Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Kol „Didysis brolis“ mus stebi, kas saugo mūsų duomenis?

George'as Orwellas savo romane „1984-ieji” pirmą kartą prabilo apie „Didįjį brolį“ ir sukūrė iki šiol labai dažnai minimą frazę „Didysis brolis tave stebi“ (angl. „Big Brother is Watching You“). Jo dar 1949 metais aprašytas „Didysis brolis“ totalitarinėje visuomenėje virtualiai kontroliavo daugybės žmonių gyvenimus ir sugebėjo numatyti bet kokį įvykį. Panašu, jog scenarijus kartojasi ir mūsų kasdieniniame gyvenime.
Bankomatų vaizdo kameros užfiksavo įtariamus sukčius
Bankomatų vaizdo kameros užfiksavo įtariamus sukčius / Policijos nuotr.

Šiandien „Didysis brolis“ mus stebi socialiniuose tinkluose, seka mūsų elektroninį susirašinėjimą bei neišleidžia mūsų iš akių viešose ir netgi privačiose vietose. Spartūs technologiniai pokyčiai „Didžiaisiais broliais“ pavertė ne tik teisėsaugos institucijas, telekomunikacijų ar interneto kompanijas, bet ir mūsų kaimynus, kurie savo namuose ar kieme įsirengia paprasčiausią vaizdo stebėjimo kamerą.

Kaip ir kokiu mastu naudojamos vaizdo stebėjimo kameros?

CCTV (angl. Closed-circuit television), vadinama vaizdo stebėjimo kamerų sistema, yra pajėgi ne tik tiesiogiai transliuoti vaizdą, bet jį įrašyti ir saugoti duomenų bazėse.

Pirmą kartą ši sistema buvo įrengta 1942 metais Vokietijoje, siekiant stebėti raketos V-2 paleidimą, o 1968 metais ją pradėjo naudoti Orleano policija, norėdama sumažinti nusikalstamumo lygį. Nuo to laikotarpio CCTV taikymas sparčiai išplito ir buvo pradėtas naudoti ne tik policijos, bet ir privačių subjektų.

Policijos nuotr. /Vaizdo kameros užfiksavo alkoholį iš parduotuvės nukniaukusį ilgapirštį
Policijos nuotr. /Vaizdo kameros užfiksavo alkoholį iš parduotuvės nukniaukusį ilgapirštį

Jungtinė Karalystė (JK) laikoma labiausiai savo gyventojus stebinčia valstybe: manoma, kad joje nuolatos veikia beveik 6 milijonai vaizdo stebėjimo kamerų, kurios stebi kas vienuoliktą JK gyventoją tiek viešose, tiek privačiose vietose.

Jungtinė Karalystė (JK) laikoma labiausiai savo gyventojus stebinčia valstybe: manoma, kad joje nuolatos veikia beveik 6 milijonai vaizdo stebėjimo kamerų, kurios stebi kas vienuoliktą JK gyventoją tiek viešose, tiek privačiose vietose.

Įdomu tai, kad dalis šių vaizdo stebėjimo kamerų ne tik tyliai stebi ir identifikuoja asmenis, bet ir balsu sudrausmina juos dėl netinkamo elgesio.

Britų saugumo pramonės asociacijos (angl. British Security Industry Association) atliktas tyrimas atskleidė neįtikėtiną faktą, jog beveik 50 proc. (2,7 milijono) JK įrengtų vaizdo stebėjimo kamerų priklauso privatiems asmenims – jos įrengtos namuose, kiemuose ar įmonių teritorijose. Tuo tarpu policija ir miestų savivaldybės turi apie 70 tūkst. vaizdo stebėjimo kamerų, o valstybinės mokyklos – 290 – 370 tūkstančių.

Nors dar nėra atlikta tikslių tyrimų dėl Lietuvoje naudojamų vaizdo kamerų skaičiaus, tikėtina, kad mūsų šalis negali pasigirti ar gąsdinti tokiu dideliu vaizdo stebėjimo mastu.

Policijos nuotr. /Vaizdo kameros užfiksavo vandalą Klaipėdoje
Policijos nuotr. /Vaizdo kameros užfiksavo vandalą Klaipėdoje

Viešai paskelbti duomenys atskleidžia, kad Vilniaus viešąsias vietas stebi 122 savivaldybės įrengtos vaizdo kameros ir 20-tyje miesto sankryžų veikia Vilniaus sankryžų vaizdo stebėjimo sistema.

Tuo tarpu kituose Lietuvos didžiuosiuose miestuose savivaldybių įrengtų vaizdo kamerų daug mažiau: Kaune – 52, Klaipėdoje – 57, Šiauliuose ir Panevėžyje – po 16, tačiau šito negalima pasakyti apie visai nedidelį miestą – Visaginą, kuriame veikia 75 vaizdo stebėjimo kameros.

Vis dėlto šie skaičiai neatskleidžia viso minėtuose miestuose vykdomo vaizdo stebėjimo masto, kadangi į juos nepatenka viešajame transporte, parduotuvėse, bankuose, mokyklose, privačiose namų ir verslo teritorijose ir netgi valstybės institucijose įrengtos vaizdo stebėjimo kameros.

Policijos nuotr. /Plungėje vaizdo kameros užfiksavo ginkluotą apiplėšimą
Policijos nuotr. /Plungėje vaizdo kameros užfiksavo ginkluotą apiplėšimą

Įdomu tai, kad viename vidutinio dydžio Vilniuje esančiame prekybos centre veikia net 70 vaizdo kamerų, o vienoje iš užeigų – 6. Tuo tarpu Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos valdomame Asmens duomenų valdytojų valstybės registre užregistruota tik 14 privačių juridinių asmenų, vykdančių vaizdo stebėjimą. Akivaizdu, kad Lietuvoje deklaruojamas vaizdo stebėtojų skaičius neatitinka realaus.

Viename vidutinio dydžio Vilniuje esančiame prekybos centre veikia net 70 vaizdo kamerų, o vienoje iš užeigų – 6.

Ar visuomet vaizdo stebėjimas efektyviausia priemonė?

Britų saugumo pramonės asociacijos tyrimas taip pat nustatė, kad vaizdo stebėjimo kameros įrengiamos, siekiant apsaugoti savo turtą, užkardyti nusikaltimus ir padidinti saugumą.

Viešoje erdvėje įrengtos vaizdo stebėjimo kameros esą padeda policijai stebėti situaciją nesaugiose ar atokiose vietose, reaguoti į atliekamus teisės pažeidimus, identifikuoti pažeidėjus ir išspręsti bylas. Vaizdo stebėjimo nauda deklaruojama ir verslo sektoriuje: nuolatinis stebėjimas drausmina darbuotojus, prekybos ar paslaugų teikimo vietose padeda užtikrinti susimokėjimą už įgytus daiktus ar prekes ir identifikuoti pažeidėjus.

VIDEO: Reportažas apie vaizdo kameras ir žmogaus teises

Be to, naujosios vaizdo stebėjimo technologijos naudojamos netgi buhalterinei apskaitai, gamybinio broko atpažinimui, lankytojų srauto skaičiavimui, oro sąlygų ir kelių būklės stebėjimui.

Tačiau ar visuomet vaizdo stebėjimas yra efektyvus bei rezultatyvus ir ar dėl to turėtų būti ribojamas mūsų privatus gyvenimas? Akivaizdu, kad potencialūs teisės pažeidėjai, sužinoję apie vaizdo kameromis filmuojamas vietas, jų pradeda vengti ir persikelia į kitas anksčiau buvusias saugiomis vietas, kurių gyventojai net nenumano apie gresiančius pavojus.

JK atlikti tyrimai patvirtino, kad, pradėjus naudoti vaizdo stebėjimo kameras, nusikalstamumo lygis šalyje nesumažėjo. Deja, bet labai dažnai vaizdo stebėjimo kameros prevenciškai veikia tik kelių eismo taisyklių ar smulkius viešosios tvarkos pažeidėjus.

Kauno apskrities VPK/Kaune vaizdo kameros užfiksuoja daug pažeidimų
Kauno apskrities VPK/Kaune vaizdo kameros užfiksuoja daug pažeidimų

Pavyzdžiui, Visagine, turinčiame 75 vaizdo stebėjimo kameras, 2012 metais vaizdo stebėjimo kameros užfiksavo 306 teisės pažeidimus, tačiau padėjo atskleisti tik šiek tiek daugiau nei 10 nusikaltimų. Labai gaila, kad iki šiol Lietuvoje nebuvo įvertinta, ar iš tiesų vaizdo stebėjimas viešose vietose padėjo sumažinti nusikalstamumą.

Vaizdo stebėjimo reguliavimas Lietuvoje

Lietuvoje vaizdo stebėjimą reguliuoja Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas. Pagal įstatymą, vaizdo stebėjimas gali būti vykdomas tik tais atvejais, kai siekiama užtikrinti visuomenės saugumą, viešąją tvarką, apginti asmenų gyvybę, sveikatą, turtą ir kitas asmenų teises bei laisves.

Tačiau, net ir siekiant šių tikslų, vaizdo stebėjimas gali būti atliekamas tik jeigu kiti būdai ar priemonės yra nepakankamos ar netinkamos ir jeigu filmuojamo asmens interesų apsauga nėra svarbesnė. Todėl vaizdo stebėjimo kamerą besiruošiantis įrengti asmuo turi įvertinti, ar vaizdo stebėjimas iš tikrųjų yra būtinas ir ar nėra kitų priemonių, kurios padėtų apsaugoti turtą, sveikatą ir pan.

Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Įspėjimas
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./Įspėjimas

Įrengiant vaizdo stebėjimo kamerą taip pat privaloma Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai nurodyti vaizdo stebėjimo tikslą ir užsiregistruoti Asmens duomenų valdytojų valstybės registre.

Labai svarbi ir vaizdo stebėjimo apimtis: filmuojama gali būti ne didesnė nei būtina patalpos ar teritorijos dalis, renkant ne daugiau nei būtina vaizdo duomenų.

Labai svarbi ir vaizdo stebėjimo apimtis: filmuojama gali būti ne didesnė nei būtina patalpos ar teritorijos dalis, renkant ne daugiau nei būtina vaizdo duomenų.

Draudžiama filmuoti patalpose, kuriose asmuo pagrįstai tikisi absoliučios privatumo apsaugos ir kur toks stebėjimas žemintų asmens orumą, pvz., persirengimo kabinose.

Kamera taip pat turi būti įrengta taip, kad į stebėjimo lauką nepatektų privati teritorija, kaip įėjimas į gyvenamąsias patalpas, buto langai ir pan.

Vaizdo stebėjimą vykdantis asmuo visuomet privalo informuoti filmuojamus asmenis. Prieš patenkant į filmuojamą patalpą ar teritoriją, asmuo turi būti informuojamas apie vykdomą vaizdo stebėjimą, pavyzdžiui, pakabinant pranešimą ar lentelę. Toks pranešimas privalo ne tik vaizduoti kamerą ar kitaip informuoti apie vykdomą vaizdo stebėjimą, bet ir pateikti stebėjimą vykdančio asmens duomenis – pavadinimą, adresą, kontaktinį telefono numerį.

Alvydo Opulskio/15min.lt nuotr./Stebėjimo kameros
Alvydo Opulskio/15min.lt nuotr./Stebėjimo kameros

Reikia pastebėti, kad visi prieš tai aptarti reikalavimai paprastai taikomi tik tais atvejais, kai vaizdo stebėjimą vykdo valstybės institucijos, juridiniai asmenys. Taigi daugeliu atvejų, kai vaizdą stebi privatus asmuo, konkrečių taisyklių yra gerokai mažiau.

Vaizdo stebėjimas „asmeniniams poreikiams“: nauji standartai

Kai vaizdo stebėjimas vykdomas asmeniniams poreikiams, taikomi tik bendri principiniai reikalavimai, įtvirtinti Civiliniame kodekse: turi būti gerbiama asmens teisė į savo atvaizdą ir teisė į privatų gyvenimą bei jo slaptumą. Tai iš esmės reiškia, kad įrengtos kameros negalima nukreipti į kito asmens privačią erdvę, kaip kad namų duris ar langus, svetimą kiemą.

Tuo tarpu, kai kameros įrengiamos žmogaus asmeniniams poreikiams, nesusijusiems su verslu ar profesija, prieš tai aptartas Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymas ir jame išdėstytos vaizdo stebėjimo taisyklės nėra netaikomos.

Parduotuvės nuotr./Vaizdo kameros užfiksavo vagystę iš sendaikčių parduotuvės
Parduotuvės nuotr./Vaizdo kameros užfiksavo vagystę iš sendaikčių parduotuvės

Tai reiškia, kad jeigu į kameros, įrengtos ant privataus namo, stebėjimo lauką patenka ir viešas kelias ar kitokia vieša erdvė, kameros savininkas turi pareigą užsiregistruoti Asmens duomenų valdytojų valstybės registre ir laikytis kitų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme nustatytų vaizdo stebėjimo taisyklių.

Ilgą laiką Lietuvoje ši išimtis buvo interpretuojama pakankamai plačiai. Pavyzdžiui, 2010 m. byloje, kurioje Valstybinės duomenų apsaugos inspekcija nubaudė fizinį asmenį už tai, kad į jo įrengtų kamerų stebėjimo lauką pateko svetimos patalpos ir dėl to vaizdo stebėjimas buvo vykdomas didesnėje teritorijoje nei tai yra būtina. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas konstatavo, kad toks stebėjimas buvo vykdomas „asmeniniams poreikiams“ ir panaikino skirtą baudą.

Tačiau, po praėjusių metų gruodžio mėnesio Europos Sąjungos Teisingumo Teismas (ESTT) sprendimo František Ryneš prieš Čekija byloje, praktika turėtų pasikeisti, kadangi ESTT išaiškino, jog išimtis dėl vaizdo stebėjimo „tik asmeniniams poreikiams“ turi būti suprantama siaurai.

Šioje byloje ESTT sprendė, ar F.Ryneš namo pastogėje esanti vaizdo stebėjimo kamera, įrengta siekiant apsaugoti savo turtą, sveikatą ir gyvybę ir filmavusi įėjimą į namą, viešąjį kelią ir įėjimą į priešais esantį namą bei saugojusi vaizdo įrašus kietajame diske, yra leistina pagal fiziniams asmenims numatytą išimtį, leidžiančią filmuoti savo asmeniniams poreikiams, kurie nesusiję su verslu ar profesija, net jeigu filmuojama ir viešoji erdvė.

Teismas pripažino, kad vaizdo stebėjimo sistemos, nukreiptos ir į viešąją erdvę, naudojimas nelaikomas asmens duomenų tvarkymu, atliekamu užsiimant tik asmenine ar namų ūkio veikla. Todėl toks vaizdo stebėjimas yra įprastinis asmens duomenų tvarkymas, apie kurį turi būti iš anksto informuojama laikantis nustatytos tvarkos.

Policijos nuotr./Vaizdo kameros užfiksavo besidarbuojančius dviračių vagis
Policijos nuotr./Vaizdo kameros užfiksavo besidarbuojančius dviračių vagis

Tokio ESTT pateikto Duomenų apsaugos direktyvos nuostatų išaiškinimo turėtų būti laikomasi ir Lietuvoje. Praktiškai tai reiškia, kad jeigu į kameros, įrengtos ant privataus namo, stebėjimo lauką patenka ir viešas kelias ar kitokia vieša erdvė, kameros savininkas turi pareigą užsiregistruoti Asmens duomenų valdytojų valstybės registre ir laikytis kitų Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme nustatytų vaizdo stebėjimo taisyklių. Kitaip, tokiam asmeniui galėtų būti pritaikyta administracinė atsakomybė.

Šis straipsnis yra paskelbtas žmogaus teisių portale manoteises.lt ir yra Žmogaus teisių stebėjimo instituto rengiamos straipsnių serijos „Skaitmeninės teisės“ dalis. Prie šios straipsnių serijos galite prisidėti ir jūs, atsiųsdami savo pageidavimus ar klausimus dėl naujų jus dominančių temų el. paštu skaitmeninesteises@gmail.com.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos