Didžioji Britanija turi su lėktuvnešius: „HMS Queen Elizabeth“ ir „HMS Prince of Wales“. Abu į tarnybą priimti atitinkamai 2017 ir 2019 metais.
Po 65 tūkstančius tonų sveriantys 280 metrų ilgio laivai talpina iki 1600 jūreivių. Kiekviename jų gali būti 24 naikintuvai „F-35B“ kartu su 14 sraigtasparnių. Varomi naujai sukurta elektrine pavara, kuriai elektrą tiekia 4 dyzeliniai varikliai generuojantys 11 MW galią (per 15 tūkst. AG). Kiekvienas iš šių laivų vertas ne mažiau kaip 3,2 milijardo svarų sterlingų (3,3 mlrd. Eu).
Visiškai nauji laivai dar nepradėjo vykdyti kovinių misijų, įgulos dar šlifuoja įgūdžius kaip elgtis su naujausia technika. Tačiau kol kas džiaugsmas augančia laivyno galia nuolat gęsinamas su kartėliu dėl užklumpančių nesėkmių.
Bulvarinis britų laikraštis „The Sun“ gruodžio 6-ą publikavo straipsnį, kuriame pranešė, kad dar spalį lėktuvnešis „HMS Prince of Wales“ patyrė jau antrąjį šiemet užpylimą sūriu jūros vandeniu.
Žala neabejotinai bus milžiniška. Net 24 valandas trukęs potvynis skandino variklių patalpą, elektros skydinę, užliejo dešimtis kilometrų kabelių. Nedetalizuojama, ar elektronės laivo sistemos tuo metu veikė. Pranešama tik kad laivas bus remontuojamas mažiausiai kelis mėnesius. Kainuos milijonus svarų sterlingų.
Dar blogiau, laivas artimiausiomis dienomis turėjo plaukti į pratybas JAV. Bemaž metus kruopščiai planuotose pratybose ant lėktuvnešio denio turėjo pirmą kartą nusileisti „F-35“ naikintuvas. Akivaizdu, kad tokios būklės laivas nebegali judėti sava eiga.
Komentuodami avariją britai džiaugiasi, kad gedimas bent jau neįvyko viduryje jūros. Tuomet laivas būtų likęs nevaldomas. Visa įrangos kontrolei reikalinga energija gaunama būtent iš dyzelinių generatorių. Kas nutiko, kad buvo pažeista viena svarbiausių laivo vietų?
Pasirodo, kad trūko vienas iš daugybės laive esančių vamzdžių. Laivuose jūros vanduo naudojamas variklių aušinimui, gaisro gesinimo sistemoje. Jūrininkams panašios avarijos nėra naujiena, užliejimai yra jų darbo dalis. Šiuo atveju blogiausia, kad avarija įvyko strategiškai svarbioje patalpoje.
Tokia pat avarija jame buvo įvykusi šių metų gegužės mėnesį. Tuomet buvo sulietos bendrojo naudojimo patalpos. Paplitusiuose jūreivių vaizdo įrašuose buvo galima matyti, kaip pro lubas tekantis vanduo tykšta ant patalpos kampe esančios sofos.
Ne vienas jūrininkas po to įvykio piktinosi, kad tokie filmuoti vaizdeliai taip lengvai pateko į viešumą. Dalinosi įžvalgomis, kad žmonės, nežinantys darbo jūroje specifikos, dramatizuoja teigdami, kad su laivų saugumu kažkas negerai.
Kur kas rimtesniu už patalpų užliejimu buvo įvardintas 2019 metais įvykęs incidentas kitame lėktuvnešyje. „HMS Queen Elizabeth“ tuomet dalyvavo pratybose atviroje jūroje. Trūkęs vamzdis papylė per 200 tonų vandens. Užliejo kelias patalpas, buvo kilusi grėsmė trims jūreiviams paskęsti. Pratybas teko iškart nutraukti.
Ar tai reiškia, kad britų lėktuvnešių programai iškilo grėsmė? Greičiausiai ne, nes bent kol kas nėra keičiami planai. „Queen Elizabeth“ 2021 metais turėtų išplaukti į numatytą pirmąją dislokacijos vietą. „Prince of Wales“ savosios progos turėtų sulaukti 2023 metais.