Per vėlesnius dešimtmečius slenkantys Grenlandijos ledynai lėktuvus – vadinamąją „Dingusiąją eskadrilę“ – palaidojo po 85–100 metrų ledo sluoksniu. Po penkiasdešimties metų, 1992-aisiais, viena P-38 mašina buvo ištraukta iš ledo ir restauruota: garsioji Ledyno Mergaitė.
Dabar, atnaujintomis ne pelno siekiančios „Arctic Hot Point Solutions“ grupės pastangomis, buvo atrastas dar vienas P-38 iš Dingusiosios Eskadrilės. Pirmosios užuominos apie lėktuvą aptiktos 2011 metais, kai komanda šukavo regioną radaru, ieškodama po ledu esančių objektų. Anksčiau šiais metais komanda grįžo, kad naujais bepilotėse skraidyklėse sumontuotais georadarais (ground penetrating radar – GPR) galėtų efektyviau ieškoti palaidotų II Pasaulinio karo paukščių.
Kai P-38 buvo aptiktas, paieškų komanda karšto suslėgto vandens zondu prasigręžė per ledą, bandydama paliesti orlaivį ir įsitikinti, kad tai – iš tiesų lėktuvas, o ne „didelė uola, ar gauruotasis mamutas,“ rašoma gelbėjimo komandos pranešime „Popular Mechanics“. Ištraukusi zondą, komanda buvo maloniai nustebinta: jį dengė hidraulinis skystis 5606 — užtikrintas ženklas, kad tiriamas objektas yra vienas iš dingusių P-38.
„Nesitikėjome to. Ištraukėmė zondą ir jis visas buvo padengtas tuo hidrauliniu skysčiu“, – sako vienas iš „Arctic Hot Point Solutions“ įkūrėjų, Jimas Salazaras, ne vienus metus Grenlandijoje ieškojęs palaidotų lėktuvų.
Iš pradžių komanda nežinojo, kas yra ta tiršta raudona medžiaga, bet pilotų ir aviacijos entuziastų grupė kaipmat išsiaiškino, kad tai 5606, paplitęs orlaivių hidraulinis skystis. „Ištraukėme į viršų ir jis buvo gan tirštas, jo buvo visur — ant mūsų liemenių, ant grindų, ant rankų, ir tai buvo gan netikėta“, – sakė J.Salazaras.
Buvo nustatyta, kad šis orlaivis – P-38 „Echo“, kurį tą lemtingą 1942-ųjų metų dieną pilotavo Robertas Wilsonas. Paieškų komanda, remiama Grenlandijos, JAV ir Jungtinės Karalystės vyriausybių, planuoja grįžti kitą vasarą ir pradėti P-38 ištraukimą. Kaip ir Ledyno Mergaitės ištraukimo atveju, komanda naudos dideles šildomas plokštes, kuriomis bus ištirpdytas tunelis iki lėktuvo, tada darbininkai aplink lėktuvą karšto vandens srovėmis suformuos ertmes. P-38 bus išmontuotas ir iškeltas viršun dalimis.
Šis radinys, švelniai tariant – nuostabi istorijos dalis, bet P-38 „Echo“ lėktuvu paieškos nesibaigia. Dar liko šeši neaptikti Dingusiosios Eskadrilės orlaiviai, be to, šioje Grenlandijos vietoje nukrito daug kitų tarp JAV ir Europos skraidžiusių karo lėktuvų.
„Lockheed P-38 Lightning“ – vienas iš neįprasčiausių ir labiausiai pasižymėjusių Antrojo Pasaulinio karo lėktuvų. Jis sukonstruotas iš dviejų fiuzeliažų ir gondolos su pilotų kabina ir tarp jų išdėstytos ginkluotės. P-38 – vienintelis lėktuvas, kurį JAV gamino per visą karą. Tačiau netgi baigiamojoje jo stadijoje jis tebebuvo vienas iš geriausių naikintuvų-bombonešių.
Vos už maždaug 30 kilometrų nuo Dingusiosios Eskadrilės, Grenlandijos Koge paplūdimyje komanda tebeieško svarbiausio savo taikinio: lėktuvo „Coast Guard Grumman J2F Duck“, kuriame, kaip manoma, turėtų būti likę trijų aviatorių palaikai. „Tai yra didžiausia mūšyje dingusių asmenų paieška šiuolaikinėje istorijoje“, – pažymėjo J.Salazaras.