Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nufilmuota, kaip „su užtrauktu rankiniu stabdžiu“ sukasi 100 tūkst. tonų lėktuvnešis

Į didžiuosius laivus žvelgiame su dideliu susižavėjimu, juk jie tokie dideli, galingi bei išskirtiniai. Daugelis norėtų atsidurti ant tokio laivo kapitono tiltelio. Nuotykis. Kapitono darbas tokio dydžio technikoje – kiek įmanoma sumažinti grėsmę, galinčią kilti 13 milijardų dolerių kainuojančiai mašinai ir jos turiniui. Bet net ir jie kartais savo dienas praskaidrina „užtrauktu rankiniu stabdžiu“. Pasigrožėkime naujausio JAV lėktuvnešio manevru.
„USS Gerald R. Ford“ lėktuvnešis
„USS Gerald R. Ford“ lėktuvnešis / „Scanpix“/AP nuotr.

Iš tiesų laivai neturi tokio dalyko kaip „rankinis stabdis“, nes toks įrenginys vandenyje nereikalingas. Tačiau kuo masyvesnis, inertiškesnis plūduriuojantis objektas, tuo akivaizdžiau matomas dreifavimo efektas atliekant posūkį. Pastarasis manevras paprastai atliekamas vairu, tačiau, jei į pagalbą dar yra pasitelkiami ir skirtingais greičiais dirbantys sraigtai, posūkis gali būti kur kas aštresnis.

Didžiulio laivo posūkis vandenyje nėra tas procesas, kurį būtų galima pavadinti greitu. Tačiau kai tą daro 100 tūkst. tonų lėktuvnešis, kurio ilgis 337 metrai, vaizdai tikrai būna verti dėmesio. Vaizdo įraše matome, kaip šį manevrą atlieka naujausias JAV lėktuvnešis „USS General R. Ford“. Spalio 25–30 dienomis Atlanto vandenyne šis lėktuvnešis dalyvavo jūriniuose bandymuose, o grįžtant į savo dislokavimo basę Norfolko mieste turėjo progą atlikti šį įstabų posūkį.

VIDEO: Amazing High-Speed Turns by US Newest Supercarrier Ford (CVN 78)

Manevras atliekamas ne taip ir dažnai. Matome, kad jo metu lėktuvnešis stipriai pakrypsta. Atsiminkime, kad tokiame laive būna dislokuoti milijardų verti lėktuvai. „USS General R. Ford“ pasiruošęs gabenti net 75 lėktuvus, kurių kol kas nebuvo, nes dar nėra išspręstos visos techninės šio laivo problemos – lėktuvnešyje ką tik baigta net 15 mėnesių užtrukusi remonto procedūra.

Be to, kovai pasirengusiame tokio tipo laive būtų ir galybė itin sprogios amunicijos. Todėl ir lėktuvai, ir amunicija tokio posūkio metu privalo būti pritvirtinti netgi kruopščiau nei įprastai. O tai reikalauja daug jėgų ir laiko pasiruošti. Juk nuslydusi technika gali sudužti ar net visai dingti vandenyno bangose.

Gali kilti natūralus klausimas: o kodėl apskritai turėtų būti atliekamas staigus posūkis, jei pasiruošimas jam užtrunka ne vieną valandą? Todėl, kad ilgasis posūkis, atliekamas koreguojant plaukimo kryptį, taip pat nėra greitas veiksmas. Laivo ilgis – daugiau nei 300 metrų, o svoris – šimtas tūkstančių tonų. Dailus posūkis be žymaus pokrypio pareikalautų nuplaukti daugybę jūrmylių įveikiant pusapskritimį, po kurio laivo nosis atsigręš į reikiamą pusę.

Nežinia, kada lėktuvnešiui prireiks kuo greičiau apsigręžti ir skubėti į neatidėliotiną misiją. Tokiu atveju kiekviena sutaupyta darbo valanda virs vėlavimo valandomis. Tad toks manevras reikalingas ir jį reikia sugebėti atlikti tinkamai. Tiek kapitonui, tiek kiekvienam laive esančiam jūreiviui.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais