Uostuose stovintys kariniai laivai yra pažeidžiami. Kariniai laivai dažnai naudojasi tais pačiais uostais kaip ir komerciniai laivai, todėl absoliutų saugumą užtikrinti nėra lengva. Tačiau pagalba jau pakeliui – jau kelerius metus tobulinamas nepilotuojamas kateris CUSV (Common Unmanned Surface Vehicle) jau yra pasiruošęs saugoti laivus.
CUSV – tai beveik 12 metrų ilgio kateris-robotas, kuriam nereikia žmonių. Tiesą sakant, žmonėms čia net nėra vietos. CUSV gali be problemų patruliuoti net 20 valandų. Šį katerį galima valdyti per atstumą, tačiau jis taip pat gali veikti ir visiškai autonomiškai.
Pagrindinė CUSV užduotis – karinių laivų apsauga, tačiau šis kateris gali būti panaudotas ir kitoms reikmėms. CUSV gali vykdyti žvalgybą, padėti apžiūrėti pavojingus degančius ar skęstančius laivus. Kitaip tariant, CUSV padeda išvengti žmonių naudojimo ten, kur jie nėra būtini.
CUSV pasiekia 35 mazgų (apie 65 km/val.) greitį ir yra stebėtinai manevringas. Jo konstrukcija yra modulinė. Štai prieplaukos apsaugos funkciją CUSV vykdo ginkluotas .50 kalibro kulkosvaidžiu, kameromis ir garsiakalbiais. Būtent tokios konfigūracijos CUSV buvo neseniai išbandytas.
Jūriniame konteineryje pasislėpę kariai valdė CUSV, kuris turėjo priartėti prie įtartino laivo, besiartinančio prie prieplaukos, kurioje ilsėjosi kariniai laivai. Šįkart – tai tik pratybos, tačiau jau visai greitai CUSV gali sulaukti iš tikrų tokių užduočių. Kateris greitai priartėjo prie laivo ir per garsiakalbius pranešė, jog jam derėtų trauktis. Šis, žinoma, nesitraukė, todėl teko imituoti laivo apšaudymą.
CUSV gali patruliuoti ir visiškai savarankiškai. Kateris gali pastebėti laivus ten, kur jų neturėtų būti, prie jų priartėti ir paleisti įrašytą pranešimą per garsiakalbius. Tačiau ginklai naudojami tik tada, kai CUSV yra valdomas žmogaus – kovinių veiksmų CUSV autonomiškai neatlikinės.
Ateityje CUSV ar panašūs autonominiai kateriai bus naudojami vis dažniau. Tai padės apsaugoti laivus, jų įgulas ir išvengti žmonių naudojimo pavojingose užduotyse.