Kodėl krovininiai traukiniai nėra tokie aerodinamiški ir greiti kaip keleiviniai?

Gerai pažvelkite į krovininius traukinius – net nauji jie yra kampuoti, neaerodinamiški ir, tikriausiai sutiksite, negražūs. Tuo tarpu patys moderniausi greitieji keleiviniai traukiniai daro kitokį įspūdį. Jie yra labai aptakūs, atrodo futuristiškai ir lekia milžinišku greičiu. Kodėl tarp šių traukinių toks didžiulis skirtumas? Juk traukinių kompanijos sulauktų daugiau klientų, jei krovinius pristatytų greičiau?
Iš Kinijos į Londoną atvykstantis  tiesioginis krovininis traukinys
Iš Kinijos į Londoną atvykstantis tiesioginis krovininis traukinys / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Iš tiesų egzistuoja kelios priežastys, kodėl keleiviniai traukiniai yra greitesni už krovininius. Visų pirma, laikas tikrai yra pinigai – žmonės yra linkę mokėti daugiau, kad kelionės tikslą pasiektų greičiau. Tačiau šalia ekonominių priežasčių visada yra ir technologinių – greitieji keleiviniai traukiniai yra beveik tušti. Net jei visos vietos traukinyje yra užimtos, didžioji jo tūrio dalis bus nepanaudota. Krovininiai traukiniai yra visai kitokie.

Krovininiai traukiniai dažnai rieda nesiekdami nei 50 km/h greičio. Todėl jiems aerodinamiška forma net nėra reikalinga – galia yra kur kas svarbesnė. Krovininių traukinių privalumas yra gebėjimas vienu metu pristatyti didžiulį kiekį krovinio. Būtent tai yra jų ekonomiškumo paslaptis. Krovininis traukinys gali tempti kelis tūkstančių tonų – keleiviniams traukiniams to daryti nereikia.

Tačiau vis tiek – jei tas krovinys būtų pristatytas greičiau, juk verslas taip pat vyktų sklandžiau? Ne visai. Aišku, verslininkai džiaugtųsi, jei krovininiai traukiniai judėtų greičiau, tačiau yra ir kita medalio pusė – tuomet jie sunaudotų daugiau energijos ir paslauga kainuotų daugiau.

„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Greitasis traukinys Tokijuje
„Scanpix“/„SIPA“ nuotr./Greitasis traukinys Tokijuje

Technologine prasme taip pat būtų sunku priversti šiuos traukinius judėti bent šiek tiek greičiau. Greičiausi keleiviniai traukiniai Japonijoje važinėja apie 500 km/h greičiu (net kai nesiekia rekordų). Kaip manote, kiek energijos reikėtų norint iki tokio greičio įsibėgėti krovininiam traukiniui? Sąnaudos būtų milžiniškos, net jei krovininiai traukiniai įgautų aptakią formą. Tiesiog nebūtų paklausos – kur kas pigiau yra gauti 6000 tonų krovinį per 10 dienų, nei kasdien gauti po 600 tonų.

Galiausiai, reikia pažvelgti ir į infrastruktūrą. Magnetinė levitacija tokio svorio traukiniams nėra geriausias sprendimas – vėl reikėtų didžiulio energijos kiekio. Taigi, jie riedėtų bėgiais, kurie dėvisi. Dideliu greičiu važiuojantis krovininis traukinys stipriai gadintų bėgius.

Kitaip tariant, technologiškai tai būtų labai sunku ir reikalautų investicijų ir į traukinių konstrukcijas, ir į infrastruktūrą. Ekonomine prasme tai tiesiog neapsimoka – kroviniai turi būti pristatomi pasiekus tobulą balansą tarp kainos ir laiko. Net jei kas nors sukurtų itin greitą krovininį traukinį, jis nebūtų labai paklausus tarp logistikos kompanijų, nes krovinio pervežimo kaina būtų tiesiog per didelė. Nepamirškite, kad dėl to ir didieji konteineriniai laivai plaukioja santykinai lėtai – sąnaudos yra svarbiau už viską.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis