auka, tačiau patys žmonės turi nuspręsti, kam ji skirta. Laikoma, kad nesudužęs butelis reiškia nelaimę, todėl visuomet stengiamasi šiam veiksmui jėgų negailėti.
Saugumo pamokos. Prieš kiekvieną skrydį palydovės rankų mostais parodo duris, pamoko užsisegti saugos diržą, kaip užsidėti kaukę ar gelbėjimosi liemenę, jei to prireiktų. Tai trunka vos porą minučių ir jums reikėtų atkreipti dėmesį. Tuo tarpu kruizinių laivų keleiviai turi išklausyti kur kas detalesnes pamokas, įsiminti gelbėjimosi laivų pozicijas, evakuacijos kelius ir procedūras. Kartais gali būti surengiamos ir pratybos. Tai – ne juokai. Už pažeidimus gali būti taikomos baudos, todėl, jei pakliūsite į tokias pamokas, klausykitės, mokykitės, ir darykite, kas jums pasakyta.
Daugiau įdomybių apie laivus rasite „Nodum“ FB paskyroje.