Visgi, pirmadienį paskelbta žinia nustebino daugumą – kitų metų pradžioje prasidės ekspedicija „Endurance22“, kurios tikslas – surasti, ištirti ir nufilmuoti laivo nuolaužas, praneša „The Guardian“.
Pagelbės klimato kaita
Dėl klimato kaitos poveikio ekspedicija bus šiek tiek lengvesnė – tirpstantis ledas palengvins laivo plaukimą. Laive dirbs tarptautinė mokslininkų grupė, turinti patirties ledo ir klimato tyrimų srityje.
Tyrinėjimų direktorius Mensunas Boundas vadovavo 2019 m. „Endurance“ paieškoms, kurias teko atšaukti dėl ekstremalių oro sąlygų, kai po ledu įstrigo povandeninė transporto priemonė.
Dienraščiui „ The Guardian“ M.Boundas komentavo: „Manyje sukasi daugybė emocijų. Viena vertus, tai didelis jaudulys. Kita vertus, pastaruosius trejus metus jaučiau nuolatinį liūdesį, kad praėjusį kartą laivo neradome. Tas laivas visada erzina mano vaizduotę ir nedingsta iš minčių.“
Mokslininkas taip pat teigė, kad pasaulinis atšilimas Antarktidoje yra „absoliučiai pražūtingas“, tačiau tirpstantis ledas „pagerino mūsų galimybes“ aptikti laivo sudužimo vietą ir liekanas.
Istorija, pavirtusi jūrų legenda
E.Shackletono bandymas perplaukti Antarktidą yra epinė istorija apie drąsą ir akistatą su išbandymais herojiniame Antarktidos tyrinėjimų amžiuje.
1914 m. laivas „Endurance“ išplaukė į Antarkties vandenis, tačiau po metų įstrigo lede ir dreifavo kelis mėnesius, kol buvo sutraiškytas. Kai kurie jo vyrai ilgus mėnesius dreifavo ant ledo lyčių, kol pasiekė negyvenamas Pietų Šetlando salas. E.Shackletonas ir dar penki žmonės nedidele valtimi pasiekė Pietų Džordžijos salą ir galiausiai išgelbėjo kitus, paliktus užnugaryje.
Manoma, kad „Endurance“ guli daugiau nei 3 000 metrų gylyje. Nors laivas buvo sutraiškytas, jo mediena greičiausiai yra gerai išsilaikiusi dėl didelio šalčio, šviesos trūkumo ir santykinio deguonies trūkumo.
Gali būti, kad dėl laivo konstrukcijos tvirtumo didžioji jo dalis išliko nepažeista. Netgi yra vilčių, kad ekspedicijos metu tarp kitų nuolaužų bus rasta fotografo Franko Hurley paliktų stiklo plokštelių.
Įspūdingas ledlaužis
Privačiomis lėšomis finansuojamą ekspediciją suplanavo Folklando jūrinio paveldo fondas (FMHT), kuris organizavo sėkmingą vokiečių karo laivų, nuskendusių 1914 m. per Folklando salų mūšį, paiešką.
„Endurance22“ ekspedicijos laivas „SA Agulhas II“, priklauso Pietų Afrikos Respublikos vyriausybei ir išplauks iš Keiptauno kitų metų pradžioje, po dvejus metus trukusio planavimo.
Jame įrengti sunkūs ledlaužiai, kurie ilgas mylias prasiskins kelią pro ledo paklotą, sakė M.Boundas: „Mūsų laivas yra iš dalies kūjis, iš dalies buldozeris, iš dalies šveicariškas peilis. Praėjusį kartą mes patys įstrigome lede ne vieną, o kelis kartus, tai buvo gana neramios akimirkos, tad siekiame, kad jos nebepasikartotų.“
Įgula naudos „Saab Sabertooth“ povandeninės paieškos įrangą su jutikliais, šviesomis ir kameromis, kad galėtų pristatyti atradimus viso pasaulio auditorijai. Jei „Agulhas II“ nepavyktų priartėti, jie planuoja ledo stovyklą, kurioje „Sabertooth“ galėtų būti nuleistas per lede išgręžtą skylę.
M.Boundas tyrinėjo archyvinę medžiagą ir peržiūrinėjo dienoraščių įrašus, ieškodamas užuominų apie sudužusio laivo buvimo vietą. Išskyrus garsiąsias koordinates, kurias užfiksavo Frankas Worslis, pagrindinis Shackletono navigatorius, daugiau gairių nerasta.
„Viskas priklauso nuo to vieno, mažo informacijos krislo“, – sakė jis.