Socialinių tinklų pradžia buvo labai paprasta. Tai buvo naujas žaisliukas, kuriame egzistavo galimybė sumažinti atstumą tarp atitolusių žmonių, bendrauti su artimaisiais, ieškoti naujų pažinčių bei dalintis įvairia įdomia medžiaga. Jeigu iš pradžių socialiniai tinklai daugiausiai traukė jaunimą, šiandien „Facebook“ naudojasi ir vidurinio amžiaus atstovai, vyresnioji auditorija, mūsų tėvai, kartais net ir seneliai.
Įvairaus dydžio įmonės suprato, kad socialiniai tinklai turi didžiulį potencialą, nes ten šiandien galima sutikti kas septintą pasaulio gyventoją. Vis augant socialinių tinklų populiarumui pasklido daugybė mitų, kurie neteisingai traktavo esminius socialinių tinklų rinkodaros principus. Ne visi į socialinę erdvę persikėlę prekiniai ženklai sugebėdavo pasiekti prognozuotų aukštumų, todėl vietoje to, kad ieškotų klaidų, jie buvo linkę pritarti mitams.
Todėl mūsų tikslas – pristatyti bene populiariausius mitus ir panagrinėti juos. Mums į pagalbą atėjo socialinių tinklų profesionalas Jeffas Bullasas, kuris šiuo klausimus nagrinėjo JAV rinkoje, o mes adaptavome Lietuvai.
Tai paprasta
Bene didžiausias ir ryškiausiai išreikštas mitas – kad socialinių tinklų rinkodara yra tokia paprasta, jog galima pasisamdyti praktikantą, kuris per pietų pertrauką atliks visą darbą. Ir ne tik viską suspės, bet dar ir nieko nekainuos.
Galime užtikrinti, kad pradedant nuo mažytės įmonės ir baigiant gigantiška korporacija, teisingai ir efektyviai kurti savo socialinių tinklų paskyras yra ypač sudėtinga. Tam reikia daugybės teorinių ir praktinių žinių.
Socialinių tinklų komunikacijos specialistas turėtų mokėti:
- Gerai ir taisyklingai rašyti, kurti vizualinį turinį (nuotraukos, paveiksliukai, maketai, kartais net ir filmuoti);
- Nuobodų turinį (kurį įmonės rinkodaros skyrius nori perteikti savo gerbėjams) paversti įdomiu, naudingu bei įkvepiančiu. Vadinasi, specialistas turėtų būti pakankamai kūrybingas, kad kiekvieną kartą atrastų vis naują informacijos pateikimo formą;
- Medžiagą reikėtų rengti ne tik socialiniam tinklui „Facebook“, bet ir įmonės interneto puslapiui, tinklaraščiui, „Twitter“ įrašams, „Pinterest“ vaizdams, „Instagram“ nuotraukoms, „Linkedin“ kompanijos puslapiui, populiarėjančiam „Google+“ socialiniam tinklui bei naujiems projektams, kuriuos sunku suplanuoti;
- Turinį reikia ne tik kurti, bet ir stebėti, reaguoti į žmonių komentarus, bendrauti su gerbėjais, inicijuoti diskusijas ir t.t.;
- Vis labiau populiarėja mobilieji įrenginiai, todėl reikia pradėti kurti turinį ir jiems;
- Visus duomenis būtina analizuoti, nes tik tokiu būdu priimami teisingi sprendimai bei žinoma, kaip planuoti ateities darbus.
Tad visa tai perskaitę atsakykite sau, ar praktikantas tikrai sugebės pasirūpinti visais šiais darbais?
Tai nemokama
Strategijos rengimas, planavimas, turinio paieška ir kūrimas, optimizavimas, analizė, bendruomenės būrimas ir nuolatinis bendravimas užima nežmoniškai daug laiko. O laikas – pinigai.
Remiantis pasaulinėmis darbuotojų paieškos tendencijomis, šiuo metu socialinių tinklų komunikacijos specialistas – viena paklausiausių profesijų, ir kompetentingų šios srities specialistų nėra daug. Vadinasi, siekiant kokybės, teks ieškoti geresnio varianto ir už jį reikės mokėti.
Nemokama (kol kas) yra galimybė būti „Facebook“ platformos dalimi, skelbti įrašus ar įkelti nuotrauką, tačiau efektyvus ir kokybiškas sistemos išnaudojimas – mokamas. Reklama – mokama. Norite, kad jūsų įrašą pamatytų 100 proc. auditorijos – teks susimokėti. Norite susikurti aplikaciją – programavimas negali būti nemokamas. Turite ypatingą pasiūlymą – pasiruoškite susimokėti, jeigu norite, kad jį kas nors pamatytų.
Taigi reziumuojant, nemokamas yra nebent dalyvavimas socialinių tinklų gyvenime, tačiau tikrai ne rinkodaros sprendimai.
Juk tai tik „Facebook“
Daugybė įmonių tiki, kad norint sėkmingai dirbti socialiniuose tinkluose užtenka susikurti puslapį „Facebook“ socialiniame tinkle. O paklausus, ką ten darysite, kraipo galvą ir neturi atsakymo. Tačiau ar tikrai viskas taip paprasta ir elementaru?
Taip, „Facebook“ dominuoja socialiniuose tinkluose, tačiau vien buvimas ten negarantuoja sėkmės. Viskas prasideda nuo teisingos strategijos pasirinkimo, tikslinės auditorijos analizavimo, turinio kūrimo, bendruomenės priežiūros ir kt. Juk reikia ne tik skelbti sau įdomią medžiagą, bet ir prisitaikyti prie auditorijos, kad ji įsisavintų skelbiamą žinutę.
Jeigu mąstome tik apie „Facebook“ (nes kol kas tai yra absoliutus socialinių tinklų lyderis, nuo kurio artimiausias konkurentas atsilieka daugiau nei dvigubai), tuomet į puslapį galima integruoti įvairias programas, žaidimus, specialias aplikacijas. Tyrimais įrodyta, kad efektyvias ir naudingas aplikacijas vartotojai aktyviai naudoja.
Be to, nereikia pamiršti, kad yra ir kitų sparčiai populiarėjančių socialinių tinklų. Kaip juos išnaudoti ir ar jie tikrai tinka jūsų prekiniam ženklui, reikia nagrinėti kiekvienu atveju. Tačiau jeigu jau atidarėte duris į socialinę erdvę, reikia stengtis išnaudoti visas įmanomas galimybes.
Socialiniai tinklai išspręs visas problemas
Reikėtų suprasti, kad socialiniai tinklai nėra jūsų rinkodaros plano gelbėtojai. Socialiniai tinklai nepadės rytoj parduoti 5-iomis prekėmis daugiau, jie greičiausiai neatstos milijoninės vertės reklaminės kampanijos per televiziją. Tačiau socialiniai tinklai išspręs esminę problemą: kaip kurti dialogą su savo gerbėjais – esamais ir būsimais klientais.
Jums reikalingas geras turinys visuose pasirinktuose kanaluose. Jums reikia kurti santykius su savo pasekėjais. Tikros, nuoširdžios ir aktyvios bendruomenės kūrimas trunka ne vieną ir ne dvi dienas. Tam reikia skirti daug darbo ir kantrybės. Tačiau po pusės metų, po metų, o gal ir po dvejų turėsite tokį rezultatą, kurio pavydės aršiausi konkurentai.
Tradicinė rinkodara niekur nedingo ir reklama televizijoje, radijuje ar interneto portaluose yra reikalinga. SEO ir reklama „Google“ – ypatingai svarbūs bene kiekvienam verslui, tačiau ateitis priklauso socialiniams tinklams ir kuo greičiau pradėsite apie tai mąstyti, tuo daugiau laiko turėsite geriems santykiams kurti.
Parengė „Socialus marketingas“.