Europa keičia „Apple“ parduotuvės modelį: didesnė konkurencija, bet mažiau saugumo?

Ilgus metus dominavusi „iPhone“ išmaniuosiuose, „Apple“ aplikacijų parduotuvė „App Store“ netrukus gali prarasti savo monopoliją. Naujas Europos Sąjungos teisinis reguliavimas technologijų milžinę įpareigojo savo plėtojamas mobiliųjų įrenginių operacines sistemas atverti alternatyvioms programėlių prekyvietėms, rašoma „Telia“ pranešime spaudai.
„App Store“
„App Store“ / 123RF.com nuotr.

ES tikisi vartotojams suteikti prieigą prie platesnio aplikacijų pasirinkimo ir sumažinti programėlėse taikomus įkainius, tačiau ekspertai perspėja dėl saugumo rizikų.

„Pastaruosius du dešimtmečius prireikus atsisiųsti bet kokią programėlę, keliaudavome tiesiai į „App Store“. Nors visa tai atrodė patogu ir saugu, už mums nematomos uždangos reikalai atrodė kitaip. Aplikacijų kūrėjai už galimybę veikti minėtoje parduotuvėje turėjo mokėti didelius mokesčius, kurių našta galiausiai buvo perkeliama jų pirkėjams arba kūrėjus priversdavo apskritai pasitraukti iš šios rinkos.

Alternatyvios programėlių prekyvietės greičiausiai tai pakeis, bet neišvengiamai atneš kompleksiškumo ir saugumo rizikų į aplikacijų atsisiuntimo procesą“, – teigia „Telia“ išmaniųjų įrenginių ekspertas Marijonas Baltušis.

Trečdalis nuo visų pirkimų

Nors išmaniųjų telefonų aušroje „App Store“ buvo matoma kaip gera terpė kūrėjams populiarinti inovatyvias paslaugas įgalinančias programėles ir iš to užsidirbti, ilgainiui jų požiūris pradėjo keistis. „Apple“ iš kūrėjų reikalaudavo atiduoti 30 proc. nuo kiekvieno aplikacijoje uždirbto euro, kas buvo ypač skaudus kirtis tiems verslams, kurie uždirbdavo ne iš mokamų programėlių pardavimų, o iš mikrotransakcijų aplikacijos viduje. Programuotojai nuolat bandydavo apeiti „Apple“ mokėjimų sistemą, taip išvengiant reikšmingo komisinio mokesčio, tačiau visos gudrybės dažniausiai baigdavosi pačios aplikacijos pašalinimu iš parduotuvės.

Viena pirmųjų, išdrįsusių pasipriešinti tokiai „Apple“ politikai, buvo vaizdo žaidimų kūrėja „Epic Games“. Bendrovė dar 2020 m. „iPhone“ ir „iPad“ skirtoje populiaraus „Fortnite“ žaidimo versijoje įdiegė pakeitimus, kurie skaitmeninę žaidimo valiutą perkančius žaidėjus nukreipdavo tiesiai į „Epic Games“ svetainę ir taip padėdavo išvengti „Apple“ tenkančios dalies mokėjimo. Iškart po šių reformų buvo paskelbta ir apie dideles nuolaidas, kas netruko patraukti ir Kupertino milžinės dėmesį. Vos per kelias valandas „Fortnite“ aplikacija buvo pašalinta iš „App Store“, motyvuojant taisyklių pažeidimais.

„Vis dėlto „Apple“ taikoma tvarka nebuvo patenkinti ir daug kitų žinomų aplikacijų kūrėjų. Muzikos platforma „Spotify“, kurią šiuo metu su „Apple“ sieja ne patys šilčiausi santykiai, jau kurį laiką nebeleidžia savo prenumeratų įsigyti „iPhone“ ir „iPad“ aplikacijoje. Vietoje to vartotojams pranešama, kad jie tą gali atlikti apsilankę kompanijos puslapyje. Toks vartotojui nepatogus sprendimas buvo priimtas, siekiant išlaikyti vienodas prenumeratos kainas visų įrenginių savininkams, nes kitokiu atveju „Apple“ įrenginių savininkams „Spotify“ paslaugos būtų kainavusios trečdaliu brangiau“, – aiškina M. Baltušis

Viską keičiantis ES sprendimas

Nors „Epic Games“ teismuose ir nepavyko įrodyti savo teisybės, į kūrėjų vargus dėmesį atkreipė ES institucijos. 2022 m. Europos Tarybos ir Europos Parlamento patvirtintas Skaitmeninių rinkų aktas (SRA) įpareigoja didžiąsias technologijų rinkos įmones užtikrinti savo platformų tarpusavio sąveikavimą, duomenų perkeliamumą ir nešališkumą, o svarbiausia – draudžia joms riboti naudotojų nukreipimą į alternatyvius mokėjimo būdus.

„SRA įpareigoja „Apple“ ir „Google“ nekliudyti mažesniems žaidėjams kurti alternatyvių aplikacijų prekyviečių bei atsiskaitymo metodų. Tokiu būdu kūrėjams atrišamos rankos kurti inovatyvesnes programėles, taikyti mažesnius komisinius už kiekvieną transakciją ir konkuruoti tarpusavyje, siekiant pasiūlyti geriausias sąlygas ir taip laimėti vartotojų palankumą. Iš to turėtų laimėti visi „Apple“ prietaisų savininkai, nes teoriškai SRA pakeitimai leis sumažinti už įvairias skaitmenines paslaugas mokamus įkainius ar bent jau išvengti nepatogumų, kai prenumeratų ar plėtinių negalima įsigyti kelių klavišų paspaudimu“, – akto naudą detalizuoja specialistas.

SRA reguliavimas įsigaliojo jau šių metų kovą, bet anot „Techcrunch“, Europos Komisijai (EK) siųstame laiške „Apple“ bandymus jam paklusti rinkos žaidėjai vadino pasityčiojimu. Nusprendusi alternatyviose prekyvietėse aplikacijas talpinančias bendroves apmokestinti 0,5 euro mokesčiu už kiekvieną programėlės atsisiuntimą, technologijų gigantė buvo apkaltinta dirbtinių kliūčių kūrimu, o kūrėjų poziciją palaikanti EK dėl to jau pradėjo tyrimą.

Alternatyvių aplikacijų parduotuvių – jau visa eilė

Nepaisant galimai ydingos ir komplikuotos tvarkos, nemažai aplikacijų kūrėjų jau pasinaudojo atsiradusiomis galimybės programėles patalpinti už „Apple“ sienų. Štai rugpjūčio 16 d. „Epic Games“ išleido savo programėlių prekyvietę, kurią įsidiegę vartotojai be kultinio „Fortnite“ galės atsiųsti tokius hitus, kaip „Rocker League Sideswipe“ ir „League Sideswipe“. Tačiau šie žaidimai taip pat bus prieinami ir didesnėse, mažiau specializuotose atvirojo kodo prekyvietėse, tokiose kaip „AltStore PAL“ ir „Aptoide“.

„Aptoide“ yra žinoma kaip viena didžiausių alternatyvių aplikacijų parduotuvių „Android“ platformoje, kuri „iOS“ kūrėjus žada prisivilioti taikydama mažesnį 10–20 proc. komisinį mokestį. Deja, kol kas norint gauti prieigą prie šios parduotuvės reikia registruotis ir gauti prieigos kodą, todėl nekantriausieji savo dėmesį turėtų atkreipti į „AltStore PAL“. Pastarąją jau galima įsidiegti, tačiau jos naudojimas gali pasirodyti kiek komplikuotas. Matyti ir atsiųsti tam tikro kūrėjo programėles galima tik tada, kai šioje parduotuvėje pats vartotojas prideda kūrėjo „šaltinį“.

Alternatyvių prekyviečių rinkoje yra ir keletas įdomesnių eksperimentų. Verslo segmentui pritaikyta „Mobivention“ leidžia ES bendrovėms įkelti tik savo darbuotojų naudojimui skirtas programėles, kurios šiukštu negali atsidurti viešai prieinamoje talpykloje. Tuo metu „Clip“, kuri vartotojų per „Patreon“ prašo paaukoti kiek daugiau nei vieną eurą, savo aplikaciją už „App Store“ ribų iškėlė iškėlė dėl kitos priežasties. Tai programėlę įgalina nesilaikyti „Apple“ taikomų reikalavimų ir nuolat veikti fone, įrenginio savininkui pasiūlant patogų būdą vienoje vietoje išsisaugoti paveikslėlius, slaptažodžius ir kitą reikalingą informaciją.

Įsidiegti jau galima, bet reikia būti atsargiems

Šiuo metu norint „iPhone“ išmaniajame įsidiegti kurią nors iš minėtų parduotuvių, pirmiausia reikia apsilankyti jos kūrėjo puslapyje ir paspausti atsisiuntimo nuorodą. Tada parduotuvės instrukcijos paprašys jūsų nukeliauti į įrenginio nustatymus ir jų viršuje atsiradusioje skiltyje suteikti šios prekyvietės kūrėjui leidimą instaliuoti alternatyvią parduotuvę. Atlikus šiuos veiksmus reikės vėl sugrįžti į telefono naršyklėje atvertą kūrėjo puslapį bei dar kartą paspausti įdiegimo nuorodą. Kai diegimo procesas pasibaigs, kliūčių naudotis naująja parduotuve nebebus.

Nors pasirinkimo laisvė ir konkurencija visada pasitarnauja vartotojams, šioje istorijoje yra ir kita medalio pusė. Imdama didelius mokesčius ir aplikacijų kūrėjus versdama laikytis griežtų reikalavimų, „Apple“ gebėdavo iki maksimumo sumažinti saugumo rizikas. Šių filtrų nebelikus, atveriama savotiška pavojų skrynia.

„Atsiradus alternatyvioms parduotuvėms, nusikaltėliams taps paprasčiau į „Apple“ įrenginius infiltruoti vartotojo duomenis vagiančias programėles ar tiesiog pardavinėti nekokybišką programinę įrangą, nesuteikiant galimybės susigrąžinti išleistų pinigų. Galų gale, daliai kūrėjų „išsikėlus“ iš „App Store“, mažiau patyrusiems žmonėms taps sunkiau įsidiegti reikalingas programėles bei atskirti, kurios parduotuvės yra patikimos, o kurios – ne.

Tad su naujai gauta laisve vartotojams taip pat reikės prisiimti didesnę atsakomybę už savo saugumą ir būti kur kas budresniems“, – būsimuosius alternatyvių programėlių parduotuvių naudotojus įspėja „Telia“ išmaniųjų įrenginių ekspertas M. Baltušis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis