Akistata: kaip roboto žvilgsnis gali paveikti žmogaus smegenis?

Jau seniai žinoma, kad akių kontaktas su robotu gali kelti nerimą. Mokslininkai net turi pavadinimą šiam nemaloniam jausmui – „keistasis slėnis“.
Dirbtinis intelektas
Dirbtinis intelektas / „Scanpix“/AP nuotr.

Trikdo žmones

Keistojo slenio (angl. uncanny valley) reiškinys yra nenusakomas jausmas, kuris užklumpa stebint objektą, panašų į žmogų. Dažnai šie jausmai apima nerimą, baimę ar pasibjaurėjimą

Dabar, Italijos mokslininkų dėka, mes taip pat žinome, kad tai daugiau nei tik jausmas.

Italijos technologijų instituto (IIT) komanda ištyrė, kaip roboto žvilgsnis gali mus apgauti.

„Žvilgsnis yra labai svarbus socialinis signalas, kurį kasdien naudojame bendraudami su kitais žmonėmis“, – sakė profesorė Agnieszka Wykowska, pagrindinė tyrimo, paskelbto žurnale „Science Robots“, autorė.

Komanda paprašė 40 savanorių žaisti vaizdo žaidimą „višta“ – kai kiekvienas žaidėjas turi nuspręsti, ar leisti automobiliui važiuoti tiesiai į kitą automobilį, ar nukrypti, kad būtų išvengta susidūrimo – prieš priešais juos sėdintį humanoidinį robotą.

Tarp raundų žaidėjai turėjo žiūrėti į robotą, kuris kartais atsigręždavo, o kartais žiūrėdavo į šalį.

Persvarstė savo veiksmus

Kiekvieno scenarijaus metu mokslininkai rinko duomenis apie elgesį ir nervinį aktyvumą naudodami elektroencefalografiją (EEG), kuria nustatomas elektrinis smegenų aktyvumas.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Dirbtinis intelektas Ai-Da
AFP/„Scanpix“ nuotr./Dirbtinis intelektas Ai-Da

„Mūsų rezultatai rodo, kad iš tikrųjų žmogaus smegenys roboto žvilgsnį apdoroja kaip socialinį signalą, ir šis signalas turi įtakos mūsų sprendimų priėmimui, strategijoms, kurias taikome žaidime, taip pat mūsų reakcijoms“, – sakė J.Wykowska.

Gauti rezultatai rodo, kad roboto žvilgsnis privertė žmones atidėti sprendimo priėmimą arba juo suabejoti. Šis tyrimas naudingas tuo, kad vis labiau suprantama robotų veikimo įtaka žmogui, taip padedant apsispręsti, kokiose srityse dirbtinį intelektą naudoti būtų pravartu, o kokiose – ne.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis