Grožis – naudingas ekonomiškai
Harvardo universiteto ekonomikos profesorius Robertas Barro nustatė, jog 64 proc. samdančiųjų darbuotojus žmonių sutinka, jog grožis yra ir turėtų būti reikšmingas elementas darbuotojų atrankos procese.
Jungtinės Karalystės mokslininkai yra nustatę, jog gražūs žmonės uždirba daugiau. Panašu, jog reprezentatyvios išvaizdos ribos išsiplėtė ar perkopė į kitą stadiją. Pokalbyje dėl darbo ar darbe jau nebepakanka tvarkingai, subtiliai apsirengti, pasirūpinti higiena. Manoma, jog fizinis patrauklumas pritraukia klientus, padeda įtikinamiau parduoti produktą. Tad kodėl gi fizinė išvaizda negali būti kriterijumi darbuotojų atrankoje?
Grožis gali paveikti ir netiesiogiai. Kinijoje atliktos studijos metu paaiškėjo, jog vyrai, kurių žmonos nepasižymi grožiu, uždirba 10 proc. mažiau, nei tie, kurie turi patrauklias žmonas.
UAB „Sugihara PRO“ vadovė Svetlana Šidlovskaja sako, jog jos supratimu, grožis yra itin svarbus tuose darbuose, kur jis, iš esmės, yra prekė: „Modelio, striptizo šokėjos, reklamos aktorės veikloje tai tikrai svarbus kriterijus“, – sako S. Šidlovskaja. Kitur, jos nuomone, aktualus – reprezentatyvios išvaizdos veiksnys, kuomet potencialus darbuotojas yra tvarkingas, sugeba skoningai pasirinkti aprangą.
Žinios ir gebėjimai – laimi
Sociologiją dėstanti Vilniaus universiteto doktorantė Algimanta Vaikšnytė teigia, jog apie tyrimus, kiek ir kas lemia darbuotojų priėmimą Lietuvoje, girdėti neteko. „Darbo patirtis, o ypač – motyvacija yra kur kas svarbesni kriterijai. Svarbu ir tai, kaip žmogus bendrauja, kokie jo komunikaciniai įgūdžiai“, – sako A. Vaikšnytė.
Į bendravimo kultūrą dėmesį itin stipriai kreipianti pasisako ir Svetlana Šidlovskaja: „Dirbame grožio industrijoje, rodos turėtume būti labai suinteresuoti, jog mūsų darbuotojas būtų išvaizdus, tačiau svarbiau yra jo bendravimo įgūdžiai, žinios. Mes parduodame produktą, tad darbuotojas turi gebėti įtikinamai pasiūlyti prekę, tačiau jos nepiršti. Tarp įtikinamo siūlymo ir erzinančio piršimo riba – siaura, reikia mokėti ją išlaikyti“, – sako UAB „Sugihara PRO“ vadovė.
Išvaizdos faktorių grožio industrijai vadovaujanti Svetlana išvaizdos faktoriui pagrindinio vaidmens nesuteikia. „Mūsų versle dirba vien moterys, prekiaujame kosmetika – natūralu. O jų išvaizda ir įvaizdis – dalykai, kuriuos nesunku koreguoti. Investuojame į savo darbuotojų išvaizdą. Kadangi bendradarbiaujame, pavyzdžiui, su odontologijos klinika, galime pasirūpinti savo darbuotojų šypsenomis. Galų gale, ir firminiai drabužiai nėra būtini, jei moki skoningai apsirengti įprastame prekybos centre ar net turguje“, – apie įvairius darbuotojų išvaizdos aspektus kalba S. Šidlovskaja.
Moteris pabrėžia, kad tas pats taikytina ir priimant darbuotoją. Jis turi būti išmanus tiek išvaizdos, tiek intelekto prasme, o grožis apskritai tėra laikinas ir kiek dirbtinai sureikšmintas dalykas. Jos nuomone, darbuotoją rinktis pagal išvaizdą būtų daugiau nei nesąžininga ir neobjektyvu.