Galima tik įsivaizduoti, ką reiškia vadovauti tokiai didelei kompanijai kaip „Apple“, o ypač – tampant vienų dievinamo, kitų nekenčiamo S.Jobso įpėdiniu. Tačiau T.Cookui iki šiol pavyko atsilaikyti.
Prisiminkime įsimintiniausias akimirkas iš dvejų jo valdymo metų.
„Foxconn“ problemos
Nepraėjus nė pusmečiui „Apple“ vadovo kėdėje, T.Cookui teko atlaikyti stiprų žiniasklaidos puolimą. „New York Times“ išplatino straipsnį apie tai, kokios sunkios darbuotojų sąlygos yra vienoje didžiausių „Apple“ partnerių „Foxconn“ gamyklų, surinkinėjančių populiariausius kompanijos įrenginius.
Nors tai tiesa, „Apple“ visus tuos metus stengėsi nuslėpti bet kokius jai nenaudingus gandus iš tolimosios Kinijos, kurios fabrikuose pluša tūkstančiai vietinių už minimalų atlyginimą ir normas viršijančias darbo valandas.
„Apple“ generalinio direktoriaus Timo Cooko (k.) vizitas „Foxconn“ gamykloje. |
Kaip atsaką į kaltinimą „Apple“ būnant abejinga, T.Cookas paviešino atvirą laišką teigdamas, jog jo vadovaujama kompanija rūpinasi kiekvienu savo darbuotoju JAV ir už jos ribų. Netrukus „Foxconn“ darbuotojų sąlygos šiek tiek pagerėjo, o vienas didelis rūpestis bent trumpam nukrito nuo „Apple“ vadovo pečių.
Nelemti žemėlapiai
2012 metų pabaigoje „Apple“ nusprendė atsisakyti „Google“ žemėlapių „iOS“ ekosistemoje ir juos pakeisti savais. Tačiau netrukus paaiškėjo, kad sukurti itin tikslią žemėlapių sistemą nėra taip lengva ir T.Cookui vėl teko atsiskaitinėti žiniasklaidai.
Vartotojai nepaliaujamai ėmė skųstis netikslia „Apple“ žemėlapių aplikacija, kuri iki tol visiems tikusius ir patikusius „Google“ žemėlapius pakeitė „iOS 6“ versijoje.
Kaip ir „Foxconn“ atveju, T.Cookas išplatino viešą laišką su atsiprašymu, kad jo komanda padarė ne viską, ką galėjo. Pažadas, kad „Apple“ žemėlapiai pagerės, buvo išpildytas. Ir nors dabar „Apple“ žemėlapiai nėra tokie geri, kaip „Google Maps“, kentėti galima.
Akcijų kainos šuolis
Nepaisant žlugusių žemėlapių, 2012 metų rudenį pristatyto išmaniojo telefono „iPhone 5“ pardavimai buvo rekordiniai. Vos per parą nuo įrenginio prekybos pradžios buvo įvykdyti 2 milijonai išankstinių užsakymų, o per pirmąjį prekybos savaitgalį išviso buvo parduota 5 mln. flagmano kopijų.
Tokie finansiniai rodikliai pirmą kartą „Apple“ istorijoje leido pasiekti 700 JAV dolerių už vieną kompanijos akciją kainą.
Tiesa, apie tokią akcijų kainą šiuo metu „Apple“ vadovai gali tik pasvajoti, nes jau ilgą laiką kaina svyruoja tarp 450–500 JAV dolerių už akciją. Tačiau niekas nepaneigs, kad tai yra bene didžiausias T.Cooko pasiekimas, ir svarbiausia – be S.Jobso pagalbos.
Pokyčiai valdžioje
Praėjusių metų spalio 29 dieną „Apple“ paskelbė netikėtą žinią: ilgametis kompanijos darbuotojas, „iOS“ padalinio vadovas ir viceprezidentas Scottas Forstallas palieka kompaniją. S.Forstallas operacinės sistemos „iOS“ vystymui vadovavo nuo pat jos sukūrimo ir buvo vadinamas S.Jobso numylėtiniu. Todėl nereikia nė sakyti, kad tai – vienas įsimintiniausių trumpos T.Cooko karjeros vadovo kėdėje įvykių.
Timas Cookas (k.) ir Steve'as Jobsas. |
Netrukus pasklido gandai, kad taip greičiausiai įvyko dėl „Apple“ žemėlapių fiasko, už kuriuos iš dalies buvo atsakingas ir S.Forstallas. Tačiau sunku įsivaizduoti, kad T.Cookas taip greitai ir šaltakraujiškai galėtų atleisti vieną svarbiausių vadovų.
„iOS“ padalinys ilgai nedirbo be vadovo. Atsakingu už žemėlapius tapo Eddy‘is Cue, „iOS“ dizainą toliau kūrė Jony Ive‘as, o pačios platformos vadovu buvo paskirtas Craigas Federighis. Užbėgant įvykiams už akių galima pridurti, kad rudenį pasirodysianti mobilioji operacinė sistema „iOS 7“ bus būtent šios trijulės darbas.
Mažasis „iPad mini“
Nepaisant to, kad „Apple“ planšetinius kompiuterius kuria nuo 2010 metų, technologijų milžinė tik praėjusiais metais vartotojams pasiūlė 7,9 colio įstrižainės ekraną turinčią planšetę. 2012 metų lapkritį „Apple“ į rinką išleido „iPad mini“. Šis įrenginys „Apple“ atnešė didžiulį pelną.
Keisčiausia tai, kad vartotojai pamilo sumažintą „iPad“ versiją, nors ji ir neturėjo aukštos raiškos „Retina“ ekrano. Šis trūkumas netrukdo mažajai planšetei pagal pardavimus vytis įprastą 9,7 colio įstrižainės ekraną turintį „iPad“.
Nenukrypstant nuo temos, „iPad mini“ yra pirmasis T.Cooko pristatytas įrenginys. Dar svarbiau yra tai, kad jis nepakišo kojos – planšetės pardavimai džiugina tiek T.Cooką, tiek ir kompanijos investuotojus.
Būsimi iššūkiai
T.Cookui per dvejus metus teko patirti daug: atsiprašinėti, keisti, pristatinėti. Nors kompanijos akcijų kaina buvo nukritusi 200 JAV dolerių, jam jau pavyko sumažinti šį deficitą perpus. Tai rodo, kad T.Cookas gali susitvarkyti net ir su didžiausiomis kompaniją užgulusiomis problemomis.
Tačiau kompanijos tolimesnė sėkmė priklauso nuo naujų produktų, kurių išvysime dar tikrai labai daug. Jau rugsėjį „Apple“ turėtų pristatyti naujus išmaniuosius telefonus „iPhone“ (taip, du!), iš kurių vienas kėsinasi užkariauti šimtamilijoninę Kinijos rinką. Taip pat, ateityje turėtume išvysti „Apple“ išmanųjį laikrodį ir televizorių.
Jei T.Cookas visas „Apple“ problemas spręs taip užtikrintai, kaip iki šiol, ir išvengs nesėkmingų produktų išleidimo, kompanijos su vaisiaus logotipu laukia šviesi ateitis, o jos vadovo – pripažinimas.