„IFL Sciene“ publikacijoje autorius Jonathanas O’Callaghanas rašo: „Įsivaizduokite tokį scenarijų: sėdite robotiniame automobilyje ir, padarius posūkį, atsiduriate neišvengiamo susidūrimo su dešimties žmonių grupe padėtyje, o aplink jus vien sienos. Ką turėtų daryti automobilis? Ar autonominė mašina turėtų pasukti į šoną ir, ko gero, jus sužeisti ar užmušti, kad išvengtų didelės grupės žmonių sužalojimo? Ar visgi turėtų nesukti į šoną, stengtis sustoti, konkrečiai žinodama, jog to padaryti nepavyks, ir apsaugoti savo keleivį, nepaisant grupės dešimties žmonių?“
Šią moralinę ir etinę dilemą mokslininkai nagrinėja naujame tyrime (vadovas Jeanas-Francois Bonnefonas) publikuotame „Arxiv“. Autorių teigimu, tokie atsitikimai bus neišvengiami didėjant savarankiškai važiuojančių automobilių integracijai į visuomenę, ir kaip šie automobiliai bus užprogramuoti elgtis tokiose situacijose – nulems žmonių požiūrį į jų populiarėjimą.
„Apibrėžti algoritmus, kurie padės autonominėms transporto priemonėms spręsti tokias moralines dilemas, yra neįtikėtinas iššūkis“, – rašo autoriai ir priduria, kad: „Mes teigiame, kad siekdami šių tikslų įgyvendinimo, gamintojai ir įstatymų leidėjai turi bendradarbiauti su psichologais, kurie padėtų pritaikyti eksperimentinius etikos metodus situacijose, susijusiose su autonominiais automobiliais ir neišvengiama žala jų naudojime.“
Analizuodami jautrią temą, tyrėjai apklausė kelis šimtus žmonių internetinėje apklausoje. Pateikti klausimai apėmė moralinius autonominių automobilių elgesio aspektus. Rezultatai pernelyg nenustebino. Paklausti ar savaeigis automobilis turėtų nužudyti savo keleivį dėl didesnės nelaimės išvengimo apklausos dalyviai teigė, kad taip. Atsakymas pasikeitė į neigiamą tuomet, kai situacijos scenarijus pavertė apklausiamuosius vairuotojais pasmerktais žūti.
Tyrimo, vadovaujamo Jeano-Francois Bonnefono, kūrėjai svarsto ir kitą įmanomą ateities „scenarijų“. Kas, jeigu autonominių automobilių šeimininkai turėtų galimybę nustatyti „moralės lygį“? T.y. vairuotojas pats galėtų pasirinkti, kas tokioje situacijoje turėtų žūtį – jis ar grupė žmonių. Tokiu atveju už padarinius atsakytų automobilio šeimininkas, pasirinkęs tam tikrą moralės lygį.
Tyrėjų teigimu, autonominių automobilių etiniai ir moraliniai aspektai yra sunkiausias šiandienos iššūkis dirbtinio intelekto sferoje, ir galutinių sprendimų priėmimas truks dar ilgai.