Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Būsto ABC. Teisininkė atsako: viskas, ką reikia žinoti apie būsto garantijas

„Kiek laiko trunka garantiniai įsipareigojimai dėl defektų šalinimo, rangovui atlikus bute ar name vidaus apdailos darbus? Anksčiau vis kalba buvo, kad galioja tik 2 metai (ar dabar 5 metai). Kokie teisės aktai tai reglamentuoja? Dėl kokių atsiradusių vidaus apdailos darbų defektų gali kreiptis užsakovas?“ – 15min „Būsto ABC“ paklausė skaitytojas Martynas.
Būstas
Būstas / 123rf.com nuotr.

Atsakymo nerandate interneto platybėse? Klauskite specialisto! Siųskite savo klausimus el. paštu bustoabc@15min.lt. Atsakymo ieškokite naujoje „Verslo“ rubrikoje „Būsto ABC“.

Advokatų kontoros „CEE Attorneys“ teisininkė Lina Liogė atsakė, ką reikia žinoti apie garantinius terminus. Taip pat pakomentavo, ką daryti, jei rangos paslaugos suteiktos nekokybiškai.

Garantiniai terminai

Civiliniame kodekse ir Statybos įstatyme yra įtvirtinti šie garantiniai terminai rangos darbams:

  • 5 metų garantija taikoma visiems matomiems statinio elementams – sienoms, grindims, stogui ir pan.,

  • 10 metų garantija taikoma paslėptiems statinio elementams,

  • 20 metų garantija taikoma esant tyčia paslėptiems defektams,

Tokie patys garantiniai terminai taikomi ir vidaus apdailos darbams.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad nevertėtų painioti statinio dalims, konstrukcijoms bei atskirai bute montuojamai įrangai taikomos garantijos termino. 2 metų garantija taikoma atskiriems gaminiams ir įrenginiams – stiklo paketams, liftams, rekuperatoriams, skaitikliams, durims, kitiems montuojamiems įrenginiams. Tikslus garantinis terminas priklauso nuo gamintojo suteiktos garantijos, kuri gali būti ir ilgesnė nei 2 metai.

Siekiant užtikrinti vidaus apdailą atlikusio rangovo garantinių įsipareigojimų įvykdymą, visuomet rekomenduotina laikytis šių bendrųjų principų:

  1. Pateikti rangovui, atliksiančiam vidaus apdailą, įrengimo taisykles, jeigu tokios buvo perduotos pirkėjui perkant būstą iš vystytojo. Jas įprastai parengia vystytojas, iš kurio pirkote būstą. Pasitaiko atvejų, kai įrengimo rekomendacijos ar reikalavimai detaliau aptariami būsto pirkimo–pardavimo sutartyje, kurių privalo laikytis tiek pirkėjas, tiek jo pasamdyti rangovai, atliekant vidaus apdailą. Jų nesilaikius yra tikimybė, kad vystytojas neatsakys už defektus, atsiradusius būsto garantiniu laikotarpiu.
  2. Prieš perduodami objektą rangovams atlikti apdailos darbus, pamatuokite būsto aplinkos ir paviršių drėgmę, kad po kiek laiko neišryškėtų apdailos darbų trūkumai. Dažnai pasitaiko atvejų, kad neišdžiovinus ir neišvėdinus patalpų pradedami daryti vidaus apdailos darbai, o, pasirodo, jiems atlikti oro drėgmė yra per didelė. Tokiu būdu sudaromos netinkamos sąlygos darbų kokybei užtikrinti, todėl patalpose pradeda veistis pelėsis, išryškėja kiti apdailos defektai ar netgi sugadinami esminės būsto konstrukcijos ir elementai. Tokiu atveju būsto statytojas neatsakys už atsiradusius defektus, o įrodyti, kad dėl jų atsiradimo kaltas vidaus apdailą atlikęs rangovas, taip pat bus sudėtinga.
  3. Prieš perduodami būstą apdailą atliekantiems rangovams, apžiūrėkite langus ir kitus objektus, kad esant jų apgadinimui, atliekant apdailos darbus, žinotumėte, kas atsakingas už jų trūkumus ir kam reikšti pretenzijas dėl bute atsiradusių apgadinimų. Dažnai pasitaiko atvejų, kai atliekant apdailą yra apgadinamos kitos būsto konstrukcijos ir įrenginiai, sumontuoti būsto vystytojo.
  4. Pateikite vidaus apdailą atliksiančiam rangovui būsto projektą, elektros, kitų inžinerinių įrenginių planus, kurių plika akimi rangovai gali nepastebėti ir padaryti klaidų, dėl kurių vėliau atsirastų žala būsto savininkams.

