Išmaniosios komunikacijos agentūros „Idea prima“ inicijuotos apklausos duomenimis, „Facebook“ paskyrą Lietuvoje turi ir naudoja 93 proc. respondentų – 2 proc. punktais mažiau nei pastaruosius dvejus metus. Antroje vietoje – 4 proc. punktus per metus susigrąžinęs „YouTube“ su 74 proc. vartotojų (pernai jų turėjo 70 proc., 2020 m. – 74 proc.).
Trečioje vietoje likusiu „Instagram“ naudojasi 46 proc. vartotojų – 2 proc. punktais daugiau nei pernai. Toliau rikiuojasi mažiau populiarūs socialiniai tinklai: „WhatsApp“ (28 proc.), „Pinterest“ (21 proc.), „LinkedIn“ (21 proc.), „Telegram“ (20 proc.), „TikTok“ (18 proc.), „Wikipedia“ (13 proc.) ir „Twitter“ (10 proc.).
Už populiariausių platformų dešimtuko ribų – pirmą kartą į vartotojų apklausą įtrauktas nevienareikšmiškai vertinamas socialinis tinklas „Discord“, kuriuo naudojasi tik 9 proc. apklaustųjų. Nepaisant mažo vartotojų skaičiaus, ši platforma Lietuvoje pralenkė tokius žinomus tinklus, kaip „Snapchat“, „Reddit“ ir naująjį „BeReal“ – pastaruoju naudojasi 2 proc. vartotojų.
„Socialinių tinklų vartotojai Lietuvoje neatsilieka nuo globalių tendencijų ir noriai išmėgina naujas bendravimui bei informacijos dalijimuisi skirtas platformas. Pavyzdžiui, su karo Ukrainoje pradžia staiga išaugo „Telegram“ populiarumas, o šiuo metu vis daugiau vartotojų išbando tik prieš kelerius metus pristatytą „BeReal“. Vis dėlto, nepaisant naujų vardų socialinių tinklų arenoje, tradicinės platformos išlieka populiariausiųjų sąraše ir panašu, kad dar ilgai nesitrauks iš jo viršūnės“, – pristatydama socialinių tinklų vartotojų įpročių tyrimo duomenis „Social Media Fest’22“ kalbėjo „Idea prima“ skaitmeninės komunikacijos komandos vadovė Viktorija Juškauskaitė-Radvilavičė.
Pirmenybę teikia vaizdo turiniui
Nors šiemet Lietuvos gyventojų naudojami socialiniai tinklai per metus nedemonstravo didelių pasikeitimų – vartotojų skaičius augo arba mažėjo vos po kelis procentus – didžiausią augimą demonstravo vaizdo turinio platformos „YouTube“, „TikTok“ ir „Instagram“.
„Vaizdo turinio platformomis naudojasi visos vartotojų amžiaus grupės, skiriasi tik jų pasirinkimas: 18-29 m. respondentai labiau linkę rinktis „Instagram“ (66 proc. vartotojų), o 30 metų ir vyresni – „YouTube“, – pastebi V.Juškauskaitė-Radvilavičė.
Svarbiausia socialinių tinklų naudojimo priežastimi išlieka bendravimas su artimaisiais ir draugais (47 proc.), trečdaliui respondentų (33 proc.) tai yra pagrindinis naujienų, įvykių ir žinių kanalas.
„Synopticom“ apklausos duomenimis, šiemet socialiniuose tinkluose daugiausia domėtasi politika ir pasauliniais įvykiais (42 proc.) – 10 proc. punktais daugiau nei praėjusiais metais. Į antrą vietą įsispraudė naujas turinio pasirinkimas – informacija apie Rusijos karą Ukrainoje, ja domėjosi 37 proc. respondentų. Trečioje vietoje – tradiciškai aktualijas sekantis susidomėjimas maistu ir jo gamyba (30 proc.) bei socialinėmis aktualijomis (25 proc.). Tuo tarpu susidomėjimas informacija apie COVID-19 stipriai smuko ir liko paskutinėje vietoje (3 proc.).
„Pramoginis turinys, kuris socialiniuose tinkluose dominavo iki 2020-ųjų, daugiau nei metams buvo užleidęs vietą pandemijai. Šiemet turime kur kas didesnes aktualijas – karą, pasaulio įvykius, politiką. Tai natūraliai atsispindi ir socialinių tinklų vartotojų pasirinkime, koks jiems turinys yra aktualus šiuo metu“, – sako „Idea prima“ atstovė.
Vertinant socialinių tinklų vartojimą pagal lytį, didžiausias atotrūkis tarp vyrų ir moterų fiksuotas naudojant „Instagram“ ir „Pinterest“ platformas – kol 57 proc. moterų rinkosi „Instagram“, juo naudojosi tik 32 proc. vyrų. Analogiška situacija su „Pinterest“ – 35 proc. moterų ir 12 proc. vyrų. Tuo tarpu vyrai nežymiai lenkė moterišką auditoriją rinkdamiesi „YouTube“ (76 proc. vyrų ir 72 proc. moterų) ir „Twitter“ (14 proc. vyrų ir 8 proc. moterų).
Vertinant socialinių tinklų populiarumą pagal Lietuvos miestus, visuose vienodai dominuoja „Facebook“, tačiau daugiau „LinkedIn“ vartotojų yra tarp Vilniaus, „WhatsApp“ – Kauno, „Telegram“ – Klaipėdos, „TikTok“ – Šiaulių, o „Instagram“ – Panevėžio respondentų.
Rinkos tyrimų ir technologijų bendrovė „Synopticom“ Lietuvos miestų gyventojų, turinčių bent vieną socialinio tinklo paskyrą, apklausą atliko 2022 m. spalio mėnesį. Apklausoje dalyvavo 602 respondentai nuo 18 metų.