Ekspertai: pavedimai telefonu – žingsnis į priekį, bet reikia nepamiršti saugumo

Dviem bankams Lietuvoje pradėjus teikti tarpbankinių mokėjimų telefonu paslaugą, kai pavedimui užtenka žinoti vien gavėjo telefono numerį, technologijų ekspertai vertina sprendimą kaip žingsnį į priekį, tačiau vartotojus perspėja būti apdairius ir nepakliūti į sukčių pinkles.
Išmaniojo telefono kibernetinis saugumas
Išmaniojo telefono kibernetinis saugumas / 123RF.com nuotr.

„Bus vienu žingsniu arčiau geresnio, lengvesnio pavedimų darymo. Galėsi mamai ar močiutei pamokėti pinigus neturėdamas jos sąskaitos numerio, atsiskaityti su draugais už pietus, jeigu norėjote pasidalinti sąskaitą kartu“, – BNS sakė informacinių technologijų (IT) ekspertas Marius Pareščius.

Siūloma neskubėti atliekant greituosius pavedimus

M. Pareščiaus teigimu, užsienyje ši paslauga teikiama jau daug metų ir sveikintina, jog Lietuva taip pat prisijungia prie tokių pažangių sprendimų. Vis dėlto labai tikėtina, kad po kelių mėnesių paslaugą „įsisavins“ ir nusikaltėliai.

„Šiuo atveju sukčiai naudosis tuo, kad pavedimas yra daromas labai greitai ir vartotojas nespėja pagalvoti apie tai, kad jis daro pavedimą sukčiams, o ne tikrajam, vadinkime, prekės savininkui ar žmogui“, – aiškino ekspertas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Marius Pareščius
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Marius Pareščius

Technologijų apžvalgininkas Džiugas Paršonis mano, jog vartotojai greitai perpras paslaugą ir ja naudosis. Kita vertus, svarbu žmones informuoti ir apie rizikas.

„Yra toks dalykas, kad daliai žmonių technologijos juda per lėtai, o kitai daliai žmonių jos juda gerokai per greitai ir tokiu atveju manau, kad gal kažkokių specialių mokymų nereikia, bet informacija dėl saugumo ir kaip tai naudoti apdairiai ir nepadarant žalos patiems sau kažkokiu būdu turėtų būti prieinama, skatinama“, – sakė Dž.Paršonis.

„Login“ nuotr./Interneto bei rinkodaros specialistas, žurnalistas, tinklaraštininkas Džiugas Paršonis.
„Login“ nuotr./Interneto bei rinkodaros specialistas, žurnalistas, tinklaraštininkas Džiugas Paršonis.

Reikia daugiau galimybių smulkiajam verslui

Lietuvos banko (LB) valdybos narys Marius Jurgilas pabrėžia, kad mokėjimai pagal telefono numerį galėtų būti naudingi ir verslui, ypač smulkiajam.

„Mokėjimo pagal telefono numerį paslaugai nereikia jokių papildomų investicijų ir ji galėtų būti puiki alternatyva kitoms atsiskaitymo priemonėms, pavyzdžiui, mažose parduotuvėse, kirpyklose ar pan.“, – LB pranešime sako M.Jurgilas.

Pasak jo, tikimasi, kad bankai įvertins šią galimybę ir netolimoje ateityje pritaikys paslaugą verslo poreikiams.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Marius Jurgilas
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Marius Jurgilas

Šiuo metu paslaugą teikiantys „Swedbank“ ir SEB nurodo, kad ji skirta privatiems vartotojams. SEB teigimu, vis dėlto naujovė gali praversti „atsiskaitant turguje ar su kitais smulkiais prekybininkais“.

Dž.Paršonis sako, kad mokėjimo galimybių plėtra galėtų įkvėpti ir naujų paslaugų, verslų atsiradimą, ypač ten, kur reikalingas mobilumas, aktualus sezoniškumas.

„Pagrindinis dalykas, mano galva, yra galimybė smulkiems prekiautojams naudoti savo telefoną praktiškai pilnai atsiskaitymams, įskaitant ir kasos aparato funkciją. (...) Jeigu žmonės gaus galimybę naudoti mobilųjį telefoną kaip pilnai priimantį-gaunantį atsiskaitymą ir tiesiogiai susietą su bankais, tai manau, atsiras daug įdomių dalykų“, – sakė jis.

Tuo metu M.Pareščius svarsto, kad reikia į mokėjimus žvelgti dar drąsiau, o bankai turėtų diegti naujus sprendimus, nes tai bus patogiau ir vartotojui, kartu augs pavedimų skaičius.

„Manau, kad turėtume eiti ta kryptimi, kuri yra Kinijoje, jie turi programėles (pavyzdžiui, „WeChat“ – BNS) ir atsiskaitymas vyksta programėlės pagalba. Tu turi pas save ant mažos saldainių ar gėlių parduotuvėlės durų užsiklijavęs lipduką, kurį telefonu nuskenavus gali pamokėti vieną ar kitą sumą (...) Taip, mes šiuo atveju apeisime poreikį atsiskaitinėti ir naudoti atsiskaitymui kreditines ar debetines korteles“, – teigė ekspertas.

Jis įsitikinęs, kad tarpbankinių pervedimų telefonu paslauga nebus trumpalaikė, turės savo nišą ir vartotoją: „Neįsivaizduoju situacijos, dėl ko bankai galėtų atsisakyti šios paslaugos“.

Naujai paslaugai kelią atvėrė Lietuvos banko sukurta ir valdoma telefono numerio susiejimo su mokėjimo sąskaitos numeriu sistema. Iniciatyva sukurti tokią sistemą kilo 2018 metų pavasarį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis