Nauja technologija sumažina aerozolio dalelių kiekius ir efektyviai sugeria daugelį organinių teršalų bei sunkiųjų metalų, esančių išmetamosiose dujose. FTMC Aplinkos fizikos ir chemijos laboratorijos mokslininkas dr. Genrikas Mordas drauge su kolegomis savo tyrimams pritaikė pažangias aerozolines, chemines, lazerines ir nanoinžinerijos technologijas. Jų pagrindu ir buvo sukurta bei patentuota nauja technologija ir įrenginio testuojamame automobilyje prototipas.
Kurdami naują filtravimo įrenginio technologiją panaudojome išskirtines savybes turintį biosorbentą–chitozaną, kuris gaunamas iš žuvies perdirbimo pramonės atliekų – krabų ir krevečių kiautų.
Naujas filtravimo įrenginys buvo testuotas su benzininiais ir dyzeliniais automobiliais. Gauti rezultatai patvirtintino, kad oro valymo metu fenolių, dioksinų, benzeno, tolueno ir kitų kenksmingų medžiagų surinkimo efektyvumas siekia 50–90 proc., sunkiųjų metalų – 70 proc., o kietosios dalelės pašalinamos net 95 proc. efektyvumu.
Tuo tarpu, šiuolaikinės automobilių teršalų patekimo į aplinką mažinimo technologijos automobilio išmetimo sistemoje sulaiko tik anglies monoksido, azoto oksido bei angliavandenių papildomos oksidacijos ir aerozolio daleles. Taip sumažinama jų koncentracija, tačiau sunkieji kenksmingi aromatiniai angliavandeniliai ir sunkieji metalai patenka į atmosferą. Naujas filtravimo įrenginys šią problemą išsprendžia žymiai sumažindamas automobilių išmetamųjų teršalų patekimą į aplinką.
„Kurdami naują filtravimo įrenginio technologiją panaudojome išskirtines savybes turintį biosorbentą–chitozaną, kuris gaunamas iš žuvies perdirbimo pramonės atliekų – krabų ir krevečių kiautų. Ši medžiaga pasižymi unikaliomis savybėmis: biologiniu suderinamumu, suirimu, netoksiškumu, mikrobiologiniu aktyvumu ir kitomis. Išskirtinė jos savybė – selektyvumas, nes sugeriamos tik gyviesiems organizmams kenksmingos medžiagos, o į nepavojingus junginius „nereaguojama“, – apie technologijos kūrimą pasakoja dr. Genrikas Mordas.
FTMC mokslininkų sukurtame filtravimo įrenginyje išmetamosios dujos yra specialiai atšaldomos, padalinamos į srautus ir valomos. Išvalytas oras gali būti grąžinamas atgal į automobilio degimo variklį, nes cheminių reakcijų metu iš chitozano išsiskiria deguonis, kuris reikalingas kuro degimui.
Dėl šių savybių ir dėl mažos įrenginio savikainos sukonstruotas filtravimo įrenginys jau dabar gali būti diegiamas į automobilio išmetimo sistemas duslintuvo dalyje po katalizatoriumi, o ateityje panašūs įrenginiai galės ir visai pakeisti šiuo metu naudojamus katalizatorius.
Svarbu ir tai, kad įrenginyje naudojama medžiaga gali regeneruotis (2–3 kartus), tad iš jos pagamintas filtravimo įrenginys automobiliams pasižymi ekonomiškumu. Ši medžiaga atnaujinama keičiant automobilio tepalus. Pasaulyje šiuo metu nėra tokio tipo automobilio išmetamųjų dujų filtravimo įrenginio. FTMC mokslininkų sukurtas įrenginys jau patentuotas, o Lenkijos kompanija „AWG Polonez“ planuoja šių įrenginių bandomosios serijos gamybą.
Sukurtas įrenginys gali būti pritaikomas ir valant patalpų orą. Mat įrenginyje naudojamas biosorbentas pasižymi antiseptinėmis savybėmis bei cheminiu sorbciniu selektyvumu. Iš patalpų pašalinami kancerogeniniai angliavandeniai, kenksmingos nanodalelės, sunkieji metalai, bakterijos ir grybeliai. Tai ypač aktualu gerinant oro kokybę patalpose, kuriose žmonės praleidžia daugiau nei 80 proc. laiko.