R&D projektai skatina inovacijų ir naujų produktų vystymą, didina bendrovių konkurencingumą ir parodo verslo brandą. Investicijas į R&D veiklą nukreipia ir lietuviškas verslas, siekiantis įsitvirtinti bei augti užsienio rinkose. Gausėjanti įmonių patirtis rodo, kad Lietuva juda tikslo link – tapti aukštą pridėtinę vertę kuriančia ekonomika, kur privačiam verslui tenka svarbus vaidmuo.
Tyrimai ir plėtra motyvuoja darbuotojus
Personalo ekspertas Darius Dužinskas vardija, kad R&D veikla atveria galimybes sparčiau augti įmonių specialistams ir komandoms, didina darbuotojų įsitraukimą, stiprina asmeninę savivertę, išryškina darbo prasmės bei tikslo pojūtį.
„Naujas tyrimų ir plėtros skyrius išlaisvina darbuotojų kūrybinę energiją, leidžia įdarbinti vertingą jų patirtį. Tuo pačiu išpildome savo darbuotojų poreikius: iki šiol kolegos daugiausia dirbo su projektine veikla, o dabar R&D skyrius yra erdvė, kurioje išryškėjo didžiosios simpatijos – širdžiai mieli produktai ir paslaugos. Čia darbuotojai gali prisidėti prie produkto vystymo nuo A iki Z ir jaučiasi visiškai atsakingi už tai, koks produktas bus“, – dalijasi bendrovės „Baltic Amadeus“ personalo vadovas D.Dužinskas.
Jis pastebi, kad dauguma bendrovės darbuotojų yra vadinamieji „early adopters“, kurie net laisvalaikiu seka ir nagrinėja technologijų naujoves. Jie gyvena technologijų pasaulyje – mėgsta pirmieji išbandyti pažangius įrenginius ir dalintis patirtimi. „Patys kurdami ar pritaikydami inovacijas kolegos jaučiasi pasaulio pažangos dalimi, savo kuriamus sprendimus gali lyginti su didžiųjų technologijų lyderių produktais“, – kalba D.Dužinskas.
Į gyvenimą paleisti projektai sulaukia investicijų
Pirmieji ryškūs naujosios R&D komandos darbo rezultatai – sėkmingai veiklą tarptautinėje rinkoje pradėję startuoliai, jau sulaukę pirmųjų investicijų. Tiekėjų pasiūlymų palyginimo sistema „AgreeDeal“ ir mobiliosios bankininkystės sprendimas mažoms ir vidutinėms kredito įstaigoms „FinCell“ tapo savarankiškais prekių ženklais.
„Baltic Amadeus“ technologijų direktorius Vitalis Kavaliauskas teigia, kad bendrovė tiki šiais startuoliais, kurie ilgainiui turėtų atnešti grąžos.
Pasak V.Kavaliausko, startuoliai yra įrodymas, kad nauja įmonės strategija nerenka dulkių, o yra aktyviai įgyvendinama. „Turime pakankamai drąsos rizikuoti, nes inovacijų kūrimas yra investicijos, kurios gali neatsipirkti arba atsipirkti tik per ilgą laiką. Statistika rodo, kad net 9 iš 10 startuolių nepateisina lūkesčių. Kita vertus, inovacijų kūrimo procesai – tai puiki galimybė mokytis, pažinti naujas rinkas, klientus, kintančius jų poreikius“, – teigia „Baltic Amadeus“ technologijų direktorius.
R&D veikla įgalina geriau išnaudoti patirtį ir žinias
Unikalius IT sprendimus kuriančios įmonės 2020-2024 metų strategijoje numatyta, kad bendrovėje inovacijos įgaus vis didesnį svorį, nes R&D veikla leis išnaudoti sukauptas žinias, kurs papildomą vertę klientams ir kartu leis diversifikuoti pajamų šaltinius.
„Jau daugiau negu 30 metų dirbame įvairiose industrijose, sukaupėme specifinių žinių, esame atitinkamų sričių ekspertai. Galime ir konsultuoti, ir drauge su klientais kurti problemų sprendimus. Tad tyrimų ir plėtros skyrius atsirado organiškai“, – pasakoja V.Kavaliauskas.
Jis atkreipia dėmesį, kad pasaulinėje IT rinkoje R&D veikla įgauna itin didelį pagreitį, o lyderiaujančios IT įmonės tam skiria ypatingą dėmesį.
Daugiau pasitikėjimo savimi – daugiau aukštos pridėtinės vertės
Kalbėdamas apie situaciją Lietuvoje, technologijų ekspertas pastebi, kad ilgą laiką šalyje vyravo nuostata, jog IT įmonės yra užsakymų vykdytojos, apibrėžtų paslaugų teikėjos. Tačiau dabar vis daugiau pavyzdžių rodo, kad šio sektoriaus potencialas Lietuvoje gali būti ne mažesnis negu lazerių ar biotechnologijų bendrovių.
Jis atskleidžia, kad pernai, tik prasidėjus karantinui dėl Covid-19 pandemijos, bendrovės vadovai pamatė, kiek visokiausių idėjų turi darbuotojai.
„Per gana trumpą laikotarpį sukaupėme kelias dešimtis naujų produktų idėjų, kurias aktyviai plėtojo ir tikrino patys darbuotojai. Supratome, kad turime diegti naujas praktikas ir sistemą, kaip kryptingai valdyti kylančias idėjas, kad jos taptų sėkmingos. Sukūrėme lengvą ir efektyvų procesą, kaip surinkti ir apdoroti kylančias idėjas, atrinkti perspektyviausias ir jas įgyvendinti. Darbuotojų įsitraukimas ir palaikymas yra didžiulis. Jie pastebi bei nori išspręsti daugybę įvairių problemų. Tai verslui suteikia naujų galimybių“, – pripažįsta V.Kavaliauskas.
Svarbiu impulsu inovuoti tampa klientų bei partnerių poreikiai. „Svarbiausi yra galutiniai naudotojai. Net ir smulkūs kasdieniai nepatogumai yra iššūkis ir potencialas naujai inovacijai. Bendradarbiaudami savo kompetencijas sujungiame su partnerių, dirbančių, pavyzdžiui, bankininkystės, žemės ūkio, laivybos ar prekybos srityse. Įvyksta sinergija, o inovatyvūs sprendimai yra jos rezultatai. Tiesa, rezultatai – ne baigtiniai, mat dinamiškoje IT srityje inovacijas galima toliau tobulinti. Dažnai vienos naujovės tampa pagrindu kitoms“, – kalba „Baltic Amadeus“ technologijų direktorius V.Kavaliauskas.
Iš skirtingų sričių ir kompetencijų profesionalų suburtas bendrovės inovacijų skyrius kuria naujas paslaugas ir produktus vystydamas daiktų interneto, mašininio mokymosi, debesijos, kibernetinio saugumo krypčių projektus