Ne visi lėktuvai gali išpurkšti degalus. Tai gali padaryti tik didesni laineriai. Štai „Boeing 777“ tai padaryti gali, o 737 – ne. Degalai išpurškiami tik tada, kai lėktuvui tenka leistis neplanuotai anksti. Taip yra dėl to, kad maksimalus leistinas skrydžio svoris yra didesnis nei maksimalus leistinas tūpimo svoris. Taigi, jei tenka leistis anksčiau laiko, to papildomo svorio tenka kaip nors atsikratyti – tokie lėktuvai kaip „Boeing 777“, „Airbus A380“ ir kiti tuos degalus išpurškia, o kiti – išdegina sukdami ratus.
Degalai žemės pasiekti negali, nes dėl slėgių skirtumo iš karto virsta garais arba aerozoliu. Vaizdingai teigiama, kad lėktuvas piešia plunksnas – paskui jį nusidriekia išpurkštų degalų debesys, kuriuos vėliau išsklaido vėjas. Tarša? Žinoma. Degalais lyja ant žmonių? Tikrai ne – slėgis lėktuvo degalų sistemoje yra kur kas didesnis nei aplinkoje, todėl degalai iš karto tampa dujomis (ne visai, tikriau – mikroskopinių lašelių debesimis).
Bent jau taip viskas veikia teoriškai, tačiau gyvenime įvyksta ir labai keistų dalykų. Štai „Delta“ oro linijų „Boeing 777“ šių metų sausio 14 dieną pakilo iš Los Andželo oro uosto skrydžiui į Šanchajų. Vos pakilus pasirodė gedimas – sustreikavo vieno ir variklių turbina. Buvo priimtas sprendimas grįžti į oro uostą, tačiau, kaip jau supratote, iš karto leistis lėktuvas negalėjo, nes buvo per sunkus. Tiesa, tam tikra prasme šįkart pasisekė – lėktuve buvo tik 167 žmonės, todėl jis nebuvo toks sunkus, koks galėjo būti.
Apsukęs porą ratų 777 pasiruošė tūpimui. Ir tada išpurškė dalį degalų, kad neplanuotas nusileidimas būtų saugesnis. Viskas baigėsi gerai – lėktuvas saugiai nusileido, kaip ir buvo galima tikėtis.
Tačiau tuomet „Delta“ sužinojo nemalonią žinią – degalais nulijo vienos mokyklos žaidimų aikštelėje. Aviaciniu kuru buvo pavaišinti 60 žmonių, didelė dalis jų – vaikai. Reaktyvinis kuras savo sudėtimi yra artimas dyzelinui ir žibalui, tačiau vis tiek sukelia odos ir ypač akių sudirginimą. Šiems žmonėms prireikė medikų dėmesio.
Tuo tarpu „Delta“ pasistengė sumažinti neigiamas įvykio pasekmes ir nusiuntė 13 žmonių išvalyti aplietą teritoriją. Tačiau aišku, kad su nukentėjusiais žmonėmis teks atsiskaityti, mat pilotų kaltė yra akivaizdi – jie neprašė oro eismo kontrolierių leidimo išpilti degalus, kaip to reikalauja numatytos procedūros.
Iš tikrųjų, oro eismo kontrolierių leidimas yra būtinas. Jie pasakys, kokiame aukštyje ir kur galima išpurkšti tą nereikalingą svorį. Geriausia tai atlikti didesniame aukštyje, kad degalai spėtų išsisklaidyti ir nepasiektų žemės didelių lašų forma. Iš tikrųjų, viskas priklauso ir nuo atmosferos reiškinių, todėl degalus galima išpurkšti tik ten, kur nurodo oro eismo kontrolieriai. Šiuo atveju jie nebūtų leidę degalų atsikratyti tokiame palyginti nedideliame aukštyje virš mokyklų ir gyvenamųjų namų.