Nors ši statistika ir šokiruojanti, ji gerokai mažesnė nei prieš kelerius metus, kai organizacija nustatė, kad „Carnival Corporation“ priklausantys laivai, kurie 2017 m. lankėsi Europos uostuose, išmetė 10 kartų daugiau sieros oksidų nei visi Europos automobiliai.
Sumažėjimą daugiausia lėmė Tarptautinės jūrų organizacijos (JTO) 2020 m. priimta taisyklė, pagal kurią sieros kiekio riba laivų degaluose buvo sumažinta nuo 3,5 iki 0,5 proc.
Nors TJO taisyklė mažina atskirų laivų išmetamų sieros teršalų kiekį, ji niekaip neapribojo pastaraisiais metais didėjančio kruizinių laivų skaičiaus.
Palyginti su 2019 m., kruiziniai laivai taip pat daugiau laiko praleidžia Europos uostuose ir sunaudoja daugiau degalų, teigiama ataskaitoje.
Todėl 2022 m. kruiziniai laivai iš viso išmetė 9 proc. daugiau sieros oksidų nei 2017 m., teigia „Transport & Environment“.
Kruizinių laivų išmetami teršalai kenkia žmonių sveikatai ir klimatui
Į atmosferą išmetami sieros oksidai gali turėti neigiamą poveikį žmonių sveikatai ir oro kokybei – nuo kvėpavimo takų ligų, tokių kaip astma, paūmėjimo iki prisidėjimo prie rūgštaus lietaus susidarymo.
2016 m. atliktame tyrime apskaičiuota, kad TJO nustatyti sieros oksidų reglamentai 2020-2025 m. visame pasaulyje padėtų išvengti 570 000 ankstyvų mirčių.
Tačiau yra vienas kabliukas. Atmosferoje esančios sieros dalelės atspindi saulės spinduliuotę atgal į kosmosą ir sukelia vėsinimo efektą. Dešimtmečius žmonių išmetami sieros ir kiti aerozoliai panaikino dalį šiltnamio efektą sukeliančių dujų, tokių kaip anglies dioksidas, sukeliamo atšilimo.
Kadangi dėl naujų taisyklių, tokių kaip TJO laivybos kuro taisyklės, aerozolių išmetimas mažėja, tai gali paspartinti pasaulinės temperatūros kilimą trumpuoju laikotarpiu.
Tačiau kruiziniai laivai taip pat tiesiogiai prisideda prie visuotinio atšilimo. Tyrimo duomenimis, 2022 m. į Europos uostus atvykusių kruizinių laivų išmetamo anglies dioksido kiekis prilygo 50 000 skrydžių tarp Paryžiaus ir Niujorko išmetamam anglies dioksido kiekiui – beveik 17 proc. daugiau nei 2019 m.
Kruizinių laivų pramonė turi ilgą aplinkosaugos pažeidimų istoriją. 2017 m. bendrovei „Carnival“ priklausančiai kruizinei linijai „Princess“ buvo skirta rekordinė 40 mln. dolerių bauda po to, kai ji pripažino savo kaltę dėl sąmoningo naftos produktais užterštų atliekų išmetimo į vandenyną (ir vėliau tyčinio jų slėpimo).
Šiandien, kai vis daugiau keliautojų į savo atostogų planus įtraukia poveikį aplinkai, pramonė pradėjo investuoti į kitus energijos šaltinius, pavyzdžiui, suskystintas gamtines dujas ir kranto energiją, kuri leidžia laivams išjungti dyzelinius variklius ir naudoti elektrą, kol jie stovi uoste.
Naujoje ataskaitoje teigiama, kad suskystintų gamtinių dujų naudojimas sumažintų sveikatai kenksmingą oro taršą, tačiau jas naudojantys kruiziniai laivai greičiausiai išleis daug kitų šiltnamio efektą sukeliančių dujų – metano.
Bendrovės „Carnival“ atstovas spaudai „Insider“ sakė, kad bendrovė yra vienintelė iš didžiųjų kruizinių laivų korporacijų, kurios išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis šiuo metu yra mažesnis nei 2011 m., nepaisant prognozuojamo 30 proc. pajėgumų padidėjimo.