Kaip vanduo gali padėti apsisaugoti nuo ore tykančių virusų?

Natūrali oro tarša – pavojinga žmogaus sveikatai. Šis pavojus dažniausiai kyla esant viešose vietose, kuriose vyrauja dideli žmonių srautai. Pavyzdžiui, oro uostuose, teatruose, koncertų salėse. Prevencinės priemonės prieš natūralią oro taršą, naudojamos viešojo susibūrimo vietose, deja, bet nėra pakankamos. Kyla klausimas – kaip išvalyti orą, pasitelkiant natūralias priemones, pavyzdžiui, vandenį?
Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo
Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo / Linkmenų fabriko nuotr.

Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo, rašoma pranešime spaudai. Atvykusios studijuoti į Vilniaus Gedimino technikos universitetą (VILNIUS TECH), jos atsivežė ir savo kuriamą produktą „Water Shield“ (liet. „Vandens skydas“). Šio įrenginio, kuris atrodo tarsi tekanti vandens siena, pagrindinis tikslas – išspręsti vieną didžiausių XXI-ojo amžiaus problemų – natūralią oro taršą.

Oro valymas – pasitelkiant vandenį

Pasak vienos iš jaunųjų išradėjų, Shorenos Gudzhabidzes, natūralia oro tarša įvardijama tokia tarša, kurioje yra įvairiausių bakterijų: virusų, mikrobų, grybelių sporų, kitų neigiamų darinių, tokių kaip dulkės ir sunkieji jonai. Ji kartu su seserimi, Marina Gudzhabidze, ir drauge Dea Ilarionova kuria produktą, pavadinimu „Water Shield“.

„Štai kodėl mes pradėjome ieškoti tinkamų būdų išspręsti šią globalią problemą ir sukūrėme prietaisą „Water Shield“, pagrįstą skirtingų fizinių vandens savybių deriniu“, – sako S. Gudzhabidze.

Linkmenų fabriko nuotr. /Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo
Linkmenų fabriko nuotr. /Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo

Skirtingai nei HEPA filtrai, „Water Shield“ išradimas susidoroja su įvairių dydžių ore esančiais teršalais. Dėl šios savybės prietaisas išsiskiria iš kitų oro valymo įrenginių. Iš pirmo žvilgsnio „Water Shield“ atrodo tarsi tekančio vandens siena, tačiau būtent visas įrenginio veiksmingumas ir slypi būtent vandenyje.

„Water Shield” įrenginys, skirtingai nei jonizatoriai, generuoja ir teigiamus, ir neigiamus jonus. Svarbiausia, jis visiškai saugus naudoti, kitaip nei ultravioletiniai spinduliai ar ozonatoriai“, –pasakoja seserys S. Gudzhabidze. ir M. Gudzhabidze, VILNIUS TECH studijuojančios Statybos inžineriją.

Atrasta galimybė sukurti produkto prototipą

Studijuoti į Lietuvą merginos atvyko turėdamos tikslą – ištobulinti savo kuriamą produktą, gauti galimybę ir finansavimą sukurti produkto prototipą. Todėl merginas nustebino netikėtai atsivėrusi galimybė – sudalyvauti VILNIUS TECH Kūrybiškumo ir inovacijų centro „LinkMenų fabrikas“ organizuojamoje techninės kūrybos programoje „Makeademy“.

Prieš pateikdamos savo kandidatūrą dalyvauti „Makeademy“ programoje, kurios tikslas – padėti jauniesiems kūrėjams sukurti globalią problemą sprendžiančio produkto prototipą, merginos buvo šiek tiek praktikavusios savo kuriamo įrenginio technologiją.

„Galiausiai supratome, kad neturime galimybės tobulinti savo idėjos be patyrusių žmonių palaikymo ir pagalbos – tai atradome dalyvaudamos „Makeademy“ programoje“, – teigia „Water Shield“ komandos narė Dea Ilarionova, VILNIUS TECH studijuojanti Kompiuterių inžineriją.

Prototipo kūrimo kelias

Paklausus, kas iš užsienio atvykusioms merginoms labiausiai patiko dalyvaujant „Makeademy“ programoje, D. Ilarionova išskyrė VILNIUS TECH „LinkMenų fabriką“ ir jo komandą.

„Tai, kas vyksta VILNIUS TECH „LinkMenų fabrike“, gerokai viršijo mūsų, kaip studenčių, lūkesčius. Ten mes radome ne tik naujausią prototipavimo įrangą, bet ir puikią kūrybinę aplinką su patyrusiais ir genialiai mąstančiais žmonėmis, kurie „Makeademy“ dalyviams suteikė ekosistemą, padedančią idėjoms virsti realybe“, – sako D. Ilarionova.

