GPS trikdžiai reguliariai kartojasi nuo karo Ukrainoje pradžios 2022 m. Atrodo, kad trikdžiai koncentruojasi aplink Rusijos Kaliningrado eksklavą – svarbią Maskvos karinę teritoriją.
„Rusija reguliariai atakuoja NATO šalių orlaivius, keleivius ir suverenią teritoriją“, – pareiškė JAV įsikūrusios GPS naudotojų lobistinės grupės „Resilient Navigation and Timing Foundation“ prezidentas Dana Gowardas.
„Tai reali grėsmė“, – perspėjo D.Gowardas. „Mums žinomas vienas atsitiktinio trikdymo atvejis, dėl kurio keleivinis orlaivis vos neatsitrenkė į kalną“, – sakė jis, turėdamas omenyje atvejį, apie kurį 2019 m. pranešė NASA.
ES aviacijos saugos agentūra (EASA) tiria šią problemą, tačiau kol kas reguliavimo institucijos teigia, kad GPS problemos nekelia pavojaus skrydžiams.
Trikdžių atvejų, apie kuriuos pranešė pilotai, „nuo 2022 m. sausio mėn. nuolat daugėja“, sakė Europos saugios oro navigacijos organizacija „Eurokontrolė“ – ji gauna pranešimus iš pilotų per savanorišką pranešimų apie incidentus sistemą EVAIR.
Atrodo, kad problema tik gilėja.
„Per pirmuosius du 2024 m. mėnesius EVAIR užfiksavo didelį GPS pranešimų apie trikdžius padidėjimą. Absoliučiais skaičiais gavome 985 pranešimus apie GPS trikdžius, palyginti su 1 371 pranešimu per visus 2023 m.“, – sakė „Eurokontrolė“ ir pridūrė, kad per pirmuosius du šių metų mėnesius įvyko beveik septynis kartus daugiau incidentų nei per pirmuosius du 2023 m. mėnesius.
Neseniai vieną vakarą atviro šaltinio žvalgybos profilis „X“, buvusiame „Twitter“, vardu Markusas Jonssonas teigė, kad GPS trikdžiai Baltijos regione vyko „47 valandas iš eilės, todėl tai yra ilgiausias kada nors vykęs trikdis“, paveikęs „1614 unikalių lėktuvų“, tačiau tikrasis skaičius gali būti didesnis.
EASA negalėjo patvirtinti, kad trikdžių kilmė yra iš Rusijos ir ar tai daroma tyčia.
„Atsižvelgiant į paveiktas vietas, labai tikėtina, kad veikla yra susijusi su karu, o poveikis civilinei aviacijai yra šalutinis. Tačiau EASA negali pasakyti, kas už tai atsakingas“, – sakė EASA atstovas spaudai Janet Northcote.
Tačiau D.Gowardas šiuos incidentus pavadino „visiškai tyčiniais“ ir pridūrė: „Karo zona Ukrainoje yra per toli, kad trikdžiai Baltijos jūros regione galėtų būti šalutinis reiškinys“.
EASA ir Tarptautinė oro transporto asociacija (IATA) sausio mėn. surengė bendrą seminarą šia tema. Tuo metu EASA vykdomojo direktoriaus pareigas einantis Luc Tytgat teigė, kad agentūra pastebėjo, jog „smarkiai padaugėjo atakų prieš šias sistemas, o tai kelia pavojų saugai“.
Tačiau J.Northcote, sakė: „Šiuo metu situacija nelaikoma nesaugia“, – pridūrė jis: „Be to, dėl įvairių saugos skatinimo priemonių, kurias vykdo oro transporto bendrovės, orlaivių gamintojai ir reguliavimo institucijos, įgulų informuotumas labai pagerėjo.“
Sutrikdyti lengva
Manoma, kad trikdymą atlikti labai lengva, o įrankių, galinčių trikdyti signalus, galima nusipirkti internete.
Gali būti pasinaudoti ir kita taktika – angl. vadinama „spoofing“, kuomet suklaidinama apie orlaivio buvimo vietą.
„Spoofing“ yra šiek tiek sudėtingesnis nei GPS trikdymas, tačiau, turėdamas tinkamus įrankius, „tai gali padaryti pakankamai kompetentingas mėgėjas“. Neseniai matėme, kaip į Irano erdvę be leidimo įskrido JAV žvalgybos orlaivis, o tai „galėjo baigtis numušimu“, – sakė D.Gowardas.
„Tipiški regionai, kuriuose buvo užfiksuoti GPS trikdžiai, yra Baltijos jūros regionas ir Kaliningrado sritis, aplink Juodąją ir Kaspijos jūras, taip pat rytinė Viduržemio jūros dalis“, – sakė „Finnair“, vienos iš oro linijų bendrovių, labiausiai nukentėjusių nuo GPS trikdžių, atstovė spaudai Jenni Kiiski. Ji sakė, kad daugelis oro linijų skrydžių iš Helsinkio vyksta į pietus per Baltijos jūrą ir praskrenda netoli Kaliningrado.
Apie panašias problemas pranešė ir Latvijos oro bendrovė „airBaltic“.
„Reikia pripažinti, kad šis reiškinys paveikė ir „airBaltic“ maršrutus atskiromis kryptimis“, – sakė vežėjo saugos vadovas Janis Kristops.
Kai dėl GPS trukdžių sutrinka „airBaltic“ skrydžiai, „keleiviams matomuose mažuose salono ekranuose ir galbūt interneto svetainėje „Flightradar24“ rodomas maršrutas ir buvimo vieta išskirtiniais atvejais gali skirtis nuo tikrojo maršruto“, – paaiškino J.Kristops.
Tai ne tik civilinių orlaivių problema.
Kovo viduryje karinis lėktuvas, kuriuo skrido Didžiosios Britanijos gynybos sekretorius Grantas Shappsas, grįždamas iš Lenkijos susidūrė su GPS trikdžiais.
Ši problema kyla ir prie kitų konfliktų zonų.