Vilniaus vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis sako, kad „Zaha Hadid Architects“ biuras pažįsta Vilnių, turi didžiulę tokių objektų projektavimo patirtį, jau projektuoja „Rail Baltica“ geležinkelio stotį Taline.
„Jų pateikta projektinė idėja kuria savitą, atpažįstamą, su kontekstu tinkamą santykį turintį naujojo stoties terminalo įvaizdį, formuoja kokybišką viešųjų erdvių sistemą ir per ją užtikrina svarbius ryšius tarp Naujininkų, Naujamiesčio ir Senamiesčio“, – pranešime teigė M.Pakalnis.
„Be to ji sukuria galimybes geležinkelio komplekso gamybinės zonos ir aplinkinių teritorijų konversijai, gerai derina funkcinius ir estetinius sprendimus. Žinoma, tai tik pirminė idėja, bet ji tikrai galės būti vystoma, detalizuojama ir plėtojama“, – pridūrė jis.
Antrą vietą konkurse užėmė įmonės Suomijos įmonių „B&M Architects Ltd“ bei „Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy“ darbas „314159“, trečią – Lenkijos „SBS Engineering Group“ projektas „19MM75“, ketvirtą – Lietuvos „Archinova“ ir Danijos „PLH Arkitekter“ projektas „VGS159“, o penktą – Kinijos „Shenzhen Aube Architectural Engineering Design Co.“ darbas „ZSEBUA“.
Geležinkelio stoties erdvės idėjos konkursui buvo pateikti 33 darbai.
Galutinis konkurso nugalėtojas paaiškės viešųjų pirkimų komisijai patikrinus dalyvių kvalifikaciją ir dokumentus. Planuojama, kad nugalėtojas bus paskelbtas lapkričio mėnesį.
Konkurso pirmosios vietos laimėtojui planuojama skirti 50 tūkst. eurų, antrosios – 30 tūkst. eurų, trečiosios – 20 tūkst. eurų, ketvirtosios ir penktosios vietos – po 10 tūkst. eurų premijas.
Konkurso dalyvių darbus vertino tarptautinė 11 narių komisija, joje dirbo Lietuvos ir užsienio architektai, „Lietuvos geležinkelių“, Vilniaus savivaldybės atstovai.
„Vilnius connect“ dalies projekto architektūros konkursą rengia konsultacijų įmonė „Civitta“.
Konkurso dalyviai turėjo sukurti geležinkelio stoties projektą, pasiūlyti modernią viešojo susisiekimo infrastruktūrą bei urbanistinio centro idėją, suformuoti patrauklią stoties aikštę.
„Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška yra sakęs, kad norima sukurti erdves, atitinkančias Vakarų Europos geležinkelio stočių geriausius pavyzdžius. Tai, anot jo, būtų ne tik kelionės taškas, bet ir naujas traukos centras su laisvalaikio ir paslaugų erdvėmis, patogiomis jungtimis pėstiesiems, dviratininkams ir kitiems keliautojams.
2018 metų vasarą „Lietuvos geležinkeliai“ su savivaldybe pasirašė ketinimų protokolą, pagal kurį per 5–10 metų planuojama modernizuoti Vilniaus stoties teritoriją: sujungti geležinkelio bei autobusų stotis, perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, taip pat plėtoti komercinius objektus.
„Lietuvos geležinkeliai“ planuoja atnaujinti stoties pastatą ir pastatyti naują statinį virš bėgių – jungtį tarp Naujininkų ir Naujamiesčio su Senamiesčiu.
Rengiamu apie 33,5 ha ploto teritorijos tarp Panerių, Geležinkelio, Stoties ir Seinų gatvių detaliuoju planu bus nuspręsta, kaip modernizuoti abi stotis, numatyti teritorijos užstatymo bei panaudojimo galimybes, įvertinti susisiekimo ir infrastruktūros pakeitimus.
Planuojama, kad stoties detalusis planas galėtų būti įgyvendintas iki 2030 metų.