Perdavusi savo vartotojų duomenis politinių kampanijų vykdytojams, „Facebook“ ne tik sugriovė piliečių pasitikėjimą, bet ir pažeidė ES teisę, pažymi europarlamentarai. Jie įsitikinę, jog bendrovei „Cambridge Analytica“ suteikti vartotojų duomenys galėjo būti panaudoti ne tik JAV rinkimų, bet ir Jungtinės Karalystės išstojimo referendumo kampanijoje.
Parlamentas ragina „Facebook“ leisti ES tinklų ir informacijos saugumo agentūrai (ENISA) ir Europos duomenų apsaugos valdybai atlikti „išsamų ir nepriklausomą auditą“, kurio rezultatai būtų pateikti Europos Komisijai, EP ir šalių parlamentams. EP nariai atkreipia dėmesį į „Facebook“ pastangas geriau užtikrinti privatumą po minėto skandalo, tačiau teigia, kad jų nepakanka, ir rekomenduoja bendrovei „atlikti esminius savo platformos pakeitimus“, kad ji atitiktų ES duomenų apsaugos įstatymus.
Europarlamentarai pažymi, kad ES bendrasis duomenų apsaugos reglamentas ir naujosios taisyklės dėl Europos politinių partijų finansavimo jau numato sankcijas už duomenų apsaugos taisyklių pažeidimus, kuriais siekiama paveikti rinkimų rezultatus. Siekdami užkirsti kelią neteisėtai rinkimų intervencijai per socialinę mediją, jie papildomai siūlo:
– geriau pritaikyti ES ir jos šalių rinkimų įstatymus prie skaitmeninės realybės;
– užtikrinti, kad mokama politinė reklama internete ir ją užsakiusi organizacija būtų lengviau atpažįstamos;
– drausti profiliuoti rinkėjus pagal jų elgesį internete ir kitus kriterijus, kurie galėtų atskleisti jų politines nuostatas;
– įpareigoti socialines medijas žymėti turinį, kuriuo dalijasi robotai, ir pagreitinti netikrų paskyrų šalinimą;
– vykdyti privalomą auditą po rinkimų kampanijų siekiant užtikrinti, kad jų metu sukaupti asmens duomenys būtų ištrinami;
– įpareigoti valstybes padedant Eurojustui ištirti bet kokius įtarimus dėl netinkamo užsienio jėgų naudojimosi jų internetine erdve politiniais tikslais;
– patobulinti ES konkurencijos taisykles atsižvelgiant į skaitmeninę realybę, taip pat ištirti galimą socialinės medijos platformų monopolį bei atlikti socialinių medijų reklamos įmonių auditą;
– gerokai sustiprinti atskaitomybę už algoritminį asmens duomenų apdorojimą ir padidinti jo skaidrumą nepriklausomai nuo to, ar jį atlieka privati, ar valstybinė organizacija.
Kadangi JAV iki šiol neįgyvendino visų jo sąlygų, europarlamentarai ragina Europos Komisiją sustabdyti vadinamąjį „Privatumo skydo“ susitarimą, reglamentuojantį europiečių asmens duomenų perdavimą JAV komerciniais tikslais.
„Turime nedelsiant imtis veiksmų – ne tik tam, kad atkurtume vartotojų pasitikėjimą interneto platformomis, bet visų pirma – kad apsaugotume piliečių privatumą ir atkurtume jų pasitikėjimą demokratine sistema“, – pažymėjo EP pranešėjas Claude Moraes (Socialistai ir demokratai, Jungtinė Karalystė).
Ši rezoliucija apibendrina išvadas, padarytas po gegužę surengto EP narių ir „Facebook“ vadovo Marko Zuckerbergo susitikimo bei trijų vėlesnių klausymų, siekiant išsiaiškinti bendrovės „Cambridge Analytica“ įvykdyto „Facebook“ vartotojų duomenų pažeidimo mastą ir poveikį.