Įvertinus būsto įrengimui reikšmingas aplinkybes, rekomenduotina pasirašyti su rangovu būsto (rangos darbų objekto) perdavimo–priėmimo aktą, jame aptarti būsto defektus (jeigu tokie buvo nustatyti prieš perduodant objektą vidaus apdailos darbams atlikti), aptarti drėgmės lygį (ją išmatuojant specialiu prietaisu), taip pat aptarti, kokie būsto dokumentai perduodami rangovui, atliksiančiam vidaus apdailą (įrengimo taisyklės ar sąlygos, būsto projektiniai planai, inžinerinių tinklų planai ir pan.).

Analogiškai, priimant būstą su atliktais vidaus apdailos darbais, rekomenduotina taip pat patikrinti, ar viskas veikia, ar nėra apgadinimų, kiek jie yra pastebimi, bei pasirašyti vidaus apdailos darbų perdavimo–priėmimo aktą, jame fiksuojant akivaizdžiai matomus defektus.

Esant tarp šalių pasirašytiems būsto ir darbų perdavimo – priėmimo aktams, ateityje atsiradus defektams, bus lengviau pirkėjui įrodyti, dėl kieno kaltės atsirado defektai.

Ką daryti, jei rangos paslaugos suteiktos nekokybiškai?

Vidaus apdailos darbų rezultato priėmimo metu arba naudojimo metu nustačius darbų trūkumus, turite teisę savo pasirinkimu pareikšti vieną iš šių reikalavimų:

  • reikalauti rangovo neatlygintinai pašalinti trūkumus per protingą terminą,

  • atitinkamai sumažinti darbų kainą,

  • atlyginti trūkumų šalinimo išlaidas, jeigu rangovas per papildomai suteiktą terminą jų nepašalino.

Paaiškėjus defektams, visais atvejais rekomenduotina apie juos kuo skubiau raštu pranešti būsto pardavėjui (vystytojui, iš kurio įsigytas butas) ir rangovui, atlikusiam rangos darbus bute, bei išdėstyti vieną iš aukščiau nurodytų savo pažeistų teisių gynimo būdų.

Delsti informuoti apie atsiradusius defektus ar juos šalinti patiems, prieš tai neįspėjus rangovo ar vystytojo, nerekomenduotina, nes galite prarasti galimybę įrodyti tokių defektų egzistavimą ir (ar) kaltę dėl atsiradusių defektų. Taip pat informavimo apie pastebėtus defektus momentas yra svarbus ir ieškinio dėl parduoto daikto trūkumų pareiškimui.

Ieškiniams dėl parduoto daikto trūkumų taikomas sutrumpintas 6 mėnesių terminas. Siekiant, kad būsto pirkėjo pažeisti interesai būtų apginti, visuomet tikslinga prieš atliekant būste darbus išsiaiškinti visas darbams atlikti reikšmingas sąlygas ir aplinkybes, perduoti su būstu ir jo įrengimu susijusius dokumentus rangovui, apžiūrėti atliktus rangos darbus, patikrinti jų kokybę (jeigu tai įmanoma), dėl ko būtų užtikrintas garantinių terminų taikymas atliktiems rangos darbams. Tai ypač svarbu, kai rangos darbus būste atlieka skirtingi rangovai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai