Balandžio pabaigoje iš Vilniaus prekybos centro „Europa“ daugiaaukštės automobilių stovėjimo aikštelės 5 aukšto iškrito BMW visureigis. 15min žiniomis, greičiausiai vairuotoja vietoj stabdžio pedalo spustelėjo akseleratorių ir galingas automobilis nesunkiai įveikė stovėjimo aikštelės apsauginę tvorą.
Transporto priemonė žnegtelėjo priekiu į asfaltą, vertėsi ir liko gulėti ant stogo. Automobilio vairuotojai diagnozuotas kepenų plyšimas, šešių šonkaulių lūžiai su hematoroksu, ji gydoma Vilniaus ligoninėje, reanimacijos skyriuje.
Tačiau, regis, tai ne vienintelė Vilniuje esanti aikštelė, kuri nesustabdytų panašios nelaimės. Norėdami įvertinti, ar kitose aikštelėse įrengta pakankamai priemonių siekiant užkirsti kelią nevaldomam automobiliui, į ekskursiją po daugiaaukščius automobilių stovėjimo pastatus pasikvietėme Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Gelžbetoninių ir mūrinių konstrukcijų katedros vedėją profesorių Juozą Valivonį.
15min kartu su J.Valivoniu apsilankė 5 aikštelėse – prekybos centro „Europa“, kur ir įvyko nelaimė, bei verslo centro „3 burės“ aikštelėje. Taip pat aikštelėje Rinktinės gatvėje prie Kalvarijų turgaus, prekybos centro „Ozas“ ir naujoje aikštelėje Santariškėse. J.Valivonio vertinimu, dvi iš jų įrengtos taip, kad galėtų atremti automobilio smūgį, dėl trečios jis turėjo abejonių. O dviejose konstatavo, kad atitvarai – per žemi.
Kuo profesorius vadovaujasi vertindamas? J.Valivonis pasakojo, kad statant projektuotojai turi vadovautis Statybos techniniais reglamentais (STR). Jo manymu, daugelis žiūri į STR „Automobilių saugyklų projektavimas“, tačiau pašnekovas atkreipia dėmesį, kad šiame dokumente yra tik bendras reikalavimų aprašymas – nėra minimi atitvarai, kurie ir yra reikalingi siekiant sustabdyti nevaldomą automobilį.
Tačiau kitame STR, pavadinimu „Poveikiai ir apkrovos“, kuris skirtas konstrukcijų projektavimui, nurodoma, kokias jėgas turi atlaikyti atitvarai ir kokio aukščio jie turi būti.
Pastaruosius dokumentus minėjo ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos (VTPSI) atstovė viešiesiems ryšiams Asta Kazickienė.
Anot jos, pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus statinys ar jo dalis turi būti suprojektuotas ir pastatytas taip, kad per ekonomiškai pagrįstą statinio naudojimo trukmę pagal jo naudojimo paskirtį atitiktų nustatytus esminius statinių reikalavimus:
- mechaninis atsparumas ir pastovumas;
- gaisrinė sauga;
- higiena, sveikata ir aplinka;
- sauga ir galimybė patekti į statinį naudojimo metu;
- apsauga nuo triukšmo;
- energijos taupymas ir šilumos išsaugojimas;
- tvarus gamtos išteklių naudojimas.
„Statiniai turi būti projektuojami ir statomi taip, kad jais naudojantis arba juos eksploatuojant nekiltų nepriimtino nelaimingų atsitikimų ar žalos pavojaus, pvz., paslydimo, kritimo, susidūrimo, nudegimo, žūties dėl elektros srovės, sužalojimo dėl sprogimo ir įsilaužimų.
Projektuojant ir statant pastatus, inžinerinius statinius ir patalpas, skirtas automobilių laikymui (saugojimui), privaloma vadovautis statybos techniniu reglamentu STR 2.02.08:2012 „Automobilių saugyklų projektavimas“, statybos techniniu reglamentu STR 2.05.04:2003 „Poveikiai ir apkrovos“, bei kitais teisės aktais, kad statinys atitiktų aukščiau išvardintus esminius statinių reikalavimus“, – 15min komentavo A.Kazickienė.
J.Valivonio teigimu, STR „Poveikiai ir apkrovos“ nurodoma, kad atitvaras turi būti apie 37 centimetrų aukščio – apžiūrinėdamas aikšteles jis stebėjo, kad jo aukštis būtų lygiagretus automobilių bamperio aukščiui. Taip pat atkreipia dėmesį, kad atitvaras turėtų išlaikyti apie 15 tonų smūgį.
Ekskursiją po daugiaaukštes automobilių stovėjimo aikšteles pradėjome nuo prekybos centro „Europa“. Būtent šioje 2003 metais pastatytoje aikštelėje ir įvyko nelaimė. Tik užėjus į pastatą J.Valivonis konstatavo – atitvaras per žemas, o metaliniai užtvarai yra daugiau dekoratyvinė pastato dalis.
„Šitas atitvaras nieko nelaiko ir todėl jį peršoko. O geležinė tvorelė nelabai ką laiko, ji labiau dekoratyvinė. Atitvaras turėtų būti aukštesnis, tada jis atlaikytų. Manau, kad tie metaliniai elementai yra per silpni, jie tik dekoratyviniai. Sienutė turėtų būti aukštesnė“, – 15min sakė jis.
Kodėl nesilaikoma antrojo STR dokumento, kur nurodyti atitvarų aukščiai?
„Yra du dokumentai ir projektuotojai galėjo į antrą neatkreipti dėmesio, nes pirmajame STR'e, kur yra bendrieji dalykai, apie atitvarus nėra parašyta. Bet yra Statybos įstatymas, kur yra pastatams ir statiniams reikalavimai, kad jie būtų naudojami saugiai“, – kalbėjo profesorius.
Kita stotelė – viena pirmųjų daugiaaukščių stovėjimo aikštelių Vilniuje. Registrų centre nurodoma, kad statinys Rinktinės gatvėje iškilo dar 1997 metais. J.Valivonis teigiamai įvertino šį pastatą.
„Matote, kokia gelžbetoninė plokštė, didžiulis barjeras. Normaliai padaryta. Čia yra monolitas, nemanau, kad per šitą iššoktų“, – pakomentavo VGTU profesorius.
Keliaudami toliau užsukome į prekybos centrą „Ozas“. Didžiuliam pastatui priklauso ir nemenka aikštelė automobiliams, tačiau čia teko nustebti ir pačiam J.Valivoniui. Užvažiavus į paskutinį aikštelės aukštą neradome nė mažiausio atitvaro, kuris sustabdytų automobilį. Įrengti tik nedideli borteliai, kurie sustabdytų besiparkuojantį automobilį ir tvora, kad žmonės neiškristų. O ir pastaroji vietomis išklebusi.
J.Valivonio teigimu, reikalingos atramos nepastatomos ne tik dėl taupumo, bet ir dėl elementaraus nepamąstymo.
„Viskas kainuoja. Aišku, daug kas ir nepamąsto. Pamatysite, dabar projektuos, kaip reikia, nuėjo garsas. Manau, kad ta moteris gali paduoti į teismą ir prisiteisti, nes čia elementarus pažeidimas“, – kalbėjo jis.
„Ozo“ valdytoja Ina Augulienė 15min atsiųstame komentare teigia, kad daugiaaukštė automobilių stovėjimo aikštelė buvo pripažinta tinkama eksploatuoti 2009 metais, o dabar buvo užsakytas nepriklausomų statybos srities ekspertų auditas. „Remiantis jo išvadomis, aikštelėje bus atlikti rekomenduotini patobulinimai. Jau yra nuspręsta, kad nepriklausomai nuo ekspertų rekomendacijų ir atitikties reikalavimams, visuose aikštelės aukštuose bus įrengti papildomi atitvarai“, – teigia ji.
Dar viena aplankyta vieta – naujausia daugiaaukštė stovėjimo aikštelė Santariškėse. Pastaroji atidaryta tik kovą. Čia profesorių nustebino ne tik aukšti atitvarai, bet ir grindinys.
„Nauja yra nauja. Viskas yra gerai, lygiai su bamperiu. Čia kaip priklauso. Nežinia, ar tiek laiko, kiek reikia, reikėtų skaičiuoti, bet čia padaryta kaip reikia. Čia dar ir betonas nelygus, žiemą nepaslystum“, – įsitikinęs J.Valivonis.
Nevienareikšmiškai įvertinta prie verslo centro „3 burės“ įrengta automobilių aikštelė – vietomis atitvaro lygis pasiekia reikalingą aukštį, vietomis – ne. Tiesa, vietoje, kur statomi elektromobiliai, akivaizdžiai matyti, kad atitvaro aukštis atitinka reikalavimus.
„Čia gal ir šiek tiek netenkina reikalavimų, bet aukščiau nei „Europos“ aikštelėje. Bet čia, manau, pasikabintų automobilis“, – kalbėjo jis.