Kuo „Yakuza“ skiriasi nuo kitų japoniškų žaidimų ir kodėl dabar kalbame būtent apie šį? Todėl, kad skirtingai nuo kitų žaidimų iš rytų, praktiškai visos „Yakuza“ serijos dalys sėkmingai pasiekė vakarus. O štai naujasis „Like a Dragon“ jau siūlo netgi ir pilną anglišką įgarsinimą bei veido animacijas, pritaikytas jam. Ar tai reiškia, kad vakariečiams labai imponuoja tokie žaidimai, kaip „Yakuza“, ar tai tiesiog labai išskirtinė, išbaigta ir viso pasaulio dėmesio verta žaidimų serija? Visus atsakymus rasite apžvalgoje.
Ar tai – japonų GTA?
Taigi, nuo ko ir kaip prasidėjo visas „Yakuza“ fenomenas? Pirmiausiai – nuo neilgai gyvavusių kūrėjų „Amusement Vision“, tarp kurių nedaugelio žaidimų buvo ir pirmas „Yakuza“, pasirodęs 2005 metais. Žaidimas buvo toks sėkmingas, kad netrukus tie patys kūrėjai turėjo išleisti dar geresniu žaidimu laikytu „Yakuza 2“ ir tai buvo paskutinis būtent tos studijos kurtas žaidimas. Kuo jis užkliuvo pasauliui? Reikia prisiminti, kad kaip tik tuo metu, 2004 metais, buvo pasirodęs kultiniu tapęs „Grand Theft Auto: San Andreas“. Todėl žaidėjai vis dar vėžinosi GTA traukiniu, o naujas žaidimas iš rytų atrodė kaip kažkas panašaus, tik Japonijoje ir apie jakudzas.
Tiesos tame buvo, nes „Yakuza“ serija pradėjo pasakoti istoriją apie jakudzą Kazuma Kiryu, kuris jau sočiai atsikandęs tokio gyvenimo norėjo pasitraukti iš savo šeimos. Deja, dalykai taip nevyksta ir šis jo noras tapo degtuku parako statinėje. Nuo to ir prasidėjo ilga istorija, kuriai prireikė net 7 atskirų žaidimų.
Nors pirmas įspūdis to meto žaidėjams buvo toks, kad „Yakuza“ yra tiesiog GTA Japonijoje, vėliau visi suprato klydę, nes tai buvo kur kas daugiau. Pradedant nuo to, kad čia nebuvo galima vogti automobilių, o artimajai kovai skiriamas bene didžiausias dėmesys iš žaismo pusės, baigiant tuo, kad „Yakuza“ skyrė itin daug dėmesio siužetui, šalutinėms misijoms ir viso savo sukurto pasaulio veikėjams, netgi šalutiniams. Serija tapo tokia sėkminga, kad, kaip ir „Assassin`s Creed“ atveju, buvo viena po kitos kepamos naujos dalys, bet nei siužetas, nei istorija nei ambicijos neprastėjo.
Tiesa, „Yakuza“ serijos estafetę ilgainiui perėmė 2009 metais naujai susikūrusi kūrėjų studija „Ryu ga Gotoku“. Nuo to laiko iki dabar jie praktiškai vieni ir kuria bei perdarinėja senesnius „Yakuza“ serijos žaidimus. Tik labiausiai stebėtina tai, kad jų atveju norisi rekomenduoti bei žaisti ne kažkuriuos iš serijos žaidimų, bet visus, nes be to, jog kiekvienas jų tampa išskirtiniu ir įtraukiančiu, visi serijos žaidimai krūvoje audžia savo atskirą audinį, kuriame pamažu atsiskleidžia skirtingų veikėjų augimas, atskleidžiamas likimas bei užrišami visi mazgai. Tai tikrai verta dėmesio, ypač turint omenyje, kaip gerai viskas padaroma. Žinoma, žaisti visą „Yakuza“ serija nuo pirmos dalies ir prisiimti šį milžinišką įsipareigojimą gali atrodyti neįmanomas darbas šiais „viskas lekia ir keičiasi“ laikais, todėl turime jums alternatyvą – naujasis „Yakuza: Like a Dragon“.
Tęsinys, kuris pradeda viską iš naujo
„Yakuza: Like a Dragon“ yra unikalus žaidimas pirmiausiai dėl to, kad visiems serijos senbuviams tai bus tikrų tikriausias tęsinys (mažos smulkmenos, protarpiais pasirodantys mylimi veikėjai), o naujiems žaidėjams – puiki proga pažindintis su šia serija, nes „Like a Dragon“ – naują, savarankišką istoriją pradedantis žaidimas. Taigi, serijos senbuviai turėtų atsisveikinti su ilgamečiu serijos pagrindiniu veikėju Kazuma Kiryu, nes jo vietą užėmė naujas veidas Ichiban Kasuga, o šis žaidimas – visiška jo istorijos pradžia.
Mūsų valdomas serijos naujokas gerokai išsiskiria savo nepatyrimu ir naivumu, todėl visas pamokas žaidime jis išmoksta sunkiuoju keliu. Kita vertus, tai padeda lengviau įsitraukti ir žaidėjui, nes visos jakudzų peripetijos ar klampumas paaiškinamas bei parodomos iš arti.
Be to, Kasugos istorija yra ganėtinai tamsi – turėjęs prisiimti svetimą kaltę už kito klano nario nužudymą, jis praleidžia 18 metų kalėjime. Kai išeina, jo klanas jo nebepripažįsta, viskas pasikeitę, o pats Kasuga turi ne tik iš naujo statyti savo gyvenimą, bet ir išsiaiškinti, kas įvyko jam už nugaros per pastaruosius 18 metų.
Nors „Like a Dragon“ pradeda viską iš naujo – istoriją, naujus veikėjus ir pristato mums naują Japonijos miestą, Jokohamą – šio žaidimo siužetas bei personažai yra vieni stipriausių visoje serijoje. Todėl norintiems paragauti ir įsitikinti, kuo tie „Yakuza“ žaidimai tokie geri, būtent ši dalis yra paranki vien šiuo aspektu. Taip pat žaidimą labai greitai išjudina ir šalutiniai veikėjai – visi iki vieno jie ryškūs, su savo vidinėmis dramomis ir netikėtais siužetiniais vingiais. Galiausiai susiformuojantis Kasugos draugų ratas ne tik smarkiai praverčia kovose su priešais, bet ir suteikia netikėtų smagių akimirkų vien tiesiog su jais kalbant ar užsukus į barą giliems pokalbiams.
Kaip veiksmo žaidimas virto japonišku RPG?
„Yakuza“ žaidimų serijos naujokams tai įspūdžio gali ir nesukelti, bet serijos senbuvius turėtų gerokai nustebinti keli dalykai: visų pirma, dabar žaidimas siūlo visiškai pilną anglišką įgarsinimą. Ne tik tai, bet netgi veikėjų animacijos ir lūpų judesiai visiškai atitinka anglišką įgarsinimą. Todėl pirmą kartą žaidžiant šios serijos žaidimą galime rinktis, ar norime angliško įgarsinimo, ar žaisime įprastai – japoniškai su angliškais titrais.
Kitas žaidimo aspektas, kuris privers nustebti – kovų mechanika. Ji šį kartą visiškai pakeista ir dabar tai... japoniškas RPG, visomis prasmėmis. Tai yra kovos vyksta atskirais ėjimais – tai mes, tai priešai paeiliui. Norintiems ryškiausio palyginimo, galima pasakyti, kad visos „Yakuza“ kovos nuo šiol atrodo praktiškai taip pat, kaip kitame labai garsiame šios kartos japoniškame RPG žaidime „Persona 5“.
Beje, kaip nutiko, kad visiškas veiksmo žaidimas staiga tapo japonišku RPG, kai tarp šių žanrų tiek daug skirtumų? Atsakymas taip pat neįprastas. Ilgametė „Yakuza“ žaidimų leidėja kompanija „Sega“ norėjo padaryti įsimintiną balandžio 1-osios pokštą ir su žaidimo kūrėjais išleido „Yakuza“ žaidimo žaismo įrašą, kuriame visos kovos vyko atskirais ėjimais, o pats žaidimas buvo žaidžiamas kaip japoniškas RPG. Vėliau paaiškėjo, kad tai tik melagių dienos pokštas, bet dar vėliau paaiškėjo, kad, vis tik, ne visai. Galbūt kūrėjai pastebėjo, kad RPG mechanika žaidimui vis dėlto tikrai tinka, o pradėjus naują istoriją bei pristačius naujus veikėjus ne pro šalį ir pačiai serijai atsinaujinti, todėl tokia kovų mechanika ir kiti RPG žaidimų aspektai tapo šio atsinaujinimo pagrindu.
Japoniškų keistenybių tikrai netrūks
Pati „Yakuza: Like a Dragon“ struktūra yra itin draugiška žaidėjui: iš pradžių žaidimas labai linijinis ir laiko mus už rankos, o vėliau, lygis po lygio, darosi vis atviresnis kol galiausiai suteikia mums visišką laisvę. Taigi, galime sekti pagrindinę siužetinę liniją, kurios metu teks apsilankyti ir vadinamuose RPG žaidimų „požemiuose“, kurie mus atves iki lygių bosų, galime vykdyti šalutines misijas, kurios šį kartą visos labai įdomios ir nėra perteklinių arba galima tiesiog užsiimti visa krūva smagių reikalų, kuriuos siūlo žaidimas. Pavyzdžiui, papildomi darbai, tarp kurių yra ir šiukšlių rinkimas, arba smagūs ir netikėti mini žaidimai, iš kurių labiausiai įsimena kino seansai, per kuriuos mus puls kostiumuotos avys, o mes turėsime neužmigti. Žinoma, sugrįžta ir karaokė, todėl tai turėtų pradžiuginti būtent serijos senbuvius.
Kalbant bendrai, žaidimas, kaip ir dera nemažai daliai japonų produkcijos, labai netolygus. Vieną akimirką mes stebime rimtą, dramatišką sceną, o jau kitą sekundę gali staiga, visiškai iš niekur nieko įsijungti keista scena ar koks lėkštas pokštas. Pavyzdžiui, šalutinė misija, kur turime kovoti su vystyklus nešiojančiais jakudzomis arba vėliau gerti su jais pieną. Nevengiama ir seksualinių temų – nuo iškrypėlių iki kiek keistokų užuominų. Bet su viskuo apsipratus, šis žaidimas smarkiai išsiskiria iš kitų savo gyliu, istorija bei originaliu, nematytu papildomu turiniu.
Žaidime gali padėti pasiruošti egzaminams
Patogu tai, kad viso žaidimo metu mes keliame savo veikėjo lygį, o jis, kaip ir kituose japoniškuose RPG žaidimuose, įgauna naujų sugebėjimų, gali pradėti valdyti naujus ginklus ir panašiai. Ilgainiui galėsime keisti ir savo veikėjų profesijas, o tai atrakins dar naujesnius bei galingesnius sugebėjimus ar ginklus. Tiesa, tobulinti galėsime ne tik savo veikėjo sugebėjimus kovose, bet ir gyvenime. Pavyzdžiui, norint pasikelti savo charizmą ir kitus asmenybės bruožus, teks netgi laikyti skirtingų sričių egzaminus.
Skirtingi asmenybės bruožai kils vykdant įvairiausius užsiėmimus, bet būtent žaidime laikomi egzaminai gali labiausiai pakelti intelektą ar kitus sunkiau kitais keliais tobulinamus įgūdžius. Kaip vyksta patys egzaminai? Praktiškai taip, kaip realybėje – pasirinkę konkrečią temą, gausime eilę šios srities klausimų ir galite nesivarginti naudotis „Google“ paslaugomis – kiekvienam klausimui bus skiriama po pusę minutės, tad teks naudotis savo galva. Todėl geros žinios studentams – bežaidžiant „Yakuza: Like a Dragon“ gausite nemokamą pasipraktikavimą prieš realius egzaminus, ypatingai testus.
Verdiktas
Taigi, ar verta žaisti „Yakuza: Like a Dragon“? Jeigu esate ilgametis šios serijos fanas, atsakymas – būtina. O jei esate naujas žaidėjas, galite jaustis ramiai – tai visiškai naujas serijos žaidimas, nauji veikėjai bei naujas Jokohamos miestas, kurį galime tyrinėti. Todėl žaisdami „Like a Dragon“ jūs nieko nepraleisite. Jei vis dar svarstote, turėkite omenyje, kad ši „Yakuza“ dalis plėtoja išskirtinai gerą siužetą, kuris yra kaip amerikietiški kalneliai tarp rimtų, dramatiškų ir visiškai keistų, japoniškų dalykų. Be to, žaidimas trunka apie 70 valandų, o jei norėsite ištyrinėti visą didelį žaidimo žemėlapį ir padaryti viską, ką siūlo „Like a Dragon“, užtruksite ir gerokai ilgiau. Bet nesijaudinkite, žaidimas toks įtraukiantis, kad net nepastebėsite, kaip jame praleisite visas šias valandas.
Žaidimas „Yakuza: Like a Dragon“ išleistas šių metų lapkričio 10 d. Šiuo metu žaidimą galima išbandyti žaidžiant šiose platformose: „PlayStation 4“, „Xbox One“, „Xbox Series X“ ir asmeniniuose kompiuteriuose. Nors jau dabar turint „PlayStation 5“ šia konsole galima žaisti „PlayStation 4“ skirtą versiją, 2021 metais turi pasirodyti visapusiškai naujos kartos konsolės galimybes išnaudojanti ir būtent jai skirta „Like a Dragon“ versija.