Kam lėktuvui reikalingi šoniniai langai: padeda ar trukdo?

Kuo aerodinamiškesnis yra lėktuvas, tuo mažiau degalų sudegina jo varikliai. Šiuolaikiniai orlaiviai yra labai aptakūs, tačiau fiuzeliažo išorėje turi ir nelygių vietų. Langai yra vienas iš tų dalykų, kurių atsisakius pavyktų sutaupyti tikrai nemažai. Visgi tai nėra gera mintis - kokias funkcijas, apie kurias keleiviai nepagalvoja, atlieka lėktuvo langai?
JAV karinių pajėgų lėktuvas „Poseidon
JAV karinių pajėgų lėktuvas „Poseidon / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Temos: 2 Aviacija Lėktuvas

Stebėti tolstančią žemę per lėktuvo langą yra išties malonu. Daugelis žmonių norėtų rinktis būtent sėdynę prie lango. Kartu jie į saloną įleidžia natūralią šviesą. Langai apskritai padeda žmonėms, kurie bijo skrydžio (nes geriau žinoti ir matyti, kas vyksta, nei tik jausti kūnu), ir tiems, kurie serga jūros liga – susifokusavus į nejudančius objektus už lango, mažiau pykina. Visgi oro linijos svajoja langų visiškai atsisakyti.

Lėktuvas be langų būtų kur kas aerodinamiškesnis. Tai sumažintų degalų sąnaudas, taigi padidintų oro linijų pelną. O kaip keleiviai? Na, jiems tektų žiūrėti į ekranus, kuriuose būtų tiesiogiai transliuojamas vaizdas lėktuvo išorėje. Tikėtina, kad kamerų būtų nedaug, todėl vaizdas nebūtų labai platus ir tai niekaip nepadėtų žmonėms, bijantiems skrydžio ar kamuojamiems jūros ligos. Jie, beje, jaustųsi kur kas prasčiau, nes, pavyzdžiui, leidžiantis, neturėtų gero supratimo, kur yra žemė, kokia yra lėktuvo padėtis. Visgi langų nevalia atsisakyti ne tik dėl keleivių patogumo.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Keleivinis skrydis
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Keleivinis skrydis

Lėktuvų langai yra svarbūs ir dėl saugumo. Dažnai virš poros langų abejose salono pusėse yra simboliai (juodi trikampiai), žymintys priekinę ir galinę sparno briauną. Taip lėktuvo įgula gali greitai surasti geriausią langą, pro kurį gali apžiūrėti sparnus ir variklius. Tai yra labai svarbu. O kaip tada su krovininiais lėktuvais? Ir jie turi tokius langus.

Per langą galima pamatyti apgadinto variklio būklę, pastebėti, ar jis dega, ar nepažeistas sparnas. Visa ši informacija yra labai svarbi priimant sprendimus nenumatytais atvejais. Varikliai, kad ir kokie tvirti būtų, gali būti apgadinti susidūrimo su paukščiais ar tiesiog nuo amžiaus ar netinkamai atliktų remonto darbų pamesti kai kurias išorinio korpuso detales – taip yra buvę.

Aišku, lėktuvai turi galybę jutiklių, kurie nurodo apgadinimų mastą ar įspėja apie gaisrus. Jei nebūtų langų, tikriausiai juos pakeistų kameros, tačiau realistiškai nėra nieko patikimiau už paprastą senamadišką langą. Tai galbūt tada oro linijos paliktų porą langų abejose sparno pusėse, kaip dabar tai daroma krovininiuose lėktuvuose? Ir tai nebūtų tinkama išeitis.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Krovininis lėktuvas
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Krovininis lėktuvas

Įvykus nelaimei ar avarinio nusileidimo atveju, langai padeda gelbėjimo tarnyboms pažvelgti į vidų ir greitai įvertinti padėtį. Tam poros toli vienas nuo kito esančių langų nepakanka. Visgi gali būti, kad ateityje lėktuvai tikrai bus be langų, tačiau yra daugybė problemų, kurias reikės išspręsti to siekiant.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų