Kodėl naujausios kartos JAV lėktuvnešiuose nėra ir nebus pisuarų?

„Gerald R. Ford“ – moderniausias JAV lėktuvnešis. Elektromagnetinės katapultos, lazeriniai ginklai, moderniausia komunikacijos įranga – viskas, kas geriausia, anksčiau ar vėliau suras kelią į „Gerald R. Ford“ klasės lėktuvnešius. Tik pisuarai ne. O štai šiukšlių bus atsikratoma labai moderniu būdu.
„USS Gerald R. Ford“ lėktuvnešis
„USS Gerald R. Ford“ lėktuvnešis / „Scanpix“/AP nuotr.

Atliekos tokio dydžio laivuose yra labai opus klausimas. Juk „Gerald R. Ford“ lėktuvnešyje tarnaus apie 6000 žmonių. Ar galite įsivaizduoti, kiek atliekų jie sukuria? Įvairios pakuotės, suplyšę drabužiai, nereikalingi asmeniniai daiktai, maisto atliekos – visko tiek daug. Ir kur visa tai dėti?

Ogi paversti dujomis. „Gerald R. Ford“ klasės lėktuvnešiai turės plazminę atliekų naikinimo sistemą, vadinamą PAWDS („Plasma Arc Waste Destruction“). Elektros energijos atominiuose laivuose netrūksta, todėl kodėl dalį jos nepanaudojus plazmai sukurti? Visos degios atliekos, tokios kaip popierius, kartonas, plastikas, apranga, mediena, bus sudeginamos šiose plazminėse krosnyse. Tiksliau, nesudeginamos, o paverčiamos sintetinėmis dujomis, kurias sudaro vandenilis ir anglies monoksidas. Tai – aplinkai draugiškas ir efektyvus būdas atsikratyti didžiosios atliekų dalies.

PAWDS technologiją sukūrė kanadiečių „PyroGenesis“. PAWDS turi keletą trūkumų – ši sistema yra brangi ir labai nauja, todėl galima abejoti jos patikimumu (įdomu, ką apie tai galvoja Donaldas Trumpas). PAWDS taip pat reikalaus šiek tiek priežiūros. Kita vertus, plazminės krosnys yra pakankamai kompaktiškos, ekologiškos (išsiskiriančios dujos yra mažiau žalingos nei tos, kurias skleidžia sąvartynai) ir labai saugios. Per valandą PAWDS gali sunaikinti 200 kg atliekų. Ir tai žymiai geriau nei atliekų kaupimas ribotoje lėktuvnešio erdvėje ar tiesioginis jų išmetimas į vandenyną.

Tuo tarpu biologinės atliekos ir toliau keliaus į vandenyną. Kartais internete galima rasti informacijos, kad PAWDS apdoros ir kanalizacijos atliekas, tačiau panašu, kad ši sistema tam nėra skirta. Juolab, kad to ir nereikia – absoliuti dauguma laivų savo įgulos atliekas verčia ten, kur plaukioja ir banginių bei ryklių išmatos. „Gerald R. Ford“ klasės lėktuvnešiai turi vakuuminę tualeto sistemą, kuri gali kaupti atliekas, o tada jas išpilti, kai laivas nėra arti kranto.

„Gerald R. Ford“ klasės lėktuvnešiai turi daug privalumų įguloms. Tualetai yra įrengti prie kiekvienos kajutės, todėl toli eiti nereikia. Tačiau juose nepamatysite pisuarų, kurie dažnai matomi kituose kariniuose JAV laivuose. Priežastis labai paprasta – lėktuvnešiuose tarnauja ir moterys, todėl vieta tualetuose išnaudojama įprastiems klozetams, kuriais vienodai sėkmingai gali naudotis abiejų lyčių atstovai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų