Apie tai, kaip derėtų tinkamai pristatyti savo verslą, norint prisitraukti investicijų, aiškina žaidimo „Nebula44“ kūrėjas ir KTU „StartupSpace“ verslumo centro narys Artūras Šlajus bei verslininkas, buvęs BNVP fondo patarėjas, Jonas Gavelis.
„Pitch“ yra anglų kalbos žodis, kuris iš esmės reiškia pristatymą, kuriuo tikimasi pasiekti tam tikrą rezultatą“, – pasakoja „Nebula44“ autorius A.Šlajus.
Tokie pristatymai skirstomi į kelias kategorijas pagal turimą laiką bei tikslus. Puikus produkto pristatymo pavyzdys – „iPhone“ telefonų pristatymai vykstantys prieš išleidžiant naują telefono versiją.
Kita „pitch‘ų“ kategorija – pristatymai investuotojams, Anot Jono Gavelio, jie gerokai skiriasi nuo bet kokio kito verslo pristatymo: „Investuotoją domina tik dviejų tipų verslai: su aiškiu verslo modeliu bei keliu iki paslėptų pinigų arba „startup‘ai“ su išskirtine technologija, kuri gali užtikrinti verslo sėkmę.“
Verslo pristatymai skirstomi į dvi grupes: trumpus, dar vadinamus „power pitch“ arba „elevator pitch“ ir ilgus, išsamesnius, kurie paprastai trunka iki 7–10 minučių.
Trumpas pristatymas, trunkantis iki 30 sekundžių, yra skirtas pašnekovui greitai paaiškinti ką darai, jį sutikus koridoriuje arba lifte. Pateikiama esminė informacija apie produktą: kas tai yra, kam skirta, kokią problemą sprendžia ir kokios kompanijos stipriosios pusės.
„Nebula44“ naršyklinio žaidimo autorius A.Šlajus kaip pavyzdį pateikė savo žaidimo trumpą pristatymą: „Tai nemokamas naršyklinis žaidimas skirtas užkietėjusiems žaidėjams, mėgstantiems gilius ir sudėtingus strateginius žaidimus.“ Anot jo, aiškiai pasakius kuo užsiimi, labai svarbu papasakoti apie verslo potencialą. „Mūsų kompanija jau turi nemažą ratą vartotojų ir gauna nuolatines pajamas iš žaidimo. Žaidimą kuria patyrusi komanda sparčiai besiplečiančioje interneto ir mobiliųjų žaidimų rinkoje“, – sako A.Šlajus.
Svarbą atskleisti galimybę užsidirbti pinigų taip pat akcentuoja J.Gavelis: „Tai labai svarbu – pristatant verslą investuotojui reikia pasirūpinti, kad jam nutįstų seilė. Taip pat svarbu parodyti ugnelę viduje.“
Abu pašnekovai įsitikinę, kad net sėkmingai pristačius verslą nevertėtų tikėtis, jog jie jau turi milijoną kišenėje. „Verslo pristatymas tik pirmasis žingsnis. Jei tavo projektu susidomėjo investuotojas, tuomet prasidės pokalbis. Turi žinoti su kuo teks sėsti prie stalo. Verslo angelai ieško rizikingų projektų ankstyvoje stadijoje, rizikos kapitalo fonai – milžiniškos grąžos“, – teigia A.Šlajus.
Su „Nebula44“ žaidimo kūrėju sutinka ir kitas mūsų pašnekovas: „Investuotojai į informacinių technologijų sritį investuoja sąlyginai mažas pinigų sumas su noru gauti didesnę grąžą. Jie į „startupą“ neinvestuos tiek pat, kiek į pramoninę gamyklą, bet norės uždirbti. Rizikos kapitalo fondas per metus tikėsis 20–25 proc. prieaugio, o ilgametėje perspektyvoje – 30 ar net 40 kartų didesnės grąžos nei buvo investuota. Dėl to projektai turi būti išties ambicingi.“
Norint padidinti šansus pritraukti investiciją svarbu akcentuoti keletą dalykų. „Visų pirma svarbu išskirti ypatingas kompanijos kompetencijas. Mūsų komanda suburta iš patyrusių programuotojų, taip pat vienas komandos narys itin patyręs tinklinių žaidimų žaidėjas ir jis itin gerai išmano šio žaidimų žanro ypatumus“, – pridūrė A.Šlajus.
Jo teigimu, itin malonu jei įmones pristatantys verslininkai jau uždirba pirmąsias pajamas: „Jei iš „startupo“ pajamų atimtume išlaidas ir gautume teigiamą skaičių, tai labai geras rodiklis. Tokia įmonė įrodo, kad jos produktas neša pelną ir jie gali augti daug sparčiau.“ Tą būtina akcentuoti ir tokiu būdu kur kas lengviau pritraukti lėšų nei kuriant kitą „Instagram“ programėlę, kuri galbūt niekada ir neturės pajamų.
Kitas itin svarbus aspektas – augimo sparta. „Verslas turi įrodyti, kad gali augti ir plėstis, tuo privalės būti įtikintas investuotojas“, – tvirtina J.Gavelis.
Pabaigai abu pašnekovai pataria netingėti. Svarbu viskas – tonas, tekstas ir išvaizda.
„Pitchas“ nėra tiesiog pristatymas, turi ateiti ir būti atlikęs namų darbus. Tai, ką matėme JAV, labai skiriasi nuo to, kas yra Lietuvoje ar Ukrainoje“, – tvirtina J.Gavelis.
Jis taip pat ragino nesivadovauti iliuzijomis, kad po „pitcho“ žmogus duos pinigų: „Tiesa ta, kad investavimas trunka pusę metų ar net metus, tai ilgas laikotarpis. Investuotojai nori išsiaiškinti techninę ir teisinę puses, rinkodaros įmantrybes ir tik įsigilinus į tai galima judėti toliau. Pats investavimo procesas yra ilgas ir nuobodus. Nevertėtų po mėnesio tikėtis pinigų ir taip yra visame pasaulyje.“