Jei prieš 20 metų būtumėte pasakę, kad kompiuteriu bus galima sukurti modelius, atrodančius taip pat, kaip fotografija, dauguma į jus būtų pažiūrėję su dideliu nepatiklumu. Visgi mokslinė fantastika jau kurį laiką tapusi realybe, sako D.Lašaitė ir priduria, kad 3D modeliavimo proveržis pastebimas daugelyje sričių: nuo e-komercijos iki architektūros ar net medicinos.
„3D technologija šiandien jau pasiekė tokį lygį, kad eilinis žmogus nebeatskirs, ar daiktas nufotografuotas, ar sumodeliuotas“, – pasakojo vadovė.
2011 m. lietuvių įkurta „CGTrader“ šiuo metu yra didžiausia pasaulyje 3D modelių platforma, kurioje dizaineriai perka ir parduoda 3D modelius. Šiuo metu ji turi apie 5 mln. registruotų vartotojų. „Siekiame ne tik padėti dizaineriams iš viso pasaulio keistis savo kūriniais, bet ir palengvinti pačių objektų perkėlimą į 3D erdvę“, – teigė pašnekovė.
Už fotosesiją 6 kartus pigiau
Kompanijos nesenai atliktas pasaulinio masto tyrimas parodė, kad produkto 3D vizualizacija yra 6 kartus pigesnė už komercinę fotosesiją. Tyrimo metu lygintos per 100 fotostudijų visame pasaulyje pateiktos kainos ir rezultatai.
„Tokį didelį kainų skirtumą lemia tai, kad įprastoms fotosesijoms reikia transportuoti objektus, papildomai investuoti į apšvietimą, fotosesijos rekvizitus, nuomotis fotosesijai vietą, mokėti fotografui ir kitiems darbuotojams. Kai analogiškus 3D modelius gali sukurti vienas dizaineris niekur neišeidamas iš namų. Be to, vėliau tuos pačius modelius galima naudoti skirtingose aplinkose – tradicinės fotografijos atveju tektų vėl viską iš naujo fotografuoti“, – pasakojo pašnekovė.
„CGTrader“ vadovės teigimu, populiariausi yra kompiuterinių personažų modeliai (angl. character), kurie naudojami įvairiuose žaidimuose, animacijose. Papildomoje „CGTrader“ platformoje „ARsenal.ai“, skirtoje el. komercijos įmonėms ir jų parduodamiems objektams, dominuoja 3D baldų modeliavimas.
Be to, virtualūs objektai tampa vis aktualesni augant virtualių pasaulių skaičiui. Pavyzdžiui, „Facebook“ įkūrėjo M.Zuckerbergo kuriamas virtualus metavisatos pasaulis perkels socialinius tinklus į naują erą – bendrausime, dirbsime, mokysimės, žaisime virtualioje arba papildytoje realybėje, sukurtoje 3D modelių technologijomis. „Turėsime ne tik savo avatarus, bet pirksime jiems rūbus, kursime savo virtualius namus ir virtualius biurus“, – pasakojo D.Lašaitė.
Pašnekovės teigimu, šios tendencijos išankstine pradžia galime laikyti tai, kas vyksta kompiuterinių žaidimų pasaulyje, kur realaus pasaulio objektai įgauna savo virtualius atitikmenis.
„Pavyzdžiui, 125 mln. žaidėjų turintis „Fortnite“ jau seniai į savo visatą perkelia realybės atspindžius – žaidėjai naudoja garsių filmų, animacijos veikėjų 3D reprezentacijas, organizuojami unikalūs renginiai, garsūs muzikantai surengia savo kūrinių premjeras ar net virtualius koncertus“, – įžvalgomis dalijosi „CGTrater“ vadovė. – Kitas geras pavyzdys – „Decentraland“ virtuali erdvė, kurioje naudotojai valdo pasaulį, balsuoja, investuoja, perka žemę, kuria verslus ir visame tame figuruoja 3D modeliai“.
Nuo COVID-19 tyrimų iki Marso kolonizacijos
Nors 3D modelių panaudojimas e-komercijoje ar kompiuteriniuose žaidimuose yra itin populiarus, tai tikrai nėra vienintelė jų pritaikymo sritis.
„Tolygiai auga buitinių naminių 3D spausdintuvų skaičius – šiemet jų jau parduota 2,1 mln., o per artimiausią penkmetį prognozuojama, kad šis skaičius išaugs daugiau nei 6 kartus“, – teigė pašnekovė.
3D modelių ateitis, tiesa, ne vien pramoginė. Štai, pavyzdžiui, medicinoje 3D modelių panaudojimas jau pasiekė ir Lietuvą – Respublikinėje Šiaulių ligoninėje iš medicininio titano lydinio 3D technologijomis pagamintas kranialinis implantas. Taip pat 3D technologijos sėkmingai panaudotos tiriant SARS-CoV-2, o ateityje jos turėtų pakeisti žmonių kūnus medikų anatomijos paskaitose.
„3D modeliavimą savo darbe jau naudoja geologai, hidrologai, aplinkosaugininkai – jie geba per trumpą laiką sukurti savo planuojamų gręžinių modelius, taip išvengdami klaidų ir bereikalingų intervencijų į gamtą“, – 3D modeliavimo pranašumus vardijo D.Lašaitė
Nepamirškime ir kosmoso – ieškoma būdų nugabenti spausdintuvus į Marsą ir vietoje spausdinti gyvenamus pastatus astronautams, taip pat yra svarstoma Mėnulyje atspausdinti energiją generuojančius prietaisus.
Aš noriu būti 3D modeliuotoju
Ko reikėtų norint tapti 3D modelių kūrėju? Na, visų pirma, reikėtų suprasti, kad toks darbas reikalauja laiko ir kruopštumo – D.Lašaitės teigimu, atsižvelgiant į objektą, vieno modelio sukūrimas gali užtrukti nuo poros valandų iki kelių savaičių.
„Be abejo, norint tai daryti kokybiškai reikia keletą metų pasimokyti principų, technikų ir pačios technologijos, o vėliau pakanka galingesnio kompiuterio ir specialios, 3D modelių kūrimui pritaikytos programinės įrangos“, – pridėjo pašnekovė. Taip pat ji teigė, kad ateityje kompanija tikisi atrasti tokių automatizuotų sprendimų, kurie palengvintų modeliavimo procesą kūrėjams.
Kalbėdama apie rinkoje vyraujančias tendencijas, pašnekovė neslepia, kad nors moterys į šią sritį žengia vis dažniau, „dar turės praeiti keleri metai, kol pajusime tikrą pokytį.“