Vienas „Coffee Inn“ kavinių tinklo įkūrėjų Nidas Kiuberis pritaria, kad pradėti savo veiklą lietuviams dažnai koją pakiša nepasitikėjimas savimi ir optimizmo trūkumas. „Mūsų visuomenė verslininką, kuriam vieną kartą nepasisekė, nurašo kaip nevykėlį. Tuo tarpu versle tai yra natūralus procesas – pabandei, neišėjo, bandai antrą kartą, trečią, ketvirtą – išeis. Nereikia tikėtis, kad viskas iš karto turi pasisekti. Jeigu į savo užsiėmimą žmonės įdės tiek energijos, kiek jie dažniausiai atiduoda dirbdami kitam už samdomą atlyginimą, tikrai kažkas išeis“, – pabrėžia N. Kiuberis.
Nuo nulio
Paties verslininko istorija yra įkvepianti. Būdamas 34-erių, jis atsisakė gerai mokamo darbo vienoje Lietuvos reklamos agentūrų ir su trimis draugais atidarė pirmąją kavinę „Coffee Inn“. Tai buvo prieš penkerius metus, dabar draugai valdo 26 kavinių tinklą Lietuvoje ir Latvijoje.
„Pradėjome visiškai nuo nulio, – pasakoja Nidas. – Tuo metu buvome samdomi darbuotojai, nė vienas neturėjome patirties ar lėšų, kurias galėtume perkelti į naują verslą. Nebuvo ir turtingų tėvų užnugario. Mūsų variklis buvo mūsų komanda, energija, kūrybingumas ir tikėjimas idėja“.
Verslo pradžiai savų lėšų jaunieji verslininkai beveik neturėjo, todėl dalį teko skolintis iš draugų ir artimųjų, likusią – iš banko. Verslo planą pasirengė patys, jis sklandžiai praėjo banko kruopštų patikrinimą ir paskola buvo gauta.
„Turime labai mėgstamą darbą“
N. Kiuberis sako, pradėjus verslą ir jam, ir jo kolegoms visų pirma reikėjo peržengti nesaugumo barjerą: „turėjome puikius darbus ir išeiti reikėjo tikrai ne į geresnes sąlygas. Buvo psichologiškai sudėtinga, kai reikėjo apsispręsti išeiti iš komforto zonos. Tačiau darant verslą tam reikia nusiteikti, tai neišvengiama“.
Pasirengimo darbai, kol atidarė pirmąją kavinę, užtruko devynis mėnesius. Išeiti iš darbo N. Kiuberis galutinai apsisprendė dar po pusmečio, kai duris atvėrė antroji kavinė.
Naująjį verslą ir samdomą darbą pradžioje bandė derinti ir kiti „Coffee Inn“ įkūrėjai, todėl, pasak N. Kiuberio, pirmi metai buvo įtempti ir komplikuoti: „pradžioje dirbome vakarais, aukojome savaitgalius, kentėjo asmeniniai santykiai. Tokia buvo kasdienybė. Bet kiekviena diena yra to verta. Turime labai mėgstamą darbą“.
Svarbu tikėti idėja
Nidas ir jo draugai buvo pirmieji Lietuvai pasiūlę išplėtotą kavos išsinešti paslaugą. Idėja netruko išpopuliarėti – pirmiausia susižavėjo vilniečiai, vėliau ji persikėlė ir į kitus šalies miestus.
N. Kiuberis pabrėžia, kad „Cofee Inn“ idėja gimė Lietuvoje, tačiau minčių naujai veiklai pamėtėjo kelionė į JAV, kur tokia paslauga yra labai populiari. „Mąstėme, ką įdomaus čia, Lietuvoje, galėtume nuveikti. Kažkas iš mūsų pasiūlė kavos išsinešti idėją.Tokia paslauga čia nebuvo normaliai išvystyta, todėl mums tai pasirodė gera galimybė. Netrukus gimė unikali koncepcija – kavos išsinešti paslaugą mes apjungėme su modernaus, energingo miestiečio susitikimo vieta, kultūriniu tašku. Taip gimė „Coffee Inn“. Nuo pat pradžių turėjome labai aiškią viziją ir, koks dabar yra mūsų verslas, tokį jį ir įsivaizdavome“. Pasiūlytos kavos išsinešti koncepcija buvo naujiena Lietuvoje ir tai didele dalimi lėmė šio verslo sėkmę.
Tačiau, kaip prisimena kavinių tinklo įkūrėjas, pačioje verslo pradžioje jų idėja buvo smarkiai abejojama. „Mūsų pasiūlytas kavinės be keraminių puodelių modelis buvo sutiktas su didele abejone pradedant artimaisiais žmonėmis ir draugais, baigiant bankais. Tačiau mes savo koncepcija tikėjome, savęs ir savo idėjos neišdavėme ir užsispyrę ėjome prieš srovę. Ir tai man buvo pamoka – jeigu tu tiki savo idėja, jeigu tu aiškiai žinai, ką nori padaryti, turi jos laikytis,“ – pabrėžia N. Kiuberis.
Nuo ko pradėti
Norintiems, bet nežinantiems, nuo ko pradėti verslą, N. Kiuberis pataria visų pirma susirasti bendraminčių komandą ir įdėmiai pažvelgti į supančią aplinką bei joje paieškoti įkvėpimo ir idėjų. „Mūsų verslas iš tikrųjų prasidėjo nuo kelionės, kuri įkvėpė užsiimti verslu. Kalbant apie verslumą, kelionės yra vienas iš tų katalizatorių, kuriuose gimsta nauji sumanymai, naujos idėjos. Kuriant verslą naudinga atidžiau pasižiūrėti, kas vyksta aplink, pažvelgti į žmonių vartojimo įpročius. Ir tik tai įvertinęs, pasirengi starto aikštelę savo idėjai įgyvendinti“.
Vertindamas lietuvių verslumo potencialą, „Coffee Inn“ įkūrėjas sako pastebintis ryškius pokyčius – Lietuvoje auga verslių jaunų žmonių bendruomenė. Prie to prisideda ir patys „Coffee Inn“ įkūrėjai, kviečiami skaityti pranešimus aukštųjų mokyklų studentams. „Jeigu nors vienam mano patirtis padės kažkiek pajudėti į priekį ar atsiras motyvacija kažką daryti, tikslas bus pasiektas. Dalijimasis žiniomis yra ir mano grąža visuomenei. Kai pradedi verslą ir kažką gauni, turi duoti,“ – svarsto N. Kiuberis.
Pasak N. Kiuberio, ugdant jaunų žmonių verslumą yra svarbus ir švietimo įstaigų vaidmuo. „Mokyklos turėtų vaikams diegti platesnį požiūrį į supantį pasaulį, ugdyti kūrybiškumą, įkvėpti atradimams, skatinti stebėti ir analizuoti aplinką, galbūt paskatinti imtis mažųjų verslų. Tuo tarpu aukštosios mokyklos galėtų būti ta terpė, kurioje gimsta sumanymai, pradedami kurti pirmi verslai, susipažįstama su būsimais verslo partneriais“.