Netikrus profilius dirbtinis intelektas „kepa“ milijardais: 5 žingsniai, kaip juos atpažinti socialiniuose tinkluose

Praėjusią savaitę technologijų gigantai, įskaitant „Microsoft“, „Meta“, „Google“, „Amazon“, „X“, „OpenAI“ ir „TikTok“ paskelbė susitarimą, kuriuo siekiama sumažinti riziką, kad dirbtinis intelektas sutrikdys šių metų rinkimus JAV, rašoma „Telia“ pranešime spaudai.
Profiliai
Profiliai / Adobe Stock nuotr.

Susitarimu siekiama pažaboti dirbtinio intelekto sukurtas nuotraukas, vaizdo ar garso įrašus, kurie gali suklaidinti rinkėjus apie kandidatus ar balsavimo procesą. Visgi, kol kas didele problema išlieka ir milijardai socialinius tinklus užplūdusių dirbtinio intelekto sukurtų netikrų socialinių tinklų profilių.

Kaip rodo „Facebook“ statistika, kasmet tokių profilių pašalinama net keli milijardai, o šios problemos niekaip nepavyksta pažaboti ir visiems kitiems socialiniams tinklams. „Telia“ Skaitmeninės pažangos centro ekspertai pateikia penkis žingsnius, kaip atpažinti netikras paskyras ir nuo jų nenukentėti.

„Facebook“ ir „Instagram“ valdanti „Meta“ jau ne vienerius metus skundžiasi, kad į pagalbą kuriant netikrus profilius sukčiams vis dažniau ateina ir dirbtinis intelektas (DI). DI sugeneruoja realistiškai atrodančias nuotraukas, asmeninius įrašus ir kitą informaciją, todėl ant jo kabliuko kartais užkimba net ir įgudę asmenys. Tyrimas nustatė, kad 2022 m. tokias DI kurtas paskyras naudojo daugiau nei du trečdaliai organizuotų grupuočių.

„Netikri profiliai gali kėsintis į vaikus, bandyti įvilioti į finansines piramides, skleisti dezinformaciją ar tiesiog tyliai rinkti privačią informaciją didesniems nusikaltimams. Tačiau atpažinti padirbtus profilius nėra neįmanoma. Svarbiausia akylai išnagrinėti jų skelbiamą asmeninę informaciją, patikrinti ryšius su kitais profiliais ir paieškoti informacijos apie juos kituose šaltiniuose“, – teigia „Telia“ Skaitmeninės pažangos centro vaikų saugumo internete ekspertė Indrė Bimbirytė-Yun.

Atlikite greitą profilio „skrodimą“

Iš nepažįstamo asmens gavus privačią žinutę ar prašymą priimti į draugus, reikia susilaikyti nuo bet kokių aktyvių veiksmų. Pirmiausia patartina atsidaryti jo profilį ir paieškoti tipinių melagingą tapatybę išduodančių veiksmų. Dėmesį reikėtų nukreipti į profilio sukūrimo datą, išsilavinimą ir darbovietę.

„Jei sukčius prisistato žinomu žmogumi ar įmone, šalia jo profilio vardo „Facebook“, „Instagram“, „X“ ir „TikTok“ reikėtų ieškoti mėlynos varnelės. Ji reiškia, kad asmens tapatybė buvo patikrinta ir paskyra iš tiesų priklauso jam. Kartu su jos nebuvimu, apgavystę gali išduoti „šviežia“ profilio sukūrimo data ir tarpusavyje nederanti profilio informacija. Pavyzdžiui, nurodytas vyresnis amžius ir profilio nuotraukoje matomas jaunas žmogus ar biografijoje esanti itin aukšta pozicija žinomoje įmonėje ir visai kitoje pasaulio pusėje esanti gyvenamoji vieta“, – įspėja I.Bimbirytė-Yun.

„Telia“ nuotr./Indrė Bimbirytė-Yun
„Telia“ nuotr./Indrė Bimbirytė-Yun

Apgavikams koją pakišti gali ir jų „Facebook“ profilio nuoroda. Dažnai norėdami tą pačią paskyrą panaudoti naujoms nelegalioms veikloms, nusikaltėliai gali pakeisti jos profilio vardą. Deja, to nepakanka, kad vartotojo vardas pasikeistų paskyros internetinėje nuorodoje, todėl vardo nesutapimas paskyroje ir naršyklės URL eilutėje yra labai rimta raudona vėliavėlė.

Panagrinėkite skelbiamą turinį

Pastaruoju metu socialiniams tinklams akcentuojant paskyros sukūrimo datą kaip patikimumo rodiklį, piktavaliai vis dažniau supirkinėja nebenaudojamus seniai sukurtus profilius, todėl pasikliauti vien tik paskyros amžiumi nėra geras sprendimas. Alternatyviu vartotojo patikimumo įrodymu gali tapti profilyje skelbiamas turinys.

Apie apgavystę gali byloti arba itin menkas aktyvumas, arba daug neseniai vienas po kito paskelbtų įrašų, kurių tekstai atrodo rašyti roboto, o jų iliustracijos – nesutampa su vartotojo profilio atvaizdu.

Tikrinkite sąsajas su kitais asmenimis

Norėdami sustiprinti paskyros legitimumo įspūdį, kibernetiniai verteivos taip pat neretai pasistengia pasididinti sekėjų skaičių. Kadangi rezultato reikia greitai, sekėjai yra ne organiškai surenkami, o elementariai nusiperkami internete. Tą labai aiškiai išduoda tokie paradoksai, kai apsimetėlis dedasi lietuviu, tačiau draugų ar sekėjų sąraše turi tik kelis lietuvius, o visi kiti likę asmenys yra akivaizdžiai kilę iš Azijos ar Afrikos šalių.

Visgi, netikrų profilių kūrėjai, siekdami atrodyti kuo įtikinamiau, jums priėmus kvietimą draugauti, po to jį gali išsiųsti ir jūsų draugams, Taip gali susidaryti situacija, kai jums tikrinant profilio tikrumą, matote ir bendrų draugų. Tad jeigu jau turite įtarimų, kad profilis yra netikras, ne tik patys raportuokite tokį profilį, bet ir informuokite apie tai socialinio tinklo bendrus draugus.

Paieškokite daugiau informacijos internete

Šiuolaikinio žmogaus skaitmeninę tapatybę sudaro duomenys labai įvairiuose informaciniuose ištekliuose. Tai gali būti skirtingų socialinių tinklų paskyros, paminėjimai darbovietės ar nevyriausybinių organizacijų svetainėse, įrašai atvirai prieinamuose registrų duomenų bazėse.

„Kilus įtarimui, potencialaus apsimetėlio vardą galima nukopijuoti ir įklijuoti „Google“ paieškos laukelyje. Jei apart vienos socialinio tinklo paskyros internete nėra jokių kitų šio asmens paminėjimų, vargu, ar toks žmogus iš tiesų egzistuoja. Kita vertus, nusikaltėlis gali naudoti vogtą tapatybę, todėl radus daugiau įrašų internete, aferos scenarijaus iškart nereikėtų atmesti. Tokiu atveju į surastą informaciją verta geriau įsigilinti, sutikrinant, ar minimo asmens atvaizdas bei veikla atitinka į mus besikreipusio asmens profilį ir prašymus“, – akcentuoja pašnekovė.

Nepasiduokite spaudimui

Net jeigu įtartinas profilis praeina visus minėtus filtrus, vis tiek egzistuoja tam tikras apgavystės šansas. Dėl to labai svarbu atkreipti dėmesį ir į asmens elgesį, bendraujant su jumis. Apsimetėliai prekes ar paslaugas dažnai siūlo labai įkyriai ir pabrėžia pasiūlymo laikinumą. O jei rašoma pažinties tikslais, besimezgančius santykius siekiama vystyti labai greitai. Tokioje situacijoje svarbu atsispirti potencialaus apgaviko spaudimui. Tikėtina, kad matydama jūsų „atšalimą“ kita pusė pasiduos pirmoji ir šį laiką bus linkusi investuoti naujų aukų paieškai.

„Vis dėlto susidūrus su netikru profiliu svarbu ne tik nepasiduoti jo įtakai, bet ir pasistengti, kad jis nepakenktų mažiau pastabiems žmonėms ir būtų kuo greičiau užblokuotas. Tą galima padaryti vartotojo profilio puslapyje paspaudus tris taškus ir atsidariusiame meniu pasirinkus raportavimo arba angliškai „Report“ funkciją. Kadangi tas pats nusikaltėlis, susikūręs naują paskyrą, į jus taikytis gali ir vėliau, „Instagram“ leidžia užblokuoti ir būsimus ar kitus jo turimus profilius – meniu tereikia spustelėti pasirinkimą „Block the account and other accounts they may have/create“, – pataria ekspertė.

„Telia“ Skaitmeninės pažangos centro ekspertė pataria nepamiršti ir savo atžalų. Vaikai paprastai neturi pakankamai kritinio mąstymo, kad sugebėtų atskirti tikras paskyras nuo padirbtų, todėl jų veiklą socialinėje erdvėje turėtų prižiūrėti tėvai. „Instagram“ jau kurį laiką siūlo keletą funkcijų, kurios leidžia sekti vaiko gyvenimą socialinėje erdvėje.

Visų pirma, vienas iš tėvų „Instagram“ nustatymų „Supervision“ skiltyje į vaiko paskyrą gali nusiųsti kvietimą priežiūrai. Patvirtinus kvietimą, globėjai savo „Instagram“ paskyroje gali matyti, kiek laiko socialiniame tinkle praleidžia per dieną, kokius profilius seka ir kas seka jį. Taip pat labai svarbu nustatyti tinkamus privatumo nustatymus ir idealiu atveju profilis nebus viešas.

Analogišką funkcionalumą siūlo ir „TikTok“. Programėlės privatumo parinkčių skiltyje esanti „Family Pairing“ funkcija leidžia suporuoti vaiko ir vieno iš tėvų profilius bei vėliau kontroliuoti, koks turinys jiems gali būti rodomas ir kas jiems gali siųsti žinutes.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis