Knygų industriją sukrėtė „TikTok“: kaip socialinis tinklas skatina jaunimą skaityti?

Knygų skaitymas per karantiną ženkliai išaugo bei neaplenkė ir socialinio tinklo „TikTok“. Skaitytojų bendruomenei ėmus ypač aktyviai dalintis knygų apžvalgomis ir rekomendacijomis, paieškų su grotažyme #BookTok skaičius kovą, lyginant su rugpjūčiu, išaugo daugiau nei du kartus – nuo 5,8 mlrd. iki 15,5 mlrd., skelbia socialinio tinklo duomenys. Plačiau šį fenomeną pranešime žiniasklaidai apžvelgia „Bitės Profai“.
„Tik Tok“ programėlė
„Tik Tok“ programėlė / 123RF.com nuotr.

„TikTok“ geriausiai žinomas kaip trumpų filmukų platforma, kurioje tikrai nesitiki rasti rimtesnio turinio. Peržvelgę grotažyme „BookTok“ pažymėtą turinį, rasime vaizdo įrašų, kur „TikTok“ naudotojai rodo savo mėgstamiausias knygas, spalvingas knygų spintas ar reakcijas į paskutinę romano akimirką. Taip pat skaito ištraukas ar net vaidina literatūrinio mūrio sceną vilkėdami kostiumą ir rankoje laikydami lanką su strėle“, – sako „Bitės Profė“ Lina Štrafėlaitė.

Greičiausiai augantis knygų klubas

„BookTok“ yra „TikTok“ bendruomenė, kurianti ir skelbianti trumpas knygų apžvalgas bei rekomendacijas. Didžiausią jos dalį (71,4 proc.) sudaro jaunimas nuo 16 iki 24 metų, rodo socialinio tinklo duomenys.

„BookTok“ populiarumo augimas karantino metu leidžia manyti, kad bendruomenė padėjo jauniems žmonėms lengviau ištverti karantiną. Pasinėrę į knygas ir vėliau aptarę jas su bendraminčiais, jie galėjo ne tik patenkinti savo socialinius poreikius, bet ir lavinti kūrybiškumą kuriant nuotaikingus vaizdo įrašus“, – teigia „Bitės“ išmaniųjų įrenginių ekspertė.

Ekspertė priduria, kad skaitytojų bendruomenė socialiniame tinkle tokia aktyvi, kad ne tik paskatino prieš kelis ar keliolika metų išleistų knygų grįžimą į bestselerių sąrašą, bet ir suteikė galimybę naujiems autoriams pristatyti savo kūrybą bei atrasti savo auditoriją.

Autoriams palankus algoritmas

Seniems kūriniams sugrįžus į bestselerių sąrašus, autoriai ėmėsi bendradarbiauti su garsenybėmis, nuomonės formuotojais mainais už vaizdo įrašus. Be to, dalis rašytojų ir patys pradėjo dalintis savo kūriniais socialiniame tinkle, taip paskatindami naudotojų susidomėjimą.

„TikTok“ algoritmas yra „draugiškas“ autoriams. Užuot teikęs pirmenybę draugų turiniui, kaip, pavyzdžiui, „Instagram“, šio tinklo skiltyje „Skirta tau“ (angl. For You) pateikiami vaizdo įrašai, priklausantys nuo anksčiau naudotų grotažymių, pomėgių ir pan. Tai reiškia, kad vienas kito turinį mato tie „TikTok“ naudotojai, kurių interesai tuo metu sutampa. O tai leidžia autoriams lengvai ir greitai pasiekti tikslinę auditoriją – knygų mėgėjus“, – sako L.Štrafėlaitė.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„TikTok“
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./„TikTok“

Platformoje populiarumą gali pelnyti ir autoriai debiutantai. Pavyzdžiui, po to, kai susikūrė paskyrą ir joje ėmė dalintis savo kūrinio ištraukomis, romano „Nakties raganos prakeiksmas“ (angl. Curse of the Night Witch) autorė Alex Aster per mėnesį pardavė tiek knygų, kiek iki paskyros susikūrimo pardavė per metus.

Populiarėja ir Lietuvoje

Jau galima išskirti ryškiausius „BookTok“ bendruomenės narius, kitaip sakant – nuomonės apie knygas formuotojus. Tarp populiariausių yra @booksdanireads su 163 tūkst. @abbys_library3 su 59,7 tūkst. ir @booktok__ 22,4 tūkst. sekėjų.

Lietuvoje šis fenomenas taip pat plinta – peržiūrų su raktažodžiu „BookTokLithuania“ skaičius šiuo metu siekia daugiau nei 34 tūkstančius. Pavyzdžiui, vienas populiariausių profilių yra @asskaitau su 523 sekėjais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis