„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Virtuali realybė – naujojo pasaulio kasdienybė

Dažnas, išgirdęs virtualios realybės (angl. Virtual reality) terminą, jį sieja su pramogomis ir kompiuteriniais žaidimais. Išties, tai daug platesnis terminas, apimantis miližinišką žmonių kasdieninio ir profesinio gyvenimo spektrą.
Virtuali realybė
Virtuali realybė / 123RF.com nuotr.

Naujos galimybės

VR suvokiama kaip dirbtinė aplinka, kuri yra sukurta programinės įrangos pagalba, ir per specialius akinius bei sensorines pirštines įgalina vartotoją aplinką įsisavinti kaip realią. Mus supančios realybės suvokimas yra mūsų pojūčių bei smegenų darinys (atsiranda sąveikaujant, ypač per klausą ir regą). Žmogaus jutiminiams organams pateikiama sumodeliuota tikrovė, smegenys siunčia impulsus ir kūnas priima šią versiją kaip tikrąją realybę.

VR technologijos atveria naujas galimybes švietimo bei mokslo, verslo, medicinos, inžinerijos, valstybės apsaugos, net meno atstovams. Pagrindinis tikslas – ugdyti, šviesti, informuoti, gilinti kompetencijas, praplėsti potyrius bei padėti išvengti klaidų profesinėje veikloje. Didžiausia šios įrangos nauda yra įgūdžių ir gėbėjimų lavinimas ekonomiškomis priemonėmis, suteikiant galimybę mokytis per patirtis.

Neišnaudotas potencialas

Lietuvoje VR didžiulį ir neišnaudotą potencialą turi švietimo bei mokslo srityse. Ši ugdymo priemonė puikiai tinka todėl, kad išpildo dvi pagrindines funkcijas – įtraukiamumas bei informacijos perdavimas. Turėtų būti naudojama ne tik tam, kad švietimo procesas taptų patrauklesnis, bet, visų pirma, kaip veiksmingas metodas, leidžiantis efektyviai įgyvendinti mokymo tikslus.

Pastebima, kad VR pagalba, organizuojant edukacinius renginius ar imituojant situaciją, lavinami kognityviniai gebėjimai. Žmogus gali atsidurti realioje, gyvenimiškoje situacijoje be skaudžių pasekmių ir tokiu būdu mokytis tinkamai spręsti iškilusią problemą, pritaikant jau turimus įgūdžius ar išmokdamas naujų.

Pacientai naudojasi virtualios realybės akiniais.
Pacientai naudojasi virtualios realybės akiniais.

Programinė įranga taip pat suteikia galimybę analizuoti ir koreguoti elgseną bei žinias, įgyti socialinių įgūdžių stokojantiems. Grįžtamojo ryšio gavimas yra žymiai greitesnis bei efektyvesnis. Toks inovatyvus vizualinis ir jutiminis sprendimas padidintų studentų motyvaciją ir studentas pasiektų geresnių rezultatų. VR jokiu būdu nėra alternatyva teoriniam mokymuisi, bet stipri papildoma priemonė, įgalinanti pažiūrėti į mokomą dalyką interaktyviai, suteikiant materiją teoriniam aprašymui.

Taikymas moksle

Pasaulyje VR technologijos yra plačiai taikoma inžinerijoje. Specialistai gali projektuoti techniką, įvairias dalis nekonstruodami jų fiziškai. Taip nuspėja galimus defektus, taupydami laiką, sukuria tinkamiausią objekto prototipą. Medicinos studentai VR sukurtose stimuliacijose tyrinėja žmogaus anatomiją, imituoja operacijos atlikimą. Žinios yra greičiau įsisavinamos ir leidžia produktyviau dirbti, vengiant klaidų. Kariuomenės VR pagalba apmoko karius greičiau prisitaikyti prie ekstremalių sąlygų: parašiuto šuolio, naikintuvo skrydžio, povandeninio laivo slėgio ir pan. Taip pat yra puiki priemonė, treniruojant kovos ir strategijos įgūdžius.

Pasitelkiant VR, vartotojas pažįsta ir džiaugiasi meno pasauliu, lankydamas parodas, apžiūrinėdamas meno kūrinius ar net keliaudamas istorijoslabirintais. Tai ypač patogu įvarią negalią turintiems vartotojams, kuriems VR suteikia galimybę jaustis pilnaverčiais kultūrinio ir visuomeninio gyvenimo dalyviais.. Vienas iš pirmųjų verslininkų, kuris investavo į virtualios realybės sėkmę buvo Mark Zuckerberg, socialinio tinklo Facebook įkūrėjas. Jis 2014 metų kovą įsigijo „Oculus“ – didžiausią VR kompaniją, kas paskatino ir kitus verslininkus susidomėti virtualia realybe dar labiau.

Naudojama rinkoje

Šiandien VR technologijos padeda susipažinti su parduodamu produktu, įgyti informacijos bei patikrinti funkcionalumą taip pat tinkamos ir tokioms industrijoms, kurios siūlo paslaugas, kurių negalima apčiuopti (pvz. turizmo, pramogų ar renginių industrijos).

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Virtualios realybės sprendimas gydyti aukščio baimę.
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Virtualios realybės sprendimas gydyti aukščio baimę.

Vartotojas gali plačiau susipažinti su kelione, dar į ją neišvykęs, įsitikinti, ar būsimos paslaugos, tokios kaip apgyvendinimas, transportas ar net lankomi objektai, atitinka jo lūkesčius. Renginių entuziastai dalyvauja įvairiose parodose ar kituose verslo renginiuose nuotoliniu būdu, bendrauja su dalyviais iš skirtingų pasaulio kraštų. Verslo įmonės pasitelkia VR įrangą darbuotojų susitikimams ir mokymams. Ši technologija panaikinta fizinius apribojimus ir padidina darbuotojų mobilumą. Tokiu atveju darbuotojai nėra pririšti prie vienos vietos ir gali dirbti kitame pasaulio kampelyje, interaktyviai prisijungę prie komandos.

Nuotolinio mokymosi ateitis

Plačiąja prasme pasaulyje VR įrankis įvardijamas kaip nuotolinio mokymosi ateitis. Lietuvoje taip pat galima sutikti VR pradininkų, kuriančių virtualias patirtis ir pramogas. Vienas iš jų – VR kūrėjas Thomas Tumosa, „Zen Republic“ studijos ir pirmojo pabėgimų kambario Lietuvoje „Rodent People: Origins“ įkūrėjas. Jo teigimu „svarbu yra žinoti, dėl ko kyla noras edukuoti visuomenę šiuo klausimu, nes ir šis mokymas turi būti įdomus, įtraukiantis, kad vartotojui pačiam norėtųsi prisiliesti prie VR“.

Domas Sabockis, „VR Arena“ įkūrėjas, paantrina, kokias naudas VR gali suteikti verslui: „po VR mokymų dalyviai, kurie treniravosi virtualioje realybėje, jau bus susipažinę su veikimo principu ir jiems lengviau bus dirbti realybėje“.

Kad visuomenę reikia edukuoti, patvirtina ir Všį „Motyvaciniai projektai“, kurie glaudžiai bendradarbiaudami su VR technologijų profesionalais, organizuoja mokymus, skirtus formaliojo, neformaliojo ir savaiminio ugdymo švietimo sektoriaus: lektorių, edukatorių, mentorių, mokytojų, pedagogų, andragogų, jaunimo organizacijų darbuotojų IKT kompetencijoms didinti. „Pirmieji žingsniai“ ir „VR edukacinės dirbtuvės“ – tai keli šios įmonės sprendimai, kurių metu dalyviai yra supažindinami su VR technologijų galimybėmis, instruktuojami, kaip naudotis įranga.

Tikimąsi, kad Lietuvoje VR technologijų panaudojimas tiek verslo tiek švietimo sektoriuose progresuos ir tuo pačiu daugiau vartotojų įžvelgs VR technologijų potencialą ne tik žaidimams, bet ir kūrybiškumo skatinimui, emocinės sveikatos gerinimui.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų