Mokslininkai pakartojo 100 svarbių psichologijos eksperimentų: daugiau nei pusė jų žlugo

Replikavimas yra viena pamatinių mokslo idėjų – tyrėjai kartoja senus eksperimentus norėdami sužinoti, ar senosios idėjos vis dar tebegalioja. Bandymas, patvirtinimas, pakartotinis bandymas, – visa tai yra dalis lėto proceso, siekiant nustatyti vieną mokslinę tiesą.
Smegenys
Smegenys / „Fotolia“ nuotr.

Tačiau, atrodo, kad per dažnai mokslininkams mėginant pakartoti senus tyrimus, šie paprasčiausiai sužlunga, rašo vox.com.

Rezultatai buvo stulbinantys – vos 36 proc. jų atitiko pradinius. Kitais žodžiais tariant, daugiau nei pusė tyrimų žlugo.

Pamąstykite apie naujo žurnale „Science“ publikuoto mokslino tyrimo rezultatus: daugiau nei 100 mokslininkų iš viso pasaulio susirinko tam, kad pakartotų 270 atradimų iš geriausiai vertinamų psichologijos žurnalų. Ir rezultatai buvo stulbinantys – vos 36 proc. jų atitiko pradinius. Kitais žodžiais tariant, daugiau nei pusė tyrimų žlugo.

„Šie tyrimai yra daugiau ar mažiau panašūs į tai, ką matėme kitose srityse, – sakė Ivanas Oransky, vienas iš tinklaraščio „Retraction Watch“ įkūrėjų, kuris seka mokslinius tyrimus. – Kadangi mokslininkai dirbo kartu su pirminių eksperimentų dalyviais, šis tyrimas yra puikus replikavimo aukso standarto pavyzdys.“

Tiesa, tyrimą sumanęs Johnas Ioannidis iš Stanfordo universiteto, teigia, kad būtent dėl aukso standarto neatitikimų skaičius realybėje gali būti ir dar didesnis.

„Sakau tai todėl, kad 100 vertintų tyrimų buvo publikuoti geriausiuose žurnaluose, taigi galima būtų tikėtis žemesnės kokybės tyrimų ir didesnio nesėkmių lygio, jei tyrimai būtų vertinami ne tik iš prestižinių, o iš visų mokslo žurnalų“, – kalbėjo J. Ioannidis.

100 tyrimų replikavimų buvo baigti, neskaitant 50, kurių pakartojimas būtų buvęs per daug sudėtingas ir, anot J. Ioannidžio, jei vis dėlto būtų ryžtasi replikuoti šiuos 50, greičiausiai nesėkmių lygis būtų dar didesnis.

Eksperimentų pakartojimus atlikę tyrėjai labai išsamiai dirbo su pirminių eksperimentų autoriais siekdami nepriekaištingai pakartoti eksperimentus – tačiau, anot J. Ioannidžio, ir šis bendradarbiavimas galėjo turėti įtakos eksperimentų rezultatams, nes padidino pakartojimo sėkmės galimybes.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis