TKS pakeis trys kosminės stotys, NASA projektams skyrė pusę milijardo dolerių

NASA pasirašė sutartis su trimis JAV bendrovėmis dėl kosminių stočių (ir kitų komercinių paskirties vietų kosmose) projektų kūrimo, teigiama išplatintame pranešime.
/ Northrop Grumman

Biudžetas – pusė milijardo

Tarptautinė kosminė stotis (TKS) kosmose laikosi nuo 1998 m. lapkričio 20 d., kai į orbitą buvo išvestas pirmasis modulis „Zarya“. Nuo 2000 metų stotis nuolatos apgyvendinama, bet paskutiniu metu susiduria su vis daugiau techninių nesklandumų.

Šiuo metu manoma, kad stotį yra saugu eksploatuoti iki 2028 metų, o naujasis NASA vadovas B. Nelsonas sako besitikįs, jog eksploataciją pavyks pratęsti iki 2030-ųjų.

NASA siekia išlaikyti nepertraukiamą JAV buvimą žemoje Žemės orbitoje, perkeldama Tarptautinę kosminę stotį į kitas platformas.

Naujai pasirašytų sutarčių tikslas – paskatinti JAV privatų sektorių kurti komercines, nepriklausomas kosmines stotis, kuriomis galės naudotis ir vyriausybė, ir privataus sektoriaus klientai, ketvirtadienį oficialiame pranešime teigė NASA.

Bendra numatoma visų trijų finansuojamų „Space Act“ susitarimų suma yra 415,6 mln. dolerių. Apdovanojimus gavo Jeffo Bezoso kompanija „Blue Origin“, kuriai atiteko 130 mln., „Nanoracks LLC“ gavo 160 mln., o „Northrop Grumman Systems Corporation“ – 125,6 mln.

„Mes bendradarbiaujame su JAV bendrovėmis, kad sukurtume vietas kosmose, kuriose žmonės galėtų lankytis, gyventi ir dirbti“, – sakė NASA administratorius Billas Nelsonas.

Kas šiuo metu žinoma?

Bendrovės „Blue Origin“ ir „Sierra Space“ bendradarbiauja kurdamos „Orbital Reef“ – žemoje Žemės orbitoje pastatytą ir eksploatuojamą komercinę kosminę stotį, kuri pradės veikti antroje šio dešimtmečio pusėje.

Tarp „Orbital Reef“ komandos narių yra „Boeing“, „Redwire Space“, „Genesis Engineering“ ir Arizonos valstybinis universitetas.

Į žmogų orientuota „Orbital Reef“ kosminė architektūra sukurta kaip „mišrios paskirties kosmoso verslo parkas“.

Blue Origin/„Orbital Reef“ iliustracija
Blue Origin/„Orbital Reef“ iliustracija

Bendra stoties infrastruktūra padės tenkinti įvairių JAV ir tarptautinių naudotojų, nuomininkų ir lankytojų, įskaitant mokslinių tyrimų, pramonės, vyriausybės ir komercinio sektoriaus atstovus, nuosavus poreikius.

Komercinė „Nanoracks“ kosminė stotis, pavadinimu „Starlab“, kuriama bendradarbiaujant su „Voyager Space“ ir „Lockheed Martin“.

Planuojama, kad „Starlab“ bus paleista 2027 m. vieno skrydžio metu kaip komercinė kosminė stotis su nuolatine įgula, skirta pažangiems moksliniams tyrimams atlikti bei komercinei pramoninei veiklai skatinti.

Scanpix/Nanoracks/Voyager Space /Lockhee/„Nanoracks“ kosminė stotis „Starlab“
Scanpix/Nanoracks/Voyager Space /Lockhee/„Nanoracks“ kosminė stotis „Starlab“

„Starlab“ skirta keturiems astronautams, o jos galia, tūris ir naudingoji apkrova prilygs Tarptautinės kosminės stoties galimybėms.

Stotis turės keturis pagrindinius skyrius: biologijos laboratoriją, augalų apgyvendinimo laboratoriją, fizinių mokslų ir medžiagų tyrimų laboratoriją bei atvirą darbo stalų zoną – kad būtų patenkinti mokslininkų ir komercinės kosminės veiklos užsakovų poreikiai.

„Northrop Grumman“ modulinės komercinės paskirties stoties žemoje Žemės orbitoje projektas sukurtas remiantis dešimtmečių patirtimi.

 Northrop Grumman/
Northrop Grumman/

Projekte naudojami skrydžio metu išbandyti elementai, pavyzdžiui, kosminis laivas „Cygnus“, kuris pristato krovinius į Tarptautinę kosminę stotį. Taip sukurtas bazinis modulis išplėstoms galimybėms, įskaitant mokslą, turizmą, pramoninius eksperimentus ir infrastruktūros kūrimą už pradinio projekto ribų.

Kelios prijungimo jungtys leis ateityje plėstis, kad būtų galima įrengti analogiškas įgulos buveines, laboratorijas, įgulos oro šliuzus ir įrenginius, galinčius užtikrinti dirbtinę gravitaciją, teikti paslaugas keliems klientams.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis