Vytauto Didžiojo universiteto edukologijai – aukštas tarptautinių ekspertų įvertinimas

Tarptautinės mokslo bendruomenės ekspertai vertino Lietuvos mokslo ir studijų institucijų vykdomos mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros kokybės lygį tarptautiniame kontekste, taip pat šios veiklos ekonominį ir socialinį poveikį bei perspektyvumą. Edukologijos vertinamieji vienetai Lietuvoje, priklausomai nuo šalies universiteto, iš tarptautinių ekspertų gavo nuo 3,5 iki 4,5 balo – edukologijos kryptyje Vytauto Didžiojo universitetas (VDU) sulaukė aukščiausio įvertinimo.
VDU
VDU / Jono Petronio nuotr.

Pasak VDU Švietimo akademijos kanclerės prof. dr. Linos Kaminskienės, per penkerius metus VDU edukologija, o ir apskritai Lietuvos edukologijos tyrimai, padarė didelį proveržį ne tik Lietuvos, bet ir tarptautiniame kontekste.

Be to neįmanomas kokybiškas ugdymas ir mokytojų rengimas

Užsienio ekspertų vertinimas VDU edukologijos moksliniam vienetui yra beveik maksimalus – 4.5 balo (maksimalus įvertinimas tyrime – 5 balai). Tai, anot prof. dr. L.Kaminskienės, aiškiai rodo, kad VDU vykdomus edukologijos tyrimus ekspertai pripažino kaip darančius poveikį Lietuvos ir regionų švietimo organizacijoms ir sistemoms. Per penkerius metus, palyginus su 2018 m. palyginamuoju vertinimu, VDU ženkliai patobulino tyrimų kokybę, išplėtojo naujas tyrimų kryptis, įsijungė į stiprius tarptautinius tinklus.

„VDU edukologijos tyrimai išskirtinai matomi mokytojų rengimo, technologijomis grindžiamo švietimo, profesinio mokymo, įtraukties, fizinio ir sveikatos ugdymo, ankstyvojo ir pradinio ugdymo tematikose. Jų pagrindu parengtos publikacijos nuolat įtraukiamios į geriausių mokslo darbų sąrašus. VDU edukologai kuria ir naujas tyrimų erdves – mokslo laboratorijas, kuriose plėtojami tyrimai ir auginami jaunieji mokslininkai.

J.Petronio nuotr. /Lina Kaminskienė
J.Petronio nuotr. /Lina Kaminskienė

Tarptautiniame lygmenyje VDU edukologija ypač matoma per tamprų bendradarbiavimą su UNESCO Tarptautiniu švietimo biuru, EUA (Europos universitetų asociacija), EDEN (Europos distancinio ir e-mokymosi tinklas), EARLI (Europos mokymo(si) tyrimų asociacija) ir kitomis organizacijomis, kuriose VDU mokslininkai dalijasi tyrimų rezultatais, inicijuoja naujus bendrus tyrimų projektus“, – sako VDU Švietimo akademijos kanclerė L.Kaminskienė.

Vertindama, kaip pastaraisiais metais pasikeitė edukologijos reputacija švietime ir visuomenėje, L.Kaminskienė sako, kad edukologijos reputacija yra visų švietimo sistemoje veikiančių dalyvių indėlis, t.y ji nepriklauso nuo vienos institucijos. Edukologija šiandien daug labiau matoma, atpažįstama kaip visuomenei svarbi mokslo kryptis, kurios rezultatai ne tik padeda geriau suprasti, kaip mokosi žmogus, bet ir parodo, kaip ugdymas keičia žmogų ir visuomenę. Dabartinių neramumų kontekste edukologija įgauna dar didesnę reikšmę, padeda nacionalinėms švietimo sistemoms atsiverti globalioms pasaulinėms problemoms ir jas spręsti.

„Nėra kokybiško mokytojų rengimo, jeigu nevyksta kokybiški edukologijos krypties tyrimai. Mokytojo asmenybė, mokytojo rengimas, ekspertiškumo auginimas – tai kompleksinių ir tęsinių tyrimų objektas. Mokytojo veiklos objektas yra vaikas, jaunuolis, suaugusysis, taip pat mokytojo veikimo laukas yra įvairios ugdymo(si) aplinkos, reikalaujančios nuolatinių tyrimų. Tik tyrinėdami ugdymo ir su juo susijusias problemas bei reiškinius galime tikėtis, kad mokslo žinių ir praktinės veiklos sąveikos pagalba padėsime mokytojams plėtoti savo profesines ir asmenines galias bei įgyvendinti kokybišką ugdymą“, – įsitikinusi pašnekovė.

Svarbus nacionalinis ir tarptautinis žaidėjas mokslo tyrimų rinkoje

Tarptautinių ekspertų atliktas Lietuvos mokslo ir studijų institucijų mokslo lygio tyrimas, anot VDU Švietimo akademijos Edukologijos tyrimų instituto direktorės prof. dr. Vilmos Žydžiūnaitės, parodė, kad VDU yra stipriausias Lietuvoje, o ir svarbus tarptautinis žaidėjas mokslo tyrimų rinkoje.

„Mes turime stiprius mokslininkus, kurie vykdo aukščiausio lygmens tyrimus įvairaus masto, tematikų ir temų, mokslo programų, užsakomųjų tyrimų, tikslinių tyrimų sąrangose. VDU Švietimo akademijos edukologijos mokslininkai publikuoja savo intelektinius produktus (straipsnius, knygas) tarptautiniuose aukščiausio lygmens mokslo leidiniuose, leidžia knygas pasaulinio lygmens tarptautinėse leidyklose, yra kviečiami rengti knygų dalis tarptautiniuose leidiniuose. Jie skaito pranešimus visame pasaulyje, dėsto užsienio universitetuose kaip vizituojantys mokslininkai, dalyvauja įvairiose tarptautinėse misijose, yra ekspertai bene visose tarptautinėse mokslo programose. Jų atliekami tyrimai pritraukia žymių pasaulio mokslininkų (tarp kitko, ne tik edukologijos mokslo) dėmesį, todėl užsienio mokslininkai noriai tampa VDU Švietimo akademijos ir Edukologijos tyrimų instituto vykdomų projektų komandų vadovais ir nariais, atvyksta dėstyti doktorantams. Keičiamės su jais tarpusavio patirtimis – mes mokomės iš jų, o jie iš mūsų“, – pabrėžia VDU Švietimo akademijos Edukologijos tyrimų instituto direktorė prof. dr. Vilma Žydžiūnaitė.

Jau septintus metus VDU įgyvendina autentišką tarptautinę kokybinių tyrimų vasaros mokyklą, į kurią kasmet susirenka mokytis doktorantai ir mokslininkai iš viso pasaulio, joje dėsto Lietuvos ir užsienio mokslininkai. VDU yra kelių tarptautinių vasaros mokyklų tinklų narys. VDU Švietimo akademijos bei Edukologijos tyrimų instituto edukologijos mokslininkai dėsto tose tarptautinėse vasaros mokyklose dalydamiesi žiniomis ir ekspertize. Pasak V. Žydžiūnaitės, tai neabejotinai yra tarptautinis pripažinimas.

„Pagal pasaulinį scenarijų, doktorantūros studijų programos laikomos esminėmis aukštojo mokslo plėtrai, kur Edukologijos tyrimų institutas bei Švietimo akademija yra pagrindiniai veikėjai, prisiimantys atsakomybę už gerų edukologijos mokslininkų rengimą įvairiais jų karjeros etapais. VDU daug investuoja į mokslinius tyrimus, kurie veda į mokslų daktaro laipsnį“, – sako ji.

VDU nuotr. /Vilma Žydžiūnaitė
VDU nuotr. /Vilma Žydžiūnaitė

Originalus indėlis į edukologijos mokslą

Edukologijos doktorantų, baigiančių doktorantūros studijas ir apsiginančių disertacijas, skaičius pastaraisiais metais sparčiai auga. Švietimo akademijos Edukologijos tyrimų instituto mokslininkai atlieka svarbų vaidmenį ugdant ir rengiant naujos kartos edukologijos mokslininkus, tyrėjus ir kurdami geresnes studijavimo sąlygas, kad būtų galima įveikti įvairius iššūkius nacionaliniu ir tarptautiniu lygiu.

„Deja, nėra vienodo standarto, kurio būtų laikomasi net XXI amžiuje, kai informacinės ir ryšių technologijos dominuoja ir atveria kelią daugiadisciplininių mokslo tyrimų įvairovei edukologijoje. Faktas, kad disertacija yra originalus indėlis į edukologijos mokslą. Publikuota ir apginta disertacija yra mokslininko mokslinės karjeros biografinė ir dokumentacijos dalis, – akcentuoja Edukologijos tyrimų instituto direktorė prof. dr. Vilma Žydžiūnaitė. – Rezultatai, išvados ir rekomendacijos visada turi įtakos ekonominiam ir socialiniam pakilimui. Tyrimų įrodymais grįstos intelektinės minties turinys atveria kelią į naujas tyrimų perspektyvas ir skatina tarpdisciplininį požiūrį, kuris sustiprina visuomenės gyvenimo būdo struktūrą. Taigi tai yra nuolatinis procesas aukštojo mokslo scenarijuje“.

Edukologijos doktorantūros absolventai prisideda prie mokslinių tyrimų plėtros įvairiose srityse. Jie bendradarbiauja su vyriausybinėmis agentūromis, tyrimų institucijomis ir privačiomis įmonėmis, kurdami naujus technologijomis grįstus spendimus ir paslaugas, atlieka tyrimus apie aktualias visuomenės problemas. Doktorantūros studijos VDU Edukologijos tyrimų institute suteikia doktorantams prieigą prie pasaulinio lygio mokslinių tyrimų šaltinių, metodologijų ir technologijų.

Edukologijos doktorantūros studijos skatina tarptautinį bendradarbiavimą: programa suteikia studentams galimybę dirbti su mokslininkais iš įvairių pasaulio šalių, keistis idėjomis, susipažinti su naujausiomis mokslinių tyrimų tendencijomis bei technologijomis. Šis poveikis padeda puoselėti naujovių ir kūrybiškumo kultūrą.

„Mokymas, mokymasis, švietimas buvo, yra ir bus aktualus praktine, empirine, teorine, metodologine, socialine, kultūrine ir ekonomine prasmėmis. Tad turiu realistišką viltį, kad VDU Edukologijos tyrimų institutas sieks tapti svarbiu nacionaliniu ir tarptautiniu edukologijos mokslo, o ir socialinių mokslų bei tarpdisciplininių tyrimų erdvės žaidėju bei lyderiu. Dirbančios aštuonios mokslininkų komandos institute bei dirbantys mokslininkai VDU Švietimo akademijoje nesudaro prielaidų tuo abejoti“, – sako V.Žydžiūnaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis