Nuo 2023 m. rugpjūčio iki 2024 m. kovo pabaigos GPS signalo trikdymo ar suklastojimo atvejų skaičius išaugo nuo mažiau nei 50 per savaitę iki daugiau nei 350 per savaitę, pasitelkęs ekspertus ir naudodamasis svetainės GPSJAM.org duomenimis apskaičiavo britų leidinys „The Sun“.
Konkrečiai apie palydovinės navigacijos sistemos sutrikimus į Jungtinę Karalystę ir iš jos skrendančių „Ryanair“ skrydžių įgulos pranešė 2309 kartus, „Wizz Air“ – 1368 kartus, „British Airways“ – 82 kartus ir t. t.
Nors ne visus incidentus galima laikyti tyčiniais, GPSJAM teigimu, „teritorijos, kuriose didelė dalis orlaivių praneša apie prastą navigacijos sistemos tikslumą, paprastai sutampa su teritorijomis, kuriose, kaip žinoma arba įtariama, vyksta trukdymas“.
Navigacijos tikslumo pablogėjimą galima paaiškinti amerikietiškos pasaulinės padėties nustatymo sistemos GPS arba europietiškos Galileo signalo praradimu arba klaidingo signalo naudojimu, kuris orlaiviui rodo, kad jis neva yra kitoje vietoje, nei yra iš tikrųjų.
Ekspertai tai sieja su Rusijos veiksmais.
Karališkojo Jungtinių Tautų gynybos studijų instituto karinis ekspertas Jackas Watlingas teigia, kad Rusijos kariuomenė „jau seniai naudoja GPS trukdžius kaip priešišką veiksmą, nukreiptą už NATO sienų“.
Tiesa, kai lėktuvai praranda GPS signalą, pilotai naudoja kitas navigacijos sistemas.
Kaip 15min yra nurodęs buvęs Lietuvos Karinių oro pajėgų (KOP) vadas Jonas Marcinkus sako, kad toks GPS signalo trikdymas lėktuvų pilotams – tiek karinių, tiek komercinių – yra daugiau nepatogumas nei rimta grėsmė.
„Šiuolaikiniai orlaiviai turi keletą dubliuojančių navigacinių sistemų ir GPS yra tik viena iš naudojamų. Yra ir kitos sistemos – naudojami antžemių radiolokacinių stočių duomenys, yra tolimoji navigacinė sistema, kuri naudoja palydovus ir jos blokuoti neįmanoma. Orlaiviams – ir civiliams, ir kariniams tai grėsmės nesukuria, jie iš principo nenukrypsta nuo kurso“, – 15min sakė atsargos karininkas.
Pašnekovas teigė, kad didesnių laikinų problemų tai gali sukelti skrydžių vadovams.
„Aš pats nemačiau, bet kalbėjau su skrydžių vadovais, jie jau yra įpratę. Pavyzdžiui, ekrane rodo, kad lėktuvas skrenda iš Vakarų Europos per Lietuvą – jis arba dingsta iš radaro, ar kažkur nušoka – į kairę, į dešinę, būna ir į Kaliningradą nušoka. Nors realiai taip nėra“, – sakė J.Marcinkus.
Kovo mėnesį grįždamas iš Lenkijos ir skrisdamas netoli Kaliningrado srities Jungtinės Karalystės Karališkųjų oro pajėgų (RAF) lėktuvas „Dassault 900LX Falcon“, kuriuo skrido Didžiosios Britanijos gynybos sekretorius Grantas Shappsas ir grupė žurnalistų, prarado GPS signalą.
Apie pusvalandį nebuvo ryšio su palydovais, todėl pilotams teko naudotis alternatyviomis navigacijos sistemomis, rašo „The Moscow Times“.
Nors Jungtinės Karalystės vyriausybė teigė, kad ši istorija nekėlė grėsmės lėktuvo saugumui, „The Guardian“ šaltinis Gynybos ministerijoje signalo slopinimo veiksmus, kuriais įtariamos Rusijos karinės pajėgos, pavadino „siaubingai neatsakingais“.