Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Rusija susigriebė, kad reikia konkuruoti su „SpaceX“. Tik ar ne per vėlai?

Dar 2013 m. Rusija buvo užėmusi beveik pusę visos pasaulinės komercinių raketų paleidimų rinkos. Nuo to laiko padėtis smarkiai pasikeitė – kadaise rinkoje dominavusi valstybė praranda savo pozicijas, daugiausiai dėl įmonės „SpaceX“ inovacijų, rašo „Ars Technica“.
Raketos „Sojuz“ startas
Raketos „Sojuz“ startas / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Šiais metais Rusija įvykdė 17 sėkmingų raketų paleidimų į orbitą. Tiesa, tik trečdalis jų buvo užsakyti komercinių klientų, o ne Rusijos vyriausybės ar Tarptautinės kosminės stoties poreikiams tenkinti. Palyginimui, „SpaceX“ šiemet atliko 16 startų, iš jų 11 – komerciniams klientams. O 2018 m. planuose numatyta, kad „Falcon 9“ raketų skrydžiai tik dažnės.

Suvokdama silpnėjančias Rusijos pozicijas šioje rinkoje, valstybės raketų gamybos korporacija „Energija“ paskubino naujos vidutinės klasės raketos „Sojuz 5“ vystymą. Ši raketa galėtų pakeisti dabartines „Sojuz“ raketas, naudojamas gabenti žmones į kosmosą ir tuo pačiu konkuruoti su „SpaceX“ dėl komercinių krovinių iškėlimo.

Anot Rusijos žurnalisto Anatolijaus Zako, rašančio kosmoso temomis, jo šalies pareigūnai deda daug vilčių į naująją raketą. „Dar svarbiau yra tai, kad Kremlius naujos kartos raketą vertina kaip atsaką į amerikiečių mestą iššūkį komercinių paleidimų rinkoje, tad „Sojuz 5“ raketos vystymas atliekamas itin skubiai“, – rašė žurnalistas.

Pavėluota reakcija?

Anot A.Zako, didžiausias numanomas pasiekimas Rusijai būtų galimas preliminarus naujos raketos projektavimo darbų užbaigimas dar šiais metais – tokiu būdu „Energija“ komercinius „Sojuz 5“ skrydžius galėtų pradėti vykdyti nuo 2021 m. pabaigos. Trijų pakopų raketoje turėtų būti naudojami RD-171 varikliai, deginantys žibalą. „SpaceX“ naudojami „Merlin“ varikliai taip pat yra varomi kosminiams skrydžiams pritaikytu žibalu.

Tiesa, Rusijos spaudoje nutylima, kad „SpaceX“ iki 2021 m. taip pat nestovės vietoje. Prieš ketverius metus „SpaceX“ kosminiams skrydžiams naudojo pradinę, vienkartinę „Falcon 9“ raketų versiją, galėjusią į artimąją Žemės orbitą iškelti iki maždaug 10,5 t. naudingo krovinio. Bet jau ateinančiais metais tikimasi, kad amerikiečių įmonė pradės naudoti penktąją „Falcon 9“ raketos versiją, kuri bus optimizuota daugkartiniam naudojimui ir į orbitą galės kelti iki 23 tonų krovinio.

Ir netgi jei „SpaceX“ sugebės bent priartėti prie savo planų įvykdymo – kas, įvertinus ligšiolinę įmonės istoriją yra labai tikėtina – tai 2021 m., kuomet debiutuos „Sojuz 5“, jai teks konkuruoti nebe su „Falcon 9“, kurios paleidimo kaina yra apie 60 mln. JAV dolerių, o patikimumo rodikliai yra neprasti. Vystant daugkartinio panaudojimo technologijas „SpaceX“ po ketverių metų jau gebės vykdyti skrydžius tik už nedidelę dalį dabartinės kainos ir galės tai daryti kur kas dažniau, nei dabar.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos