„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Startuolių sėkmės paslaptis: kaip turi atrodyti ideali komanda ir kaip ją motyvuoti?

Startuolis be darniai veikiančios komandos nepasieks sėkmingų rezultatų. Tačiau kokia turi būti ideali startuolio komanda? Kokiomis savybėmis turi pasižymėti jos nariai? Kaip jie gali motyvuoti vienas kitą? Į šiuos ir kitus klausimus atsako Inovacijų agentūros „TechHub“ pre-akceleratoriaus mentorė, verslo konsultantė ir inovacijų ekspertė Lijana Valančienė.
Lijana Valančienė
Lijana Valančienė / Pranešimo aut. nuotr.

– Kuris kriterijus svarbesnis startuolio sėkmei – komanda ar idėja/produktas?

– Produktas, be abejonės, yra labai svarbus, tačiau jį juk kuria žmonių komandos, tad nuo jų žinių, kompetencijos, išmonės, įžvalgų, pasiryžimo ir įdirbio priklausys pats sprendimas (produktas). Jeigu produktas nebus tinkamas, vadinasi, būtent komanda negebėjo įžvelgti didžiausių klientams kylančių problemų, suprasti jų svarbiausių poreikių ir sukurti geriausiai juos atliepiančių sprendimų. Taigi, produktas negimsta be komandos. O gerus produktus bei sprendimus sukuria ir išvysto būtent geros komandos.

– Kokią startuolio komandą galima laikyti idealia?

– Ankstyvosios stadijos startuolio komandoje, idealiu atveju, turėtų būti bent du–trys nariai (steigėjai): vienas, kuris bus atsakingas už produkto (sprendimo) kūrimą, t. y. tos veiklos srities ar tos technologijos, kurioje kuriamas produktas, žinovas; kitas, kuris bus atsakingas už verslo vystymą (vadyba, marketingas, komunikacija, bendravimas su klientais, pardavimai, finansai ir pan.). Dar startuolio komandoje svarbi narių kompetencijų sinergija. Tyrimai rodo, kad idealių komandų steigėjai būna įgiję 4–8 metų atitinkamos veiklos srities ir vadovavimo (verslo / vadybos) patirtį, o visi startuolio steigėjai dirba po 40–50 valandų per savaitę. Beje, reikšmingą vaidmenį suburiant ir išlaikant komandą atlieka jos lyderis – turintis viziją, nepailstantis įkvėpti, motyvuoti ir vesti komandą tikslų link.

Pranešimo aut. nuotr./Lijana Valančienė
Pranešimo aut. nuotr./Lijana Valančienė

– Kokiomis asmeninėmis savybėmis pasižymi sėkmingas startuolis?

– Startuolių svarbiausios asmeninės savybės yra darbštumas, atkaklumas ir nebijojimas rizikuoti bei klysti. Jie privalo greitai judėti į priekį, tad blogiausios savybės yra delsimas, stabdymas, nemokėjimas racionaliai diskutuoti, susitarti dėl sunkių klausimų ir greitai priimti sprendimus.

Išskirčiau ir kitas svarbias komandos narių savybes, kurios startuoliams yra vertingos kiekvienoje stadijoje: atsakingumas, pareigingumas, tolerancija sunkumams ir iššūkiams, komunikabilumas, palaikymas, atsidavimas ir savimotyvacija.

– Kaip startuolio komandai išlikti motyvuotai? Juk jiems dažnai nepasiseka, tenka išgirsti daug „ne“.

– Ilgalaikė komandos motyvacija yra sunkiai užtikrinama išoriniais motyvatoriais, todėl patarčiau ieškoti kiekvienam komandos nariui savo vidinių motyvatorių, kitaip tariant, savo vidinių poreikių, kurių patenkinimas būtų lemiantis asmens vidinę motyvaciją.

Čia galima pasiremti D. C. McClelland sukurta poreikių motyvacijos teorija. Joje autorius teigia, jog poreikiai yra išmokti ir kiekvieno žmogaus poreikių hierarchija skiriasi, todėl reakcija į įvairius motyvatorius priklauso nuo jų turimų nuostatų, požiūrių, vertybių, kuriuos formuoja juos supanti kultūrinė ir socialinė aplinka bei visuomenėje vyraujančios kultūrinės tradicijos. Tuo remdamasis, autorius nustatė tris individo elgseną lemiančius aukštesnio lygio poreikius: pasiekimų (laimėjimų) poreikį, priklausymo grupei (bendrumo) poreikį ir valdžios (poveikio darymo) poreikį.

Kaip matome, motyvacija yra ne tik grupinis užsiėmimas, bet asmeninis (individualus). Todėl siekiant komandai išlikti motyvuotai, yra svarbu gerai pažinti kiekvieną jos narį; kaip ir kiekvienam nariui yra svarbu gerai pažinti patį save.

– Kokiu būdu jums, kaip mentorei, pavyksta įkvėpti, motyvuoti startuolius?

– Mentoriaujant „TechHub“ pre-akceleratoriuje esu išbandžiusi įvairiausių būdų – nuo griežtos startuolio priežiūros ir atskaitomybės iki visiškos laisvės ir nevaržymo. Tad per laiką ir praktiką, tvirtai įsitikinau, kad geriausia motyvacija yra tikėjimas ir pasitikėjimas startuoliu net ir tuomet, kai jis pats nepasitiki savimi.

Startuolio pre-akceleravimo kelyje būna nemažai įkalnių ir nuokalnių, tad „nukritimuose“ yra labai svarbus besąlygiškas tikėjimas ir palaikymas, o „pakilimuose“ – net pačių mažiausių pergalių šventimas.

– Dažnai startuolius steigia žmonės, kurie turi šalia pastovų darbą. Kada žinoti, jog jau reikia pilnu tempu atsiduoti startuolio auginimui?

– Vienas iš idealios komandos bruožų ir startuolio sėkmę lemiančių veiksnių yra atsidavimas startuoliui – pilnas įsitraukimas ir pakankamas laiko skyrimas. Komandoje turi būti bent vienas steigėjas, galintis skirti po 40–50 valandų per savaitę startuolio vystymui.

– Kokiomis paprastomis technikomis galėtumėte pasidalinti, kurios padėtų įkvėpti komandai motyvacijos?

– Kaip jau minėjau ankščiau, ilgalaikei motyvacijai yra svarbus savipažinimas, tad startuoliams pirmiausia patarčiau imtis priemonių pažinti save ir savo komandos narius. Galima atlikti pvz. nemokamus „Disc“ testus (asmenybės, vertybių, polinkių) arba M. Belbin testą (vaidmenų / rolių komandoje). Atlikus bet kokius savęs įsivertinimo testus, vertėtų juos aptarti su komandos nariais, padiskutuoti kaip bei kuo šie rezultatai gali padėti ar trukdyti tarpusavio santykiuose, komandiniame darbe ir apskritai startuolio veikloje.

– Aplinkoje daug neapibrėžtumo sąlygų: karas Ukrainoje, ekonominis nepastovumas. Kaip tokiame fone išlikti realistiškai pozityviam ir judėti pirmyn?

– Prasmė yra visa ko atsakymas. Kai startuolis žino vardan ko daro tai, ką daro, kodėl siekia to, ko siekia, tai net ir nedidelę reikšmę ar rezultatą turinti veikla pačiam tą veiklą atliekančiam asmeniui gali būti netgi labai pozityvi, motyvuojanti ir padrąsinanti, skatinanti net ir neapibrėžtumo sąlygomis ir net nesėkmės atveju ją tęsti, o gal net siekti padaryti dar daugiau. Prasmės turėjimas leidžia bet kokius iššūkius panaudoti komandos bei startuolio augimui, tobulėjimui ir judėjimui pirmyn. Prasmės buvimas netgi padeda užtikrinti, kad Jūsų verslo vystymas prisidėtų prie Jūsų laimės. Ir dar svarbu žinoti, kad būtent laimės jausmas sukuria sėkmės jausmą, o ne atvirkščiai.

„TechHub“ startuolių pre-akceleravimo programą įgyvendina Inovacijų agentūra, projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis. Inovacijų agentūra įkurta agentūros „Versli Lietuva“ ir Lietuvos verslo paramos agentūros (LVPA) pagrindu bei konsoliduojant Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros (MITA) vykdytas inovacinės veiklos funkcijas.

Projektas finansuojamas Europos regioninio plėtros fondo lėšomis. Veiksmų programos priemonės numeris ir pavadinimas: 01.2.1-LVPA-V-842 „Inogeb LT“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų