Viename laukiamiausių žaidimų – Rusijos propaganda, o asmens duomenys gali būti perduoti valdžios institucijoms

Kompiuterinių žaidimų pasaulyje žaidimas „Atomic Heart“ lauktas dar nuo 2017 m., o prekyboje pasirodė šių metų vasario 21 d. Nors prieinamas visuomenei tapo tik šią savaitę, žaidimas jau kurį laiką kritikuojamas dėl ryšių su Rusija bei Kinija, propagandos ir neaiškios duomenų apsaugos politikos. Nepaisant to, pabūti KGB agentu sovietinėje idilėje nori nemažas būrys – tai matyti iš išankstinių pardavimų ir pasipiktinimo bangos, kurios sulaukė Lietuvoje iš prekybos žaidimą pašalinę verslai.
Žaidimas „Atomic Heart“
„Atomic Heart“ žaidimas / „Twitter“ nuotr.

Sovietinė utopija

Po Antrojo pasaulinio karo nugalėtoja sovietinė Rusija tapo itin technologiškai pažengusia šalimi. SSRS proveržis energetikos ir robotikos srityse išlaisvina didžiąją dalį gyventojų nuo fizinio darbo. Štai tokį virtualų pasaulį siūlo „Atomic Heart“ žaidimo kūrėjai.

Tačiau dėl nesustabdomos technologijų plėtros ir slaptų eksperimentų atsirado mutavusių būtybių, siaubingų mašinų ir supergalių turinčių robotų – visi jie staiga sukilo prieš savo kūrėjus. Ir, pasirodo, tik buvęs KGB majoras gali juos sustabdyti.

„Mokslas, lygybė ir brolybė yra pagrindiniai šios realybės laisvės simboliai. Tačiau, kokių pastangų reikia, kad būtų sukurta ideali visuomenė?“, – aprašyme teigia žaidimą sukūrusi studija „Mundfish“.

Pradėtas kurti dar 2017 metais, jau tada žaidimas sulaukė didelio dėmesio, tačiau dabar sukėlė tikras diskusijų audras. Kol vieni žavisi ir prilygina jį legendiniam „BioShock“ žaidimui, kiti piktinasi neaiškia privatumo politika, kūrėjų ryšiais su Rusija ir perdėtu sovietmečio idealizavimu karo Ukrainoje kontekste.

„Šis žaidimas pritraukė daug susidomėjimo iš Vakarų žaidėjų. Kūrėjai teigia, kad tai nėra Sovietų Sąjungos išaukštinimas, bet žaidime viskas ant to pastatyta, pagrindinis veikėjas – KGB majoras. Visas žaidimas parodo viską iš geresnės pusės, nėra neigiamų ar neutralių aspektų“, – 15min komentavo žaidimų apžvalgininkas Vytautas Lukaševičius.

Sovietine nostalgija alsavo ir žaidimo pristatymo vakarėlis – nuotraukose matyti sovietinė atributika ir šūkis „Šlovė sovietų inžinieriams!“. Renginio laikas sutapo su tarptautiniu atgarsiu dėl naujų Rusijoje priimtų įstatymų, nukreiptų prieš LGBT, ir, kaip pranešė „Game World Observer“, kai kurie renginio dalyviai suabejojo, ar renginys buvo tinkamas karo Ukrainoje kontekste.

Asmeninio archyvo nuotr./Vytautas Lukaševičius
Asmeninio archyvo nuotr./Vytautas Lukaševičius

Panašu, kad žaidime pateikiama sovietinė idilė patiko kai kuriems žaidėjams – žaidimų parsisiuntimo platformose daugėja teigiamų įvertinimų, o vienas didžiausių žaidimų portalų pasaulyje „IGN“ apžvalgoje „Atomic Heart“ įvertino 8 balais iš 10.

„Taikos organizacija“, finansuojama Rusijos

Kaip pasakojo pašnekovas, žaidimą kūrusi studija „Mundfish“ vengia kalbų apie karą Ukrainoje, trina neigiamus komentarus ir socialiniuose tinkluose blokuoja šia tema komentuojančius vartotojus.

„Kūrėjai nepasisako apie karą Ukrainoje ir bando pozicionuoti save kaip tarptautinę studiją, bet pagrindiniai jų steigėjai yra rusai ir ilgai buvo matoma, kad pagrindinė jų studija yra Maskvoje“, – pasakojo V.Lukaševičius.

Tuo tarpu pati studija „Twitter“ įrašuose save įvardija kaip „taikos organizaciją, kovojančią su smurtu prieš žmones“.

Prasidėjus Rusijos invazijai į Ukrainą ir pabūgus Vakarų sankcijų, „Mundfish“ savo būstinę perkėlė į Kiprą, tačiau, anot pašnekovo, Rusijos žiniasklaidoje neslepiama, kad tai – rusiška įmonė.

Tai pamatyti galima pažvelgus ir į pagrindinius investuotojus, tarp kurių – Kinijos žaidimų gigantė „Tencent“ ir „GEM Capital“ – Rusijos fondas, kurį įkūrė anksčiau „Gazprom“ antrinėje įmonėje „Gazenergoset“ dirbęs Anatolijus Pali.

„Tai – jau pirma raudona vėliava, į kurią reikėtų atsižvelgti, jei esi žaidėjas, ypač iš Rytų Europos pusės, nes remi rusų tiesiogiai finansuojamą žaidimą“, – komentavo V.Lukaševičius.

Vienas iš studijos įkūrėjų, Robertas Bagratuni, taip pat yra buvęs „Mail.ru“ vadovu.

„Kad rusų įkurta studija turėtų tokio dydžio žaidimą, kuris taip nuskambėtų pasaulyje... To arba niekada nebuvo, arba buvo labai seniai“, – pastebėjo V.Lukaševičius.

Žaidėjų duomenis perduoda Rusijos valdžios institucijoms?

Greta sovietinės propagandos internautų diskusijose mirgėjo ir dar viena tema – žaidėjų duomenų saugumas.

Tinklalapis „AIN Capital“ teigė, kad „Mundfish“ rusiškos parduotuvės svetainėje buvo įtraukta sąlyga, kuria vartotojai informuojami, kad jų duomenys gali būti renkami ir siunčiami Rusijos valstybinėms institucijoms, įskaitant mokesčių inspekciją ir Federalinę saugumo tarnybą.

Žaidimo kūrėjai šią informaciją paneigė teigdami, kad matytas pareiškimas – pasenęs ir turėjo būti išimtas prieš kurį laiką.

„Mūsų žaidime ir svetainėje nėra renkama jokia informacija ar duomenys, – atsakyme „GamesRadar“ teigė „Mundfish“ atstovas spaudai. – Svetainės privatumo pareiškimas yra pasenęs ir neteisingas, jis turėjo būti pašalintas jau prieš daugelį metų. Uždarėme parduotuvę, kad užtikrintume savo gerbėjams mūsų studijos ir produktų vientisumą. Atsiprašome už bet kokią painiavą šiuo klausimu“.

Tuo tarpu kibernetinio saugumo ekspertai tokį studijos atsakymą vertina skeptiškai, teigdami, kad nors tiksliai nuspręsti sunku, tikimybė, jog žaidimo kūrėjai renkamus duomenis perduos valdžios institucijoms – reali.

„Mundfish“/„Atomic Heart“ žaidimas
„Mundfish“/„Atomic Heart“ žaidimas

„Šiandien žinome tik tiek, kad iki šių metų sausio 25 d. buvo galima viešai pasiekti kompanijos „Mundfish“ privatumo politiką, kurioje buvo galima matyti nuorodas į Rusijos federalinius įstatymus. Šie kone įpareigojo kompaniją rinkti duomenis apie savo vartotojus ir perduoti juos Rusijos valdžios institucijoms“, – 15min pasakojo Aleksandras Valentijus, kibernetinio saugumo kompanijos „Surfshark“ informacinio saugumo vadovas.

Jo teigimu, perduotini duomenys yra vartotojo vardas, pavardė, tėvavardis, adresas, el. pašto adresas, telefono numeris, tiksli lokacija, IP adresas.

„Dokumente taip pat tiksliai nurodoma, kad šie duomenys gali būti renkami, saugomi, naudojami ir perduodami. Duomenų privatumo požiūriu, toks informacijos derinys yra ypač jautrus“, – teigė ekspertas.

A.Valentijus taip pat pastebėjo, kad privatumo politika buvo pateikta tik rusų kalba, tad kitakalbiams su ja susipažinti be vertėjo buvo sudėtinga.

Dokumente taip pat tiksliai nurodoma, kad šie duomenis gali būti renkami, saugomi, naudojami, ir perduodami. Duomenų privatumo požiūriu, toks informacijos derinys yra ypač jautrus.

„Kadangi „Atomic Heart“ žaidimo finansavimas labai artimai yra susijęs su valstybinėmis Rusijos valdžios institucijomis bei rusiško kapitalo įmonėmis, tai nieko keista, kad neva „saugumo tikslais“ gali būti tarpusavyje dalijamasi surinktais duomenimis. Labai įtartinas yra žaidimo kūrėjų ryšių su Rusija neigimo faktas, kuriuo siekiama atsiriboti ir dėmesį nukreipti į tarptautinį bendruomeniškumą žaidimo kūrimo procese“, – 15min situaciją komentavo ESET Lietuva kibernetinio saugumo ekspertas Ramūnas Liubertas.

„Turint visa tai omenyje, įtarimų dėl kompanijos skaidrumo ir vartotojų duomenų saugumo užtikrinimo kyla, tačiau konkrečių įrodymų, kad vartotojų duomenys buvo perduoti, nėra“, – pridūrė ekspertas.

Pašnekovų teigimu, surinktų duomenų panaudojimo galimybės – beribės.

Asmeninio archyvo nuotr./Ramūnas Liubertas
Asmeninio archyvo nuotr./Ramūnas Liubertas

„Galima susidaryti žaidėjo profilį, atrinkti žaidėjus pagal šalis, pasirinkti dominančius taikinius ir atlikti netgi nuotolinę žvalgybą“, – pasakojo R.Liubertas.

Įsigyti Lietuvoje sunku, bet įmanoma

Tarptautiniu mastu žaidimą įsigyti išties labai lengva. Užtenka apsilankyti populiariausiose internetinėse parduotuvėse.

„Microsoft“ žaidimą įsigyti siūlo savo oficialioje parduotuvėje, bet jei žmogus turi išsipirkęs žaidėjo prenumeratą – gali naudotis visa žaidimų biblioteka. Kompanija šią biblioteką atnaujina kiekvieną mėnesį ir, panašiai kaip „Netflix“, stengiasi pritraukti naujo turinio. Tai reiškia, jog kompanija bando išsipirkti žaidimų teises, o šiuo atveju vienas iš žaidimų yra „Atomic Heart“. Tad panašu, kad „Microsoft“ sumokėjo nemažus pinigus žaidimo kūrėjams, nes turėjo išsipirkti žaidimo teises“, – pasakojo V.Lukaševičius.

Pašnekovas taip pat pastebėjo, kad išankstinės prekybos metu žaidimą Lietuvoje buvo galima įsigyti daugelyje populiariausių interneto svetainių, tačiau paaiškėjus kompanijos sąsajoms su Rusija, dauguma žaidimą pašalino iš savo asortimento.

Panašu, kad „Microsoft“ sumokėjo nemažus pinigus žaidimo kūrėjams, nes turėjo išsipirkti žaidimo teises.

Kaip 15min pasakojo internetinės parduotuvės „Game Room“ vadovas Rolandas Pankevičius, net ir išankstinėje prekyboje susidomėjimas žaidimu buvo didžiulis, o jį pašalinus pasipylė priekaištų lavina.

„Mes turėjome išankstinių užsakymų, susidomėjimas buvo ganėtinai nemažas, daugiausia iš rusakalbių ar žmonių, kurie nemoka anglų kalbos ir žaidžia žaidimus rusų kalba. Kai susisiekėme su klientais ir pranešėme savo sprendimą, žmonės gan aršiai reagavo“, – pasakojo vadovas.

Žaidimų ir kompiuterinės technikos parduotuvių tinklo vadovas Audrius Miškinis taip pat teigė, kad žaidimu prekiauti ateityje neketina.

„Neprekiausime, nes išaiškėjo, jog tai rusiškas produktas su abejotinu turiniu, linkusiu šlovinti SSRS laikus, ir nėra garantijos, kad gauti pinigai nenukeliaus į Rusiją karo reikalams remti“, – savo poziciją išreiškė vadovas.

Antradienio rytą „Atomic Heart“ buvo prieinamas keliose didesnėse internetinėse parduotuvėse – varle.lt ir kinetict.lt. 15min pateikus užklausą „Varlė“ atstovei, neužilgo sulaukta atsakymo, jog žaidimas iš prekybos išimtas. Tuo tarpu su „Kinetict“ susisiekti nepavyko, o į siųstą laišką įmonė nesureagavo.

Ekrano nuotr./Kinect.lt/Kai kur žaidimą įsigyti vis dar įmanoma
Ekrano nuotr./Kinect.lt/Kai kur žaidimą įsigyti vis dar įmanoma

Rusijos propaganda žaidimuose – ne naujiena

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto politologo Nerijaus Maliukevičiaus teigimu, sprendimas propagandą skleisti pasitelkus žaidimo formatą nėra netikėtas.

„Tai pakankamai dažna strategija iš Rusijos. Netgi Rusijos karo prieš Sakartvelą metu 2008 metais buvo kuriami kompiuteriniai žaidimai pagal jų atliktas operacijas. Žanras pakankamai dažnas, o žaidimai yra pramogų medijų segmentas, kuriame įsiterpia propagandinės tam tikros žinutės“, – pasakojo politologas.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Nerijus Maliukevičius
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Nerijus Maliukevičius

N.Maliukevičiaus teigimu, realūs konfliktai dažnai persikelia į virtualų pasaulį. Galima pastebėti, kaip grupiniuose žaidimuose vyksta segmentacija į dvi grupes – palaikančius Ukrainą ir palaikančius Kremlių.

„Yra kitas labai svarbus momentas, kad tai yra daroma tikslingai, su valstybės arba valstybei artimų veikėjų rėmimu. Tuo pačiu yra įtraukiamas visas pasakojimas tinkamas Kremliui apie sovietmetį, apie tam tikrą sovietmečio atgaivinimą“, – pridūrė politologas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis