Kaip teisingas metodo taikymas padeda išvengti nesusipratimų komandoje? Kodėl įgyvendinant didelį projektą būtinas preciziškas planavimas? Kaip tinkamai įgyvendinti technologiniai sprendimai gali efektyviai išspręsti verslo problemas? Įžvalgomis dalijasi JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge“ programuotojų departamento vadovas Tomas Burokas ir vyresnysis inžinierius bei komandos vadovas Viktoras Dulko.
Padeda išvengti nesusikalbėjimų komandoje
T.Buroko teigimu, tiek mažiems, tiek ir dideliems IT projektams yra būtina aiški metodologija. Neretai kompanijos pasitelkia vieną populiariausių Agile metodologijų bei projekto sklandų valdymą užtikrinantį Scrum metodą.
„Kliento pusėje neretai tenka komunikuoti su daug atsakingų žmonių, todėl skirtingos komandos yra atsakingos už nuolatinį bendravimą su kitos srities ekspertais. Dideliuose projektuose reikia daugiau tarpusavio bendravimo tarp komandų ir apskritai daugiau bendradarbiavimo bei sinchronizacijos. Taip pat labai svarbu turėti ateities viziją (angl. roadmap), kad skirtingos komandos galėtų ruoštis iš anksto ir stropiai planuoti darbus gerokai į priekį“, – sako departamento vadovas.
Pašnekovo teigimu, kai yra pasitelkiamas projektų valdymo metodas Scrum, jį teisingai taikant dideliuose projektuose viskas veikia gerai ir paprastai. Komandai tai suteikia lankstumo ir galima gana paprastai numatyti kiek komanda sugebės atlikti reikalingų darbų per tam tikrą laiką.
„Dideliuose projektuose paprastai dirba ne viena, o kelios komandos, todėl tokiuose projektuose atsiranda papildomos, tačiau labai svarbios ceremonijos, tokios kaip SoS (angl. Scrum of Scrums), sinchronizacijos tarp komandų siekiant suprasti ar komandos viena kitos neblokuoja. Dideliuose projektuose kiekviena komanda atsakinga už savo darbus, bet kartu ir imasi papildomų atsakomybių, iniciatyvų, procesų tobulinimų“, – vardija T.Burokas.
Nuolatinė komunikacija užtikrina sklandžius procesus
V.Dulko teigimu, projekto valdymas remiasi Scrum programinės įrangos kūrimo principais, tačiau esminis dalykas yra žmonės ir jų tarpusavio bendravimas, tai būtina vertinti kur kas labiau nei procesus.
„Kliento poreikiai besivystančiame versle keičiasi greitai, todėl svarbu kuo skubiau reaguoti ir prisiderinti, tuo pačiu didinant kliento konkurencingumą. Būtent todėl procesas yra skirstomas į iteracijas (Scrum’e vadinamieji sprintai), kai trijų savaičių laikotarpiu užsakovui yra pristatomas naujas funkcionalumas. Vienos iteracijos metu, kol yra realizuojamas klientui žadėtas funkcionalumas, yra planuojamas kitos iteracijos turinys. Tai leidžia būti lankstiems bei išvengti planavimo pernelyg toli į ateitį“, – įsitikinęs komandos vadovas.
Anot V.Dulko, darbą palengvina ir kasdieniniai trumpi susirinkimai, per kuriuos komanda aptaria progresą bei kaip pasiekti suplanuotus iteracijos tikslus.
„Kiekvienas narys pasisako, ką nuveikė per dieną bei ką planuoją veikti toliau. Sprinto pabaigoje komanda demonstruoja klientui sukurtą funkcionalumą bei reflektuoja, ką procesų atžvilgiu galėtų patobulinti kitai iteracijai. Didelio projekto komanda sudaryta iš mažesnių komandų, tad atsiranda poreikis papildomai koordinacijai per trumpus kasdieninius susirinkimus (Scrum of Scrums). Kitas esminis principas – funkcionalumą kurti palaipsniui, atnešant naudą bei gaunant atgalinį ryšį kuo anksčiau. Kuriamą funkcionalumą visada galima papildyti naujomis detalėmis, praplėsti galimybes“, – dalijasi įmonės atstovas.
Užsitarnavo kliento pasitikėjimą ir pagarbą
T.Buroko teigimu, sukurtas sprendimas, prie kurio „Devbridge“ įmonėje šiuo metu dirba apie šimtą darbuotojų, atlieka labai daug duomenų manipuliacijos operacijų ir suteikia galimybę galutiniam vartotojui patogiai suformuotame dokumente pažymėti atitinkamas duomenų aibes ir faktus.
Gresiant milžiniškiems nuostoliams ir visiškam veiklos sustabdymui, lietuvių programuotojai dar 2020-ųjų metų pavasarį buvo paprašyti kelis metus kuriamą produktą paleisti į rinką 4 mėnesiais anksčiau nei buvo suplanuota. Priešingu atveju, „Devbridge“ kliento – JAV finansinių paslaugų korporacijai, turinčiai milžinišką padalinį Indijoje, būtų tekę visiškai sustabdyti savo veiklą.
„Mūsų kuriamas sprendimas šią funkciją perkėlė į elektroninę erdvę. Vartotojui skaitmeninių dokumentų pateikimas, jų redagavimas turėjo būti patogiai pasiekiamas interneto naršyklėje, tačiau tuo metu mums trūko dar kelių mėnesių iki jos diegimo į produkcinę aplinką. Klientas tiesiog paprašė mūsų sprendimą paleisti į gyvenimą čia ir dabar. Teko mobilizuotis ir mes netikėtai anksti išėjome į produkciją, tačiau, atrodo, kad buvome tikrai gerai tam pasiruošę“, – sako programuotojų departamento vadovas.
Daugiau nei pusantrų metų prie projekto dirbantys įmonės atstovai džiaugiasi, kad pavyko ne tik išspręsti verslo problemą, bet įgyvendinti milžinišką pokytį, priimti svarbius sprendimus nulemsiančius tolesnį produkto vystymą.
„Mums pasisekė, kad projekte dirba tikrai motyvuoti ir talentingi žmonės, kurie yra šio projekto variklis. Milžiniško dydžio projekte palieti dalykus, kurių mažesniuose projektuose tiesiog nebūna. Iššūkis yra ne vien suvaldyti vidinius procesus, bet ir padėti kliento organizacijai įsivesti daugiau lankstumo į savo ilgai gyvuojančius ir retai besikeičiančius procesus. Tampame jiems produktyvumo pavyzdžiu. Kliento žmonės reiškia padėkas už tai, jog į jų organizaciją įnešame mūsų darbo kultūrą bei požiūrį. Vieną kartą buvome labai maloniai nustebinti, kai į biurą atėjo kitos programinės įrangos kūrimo įmonės darbuotojas ir pasakė, kad turi mums siuntinį. Pasirodo, jog per ilgą draugų ir pažįstamų grandinę kliento žmogus asmeniškai atsiuntė iš JAV mums staigmeną, padėką už įdėtas pastangas bei bendradarbiavimą. Tokie momentai yra ypač malonūs ir prideda daug motyvacijos“, – įsitikinę „Devbridge“ įmonės atstovai.