Jai antrina ir M. Gudzhabidze. Pasak merginos, „Makeademy” programos metu komandos narės turėjo galimybę dirbti ir konsultuotis su mentoriais iš verslo pasaulio, profesionaliais inžinieriais, dizaineriais. Svarbiausia, kad pavyko užmegzti daug kontaktų, įgyti vertingos patirties, kuri bus naudinga ir ateityje. Juk laukia ilgas kelias, kupinas iššūkių.

Projekto eigoje prie merginų prisijungė Vilniaus dailės akademijos absolventas Ignas Kuncevičius, kuris buvo atsakingas už prototipo dizainą.

„Ignas mums padėjo sukurti mūsų kuriamo prototipo 3D modelį, patobulino „Water Shield“ dizainą. Kadangi esame inžinierės, į viską žiūrime praktiškai ir neskiriame daug dėmesio estetinei produkto vertei. Igno pagalba mums buvo labai vertinga“, – prasitaria M. Gudzhabidze.

Linkmenų fabriko nuotr. /Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo
Linkmenų fabriko nuotr. /Idėją, kaip vandens pagalba nuo įvairiausių virusų ir mikrobų išvalyti vidaus patalpų orą, pasiūlė trys studentės iš Sakartvelo

„Makeademy” nugalėtojų titulas ir gautas finansavimas ateičiai

Vasario 1 d. „Makeademy“ programa baigėsi, o „Water Shield“ komanda iškovojo nugalėtojų titulą. Komanda laimėjo 3000 eur. tolimesniam produkto vystymui. Komandos narės neslėpė ir ateities planų.

„Kalbant apie netolimą ateitį, pirmiausia planuojame pabaigti kurti savo prototipą VILNIUS TECH „LinkMenų fabrike“. Vėliau atliksime eksperimentus, plėtosime verslo planą. Ateityje mes tikimės tapti startuoliu: dalyvauti startuolių akseleratorių programose ir jose rasti investuotojų. Galiausiai, pradėti prekybą savo sukurtu produktu“, – ateities planus dėsto M. Gudzhabidze.

VILNIUS TECH Kūrybiškumo ir inovacijų centro „LinkMenų fabrikas“ organizuota „Makeademy“ – programa, vienijanti jaunuosius išradėjus, startuolius, mokslininkus ir verslo atstovus. Programos metu buvo skatinamas visų rūšių kūrybiškumas. Šio projekto pagrindinis rėmėjas – telekomunikacijų bendrovė „Tele2”.

„Talentingi ir kūrybingi darbuotojai – pagrindinė varomoji visų verslų jėga. Todėl iniciatyvos, tokius talentus atrandančios ir sukuriančios erdvę kurti praktikoje pritaikomas inovacijas yra labai reikalingos“, – sako Petras Masiulis, „Tele2“ generalinis direktorius Lietuvai ir Baltijos šalims.

Anot VILNIUS TECH „LinkMenų fabriko“ direktoriaus Ado Meškėno, pagrindinis tikslas buvo sukurti sąlygas jaunimui kūrybiškai mąstyti, mokytis, bendradarbiauti ir kurti.

„Sukūrėme „Makeademy“ kaip platformą, kurioje studentai ir neseniai studijas baigę jaunieji profesionalai gali semtis įvairiausios patirties. Nuo darbo tarpdisciplininėse komandose iki verslo plano kūrimo sesijų su rinkos ekspertais. Taip pat – galimybės kurti prototipą, naudojantis naujausia greitojo prototipavimo įranga, tokia kaip 3D spausdintuvai, CNC frezavimo staklės, lazerinės pjaustyklės ir panašiai“, – teigia A. Meškėnas.

Pasak VILNIUS TECH Studijų prorektoriaus prof. Romualdo Kliuko, VILNIUS TECH „LinkMenų fabrikas“ kartu su partneriais jauniesiems kūrėjams suteikė kūrybiškumą ir verslumą ugdančią terpę, kuri buvo pilna padėti pasiruošusių mentorių ir augti skatinančių iššūkių.

„Makeademy“ projekte šiemet jėgas išbandyti panoro net 200 studentų ar neseniai studijas baigusių jaunųjų kūrėjų. Jie pristatė tiek pat skirtingų idėjų, adresuojančių svarbiausias šiuolaikinio pasaulio problemas. Iš tikrųjų, šis skaičius daug žadantis ir akcentuojantis, kad Lietuvoje yra daug veiklių ir kūrybingų jaunųjų išradėjų, kuriems tik reikia suteikti ekosistemą kurti. Kartu su „Tele2“, geriausiems kandidatams mes tai ir suteikėme“, – teigia prof. R. Kliukas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis