Tikimasi, kad naujoji „iOS 14“ mobiliosios operacinės sistemos versija išmaniuosius telefonus pasieks jau šį rudenį, joje bus nemažai pakeitimų, kuriuos aiškiai pamatys vartotojai. Bet bus ir tokių pakeitimų, kurie smarkiai paveiks programėlių kūrėjus – pavyzdžiui, „iOS 14“ reikalaus, kad programėlių savininkai įspėtų vartotojus apie tai, jog programėlė stebės jų įrenginiui priskirtą unikalų kodą, vadinamą IDFA („ID for Advertisers“).
IDFA yra atsitiktiniu būdu sugeneruotas kodas, kurį „Apple“ priskiria konkrečiam įrenginiui. Panašų kodą „Google“ priskiria „Android“ sistemos įrenginiams. Tuomet programėlės pagal tuos kodus gali stebėti vartotojo veiklą internete. Pavyzdžiui, tą kodą savo reklamų rodymo vartotojui reikmėms gali naudoti ir „Facebook“, ir koks nors mobilusis žaidimas, ir orų programėlė. Kodas nėra apribotas veikimui konkrečioje programėlėje, todėl vienos programėlės savininkai gali žinoti, ką vartotojas veikė kitose programėlėse ir pagal tokį bendrą veiklos modelį reklamos platinimo tinklui pateikti tam tikrą savo reklamą kurią reikėtų parodyti tam tikram vartotojui – „Facebook“ šiam tikslui naudoja „Audience Network“ programą.
O kadangi nuo „iOS 14“ versijos IDFA sekimas bus vykdomas nebe „pagal nutylėjimą“, o tik su aiškiu vartotojo sutikimu, jis reklamos užsakovams praktiškai nebetenka savo vertės. Dėl to prie IDFA negalės prieiti nei „Facebook“, nei „WhatsApp“, nei „Instagram“, nei „Messenger“, nei daugybė kitų programėlių.
„Nepaisant mūsų didelių pastangų, operacinės sistemos pakeitimai „Audience Network“ įrankį gali paversti tokiu neefektyviu, kad ateityje nebeliks prasmės jį naudoti šioje operacinėje sistemoje“, – savo tinklaraščio įraše aiškino „Facebook“ atstovai. „Mūsų gebėjimas pateikti individualizuotas reklamas per „iOS 14“ bus apribotas, o dėl to kai kurie „iOS 14“ vartotojai gali nebenorėti matyti jokių reklamų iš „Audience Networks“,o kiti vartotojai tas mūsų reklamas matys, bet jos nebus jiems asmeniškai reikšmingos“.
O mažiau reklamų, savaime aišku, reiškia ir mažiau pinigų. „Dėl sumažėjusios reklamos užsakovų galimybės tiksliai pateikti savo reklamas juos dominantiems vartotojams ir dėl sumažėjusių galimybių išmatuoti reklaminės kampanijos efektyvumą, programėlių kūrėjai ir leidėjai turėtų tikėtis sumažėjusių reklamų peržiūrų per „Audience Network“ ir tikriausiai per kitus reklamų platinimo tinklus, kurie veikia „iOS“ aplinkoje“, rašoma tinklaraštyje.
„Tokio sprendimo poveikis programėlių kūrėjų ekosistemai gali būti didžiulis“ – pažymi „Facebook“. Ir veikiausiai jie šiuo požiūriu neklysta. Taip pat socialinio tinklo valdytojai išreiškė nepasitenkinimą faktu, kad „Apple“ priima sprendimus nepasikonsultavę su „Facebook“. „Esame tikri, kad konsultacijos pramonės viduje yra kritiškai svarbios, kuomet kalbama apie platformų taisyklių pokyčius. Ketiname ir ateityje bendrauti su pramonės bei prekybos grupėmis, kad mūsų sprendimai būtų palankūs ir žmonėms, ir smulkiajam verslui“, – rašoma tinklaraštyje.
Sprendimo kaina
Beveik neabejojama, kad vartotojai, gavę aiškią galimybę uždrausti IDFA naudojimą, ta galimybe ir pasinaudos, o tai neabejotinai reiškia kur kas prastesnius finansinius „Audience Network“ rezultatus. Bet ir rinkos reguliavimo institucijas, ir žmonių privatumo apsaugos aktyvistus vienija tai, kad jų nuomonė kardinaliai skiriasi nuo „Facebook“: jie nemano, jog tokia nauja taisyklė bus žalinga.
„Facebook“ yra nepaliaujamai kritikuojami už tai, kaip tvarko ir kaip naudoja privačius asmens duomenis. Pavyzdžiui, pernai JAV Federalinė vertybinių popierių komisija nubaudė socialinį tinklą valdančią bendrovę rekordine 5 mlrd. JAV dolerių bauda už įvairius pažeidimus, susijusius su vartotojų duomenų privatumu.
„Facebook“ gebėjimas sekti bet kurio asmens veiklą bet kur internete, nepriklausomai nuo programinės įrangos ir platformos, yra vienas iš esminių sėkmingos reklamavimo strategijos, taikomos dar nuo 2013 metų, ramsčių – būtent tais metais iš „Microsoft“ už maždaug 100 mln. JAV dolerių buvo įsigytas produktas, vadinamas „Atlas“.
Kaip tuo metu aiškino „Facebook“ atstovai, šis įsigijimas pateikė galimybę „reklamos užsakovams ir agentūroms gauti holistinį jų kampanijos efektyvumo vaizdą skirtinguose kanaluose“. Kitaip tariant, to įrankio įsigijimas ir tobulinimas („Atlas“ nuo lat įsigijimo buvo glaudžiai integruotas į „Facebook“ reklamos užsakovams skirtą platformą) buvo esminis veiksnys, leidęs uždirbti milžiniškus pinigus interneto reklamos rinkoje. „Facebook“ Su „Atlas“ ši bendrovė galėjo stebėti visus ir viską bei taip vertinti reklamavimosi efektyvumą.
Kita vertus, santykiai tarp „Apple“ ir „Facebook“ niekada nebuvo perdėm draugiški, o pastaruoju metu įtampa auga. Praėjusią savaitę „Facebook“ kartu su „Epic Games“ reiškė viešą nepasitenkinimą dėl to, kad „Apple“ taikomas mokestis už bet kokias per jų platformą gautas pajamas iš mikrotransakcijų viršija 30 procentų.