Tačiau pastaruosius šešerius metus 130 NASA inžinierių sunkiai dirbo kurdami naujas lėktuvų technologijas, kurios gali pakeisti aviacijos pasaulį. Environmentally Responsible Aviation – ERA programos misija yra kiek įmanoma labiau sumažinti taršą degalų sąnaudas ir sukurti tyliau skrendančius lėktuvus, rašo factodesign.com.
ERA kuriamos technologijos masiniuose skrydžiuose turėtų būti prieinamos iki 2025-ųjų.
Pasirodo, kad tūkstančiai prie lėktuvo sparnų prilipusių vabzdžių kūnų gali turėti didelį poveikį lėktuvo degalų sąnaudoms.
Procesas, kurio metu lėktuvo prototipas iš kompiuterio ekrano tampa bandomuoju modeliu, yra neįtikėtinai komplikuotas. NASA ilgą laiką tikrina idėjas netgi prieš kurdama prototipą ir bandydama jį vėjo tuneliuose.
Toliau seka bandymai, po kurių lėktuvas modifikuojamas. Net kai technologija sukuriama, lėktuvų gamintojams prireikia daugelio metų, kad ji būtų pritaikyta.
Taigi nors ERA tikslai yra sumažinti triukšmą ir taršą, projektas taip pat greitina procesą, kurio metu naujos technologijos tampa prieinamos žmonijai.
Tai sunki užduotis, tačiau, pasak Fay‘aus Colliero, ERA projektų vadovo, jau matomi pirmieji rezultatai. Praėjusį mėnesį dėl vieno iš įmonės išradimų buvo susitarta ir su gamintojais. Šis išradimas – tai nauji lėktuvų sparnų skydeliai.
Jei kada teko sėdėti šalia lėktuvo sparno, greičiausiai matėte robotinį sparnų skydelio judėjimą. Skydeliai juda lėktuvui kylant arba leidžiantis. Jie, kartu su leidimosi mechanizmu, yra pirminis triukšmo šaltinis dėl juose esančių tarpų.
Ilgas, vientisas sparnų skydelis galėtų keisti padėtį ir prisitaikyti, ir skraidymą paverstų efektyvesniu ir tylesniu. Tokį skydelį sukūrė ERA partneris – Mičigano bendrovė „FlexSys“.Vaizdo įraše matyti, kaip jie veikia.
Skydelio išradėjas Sridharas Kota‘as jo dizainą palygino su biologija. „80 proc. gyvų organizmų yra bestuburiai ir jiems puikiai sekasi judėti ir atlikti kitas mechanines funkcijas be sąnarių ir jungčių, – aiškino jis. – Kaip mums pasiekti tokį lankstumą visoje struktūroje
Pasak S.Kota‘o, „FlexSys“ skydeliai paskirsto įtampą per visą lėktuvo sparną. Panaikinus tarpus jie taip pat sumažina mechaninį dūzgesį, kuris girdimas per lėktuvo leidimąsi ir kilimą.
Šis konceptas atrodo futuristinis, tačiau bendradarbiavimas su NASA technologijos testavime nulėmė, kad ją lėktuvuose galėsime išvysti palyginti greitai.
Net ir tokie fundamentalūs dalykai, kaip variklių ir kitų komponentų vieta lėktuve ateityje dėl ERA tyrimų gali pasikeisti. ERA komanda sukūrė nepilotuojamo „Boeing“ eksperimentinio lėktuvo X-48C versiją. Jie modifikavo originalų dizainą išimdami specialius lėktuvo sparnų elementus (winglet) ir perdėdami juos į kitą poziciją šalia variklių. Tai sumažino orlaivio skleidžiamą triukšmą ir vėjo pasipriešinimą.
Neseniai buvo pademonstruotas ir kitas prototipas su paskirstoma varomąją jėga. Jame matyti eksperimentiniai sparnai su daugybe nedidelių varikliukų.
Tiesa, anaiptol ne kiekvienas ERA projektas yra masyvus. Kai kurie jų įprastiniam keliautojui būtų visiškai nepastebimi.
Pavyzdžiui, šią vasarą Shreverporte ERA atliko eksperimentą, kurio metu „Boeing 757” sparnai buvo padengti eksperimentinėmis medžiagomis, kurios sukurtos taip, kad numestų blakes. Pasirodo, kad tūkstančiai prie lėktuvo sparnų prilipusių vabzdžių kūnų gali turėti didelį poveikį lėktuvo degalų sąnaudoms.
NASA inžinieriai sukūrė į lotuso lapą panašią medžiagą, kuri turi kompleksišką mikroskopinį paviršių ir hidrofobinis. Tai leido prilipusių vabzdžių kiekį sumažinti 40 procentų.