Vilniaus miesto savivaldybės užsakymu strateginio pasekmių aplinkai poveikio vertinimą (SPAV) atliko įmonė „Civitta“. Bendrovės ekspertai nagrinėja Naujamiestyje esančią 33,5 ha teritoriją tarp Panerių, Geležinkelio, Stoties ir Seinų gatvių ir šiai vietovei siūlo tris variantus.
15min primena, kad atliekant teritorijos SPAV, buvo lyginamos 3 teritorijos modernizacijos alternatyvos ir jų įtaka aplinkai gamtosauginiais, ekonominiais, socialinės gerovės ir kultūriniais aspektais.
Apie juos plačiau galite skaityti čia: Trys variantai, kaip galėtų pasikeisti Stoties teritorija: vertins jų poveikį
Geriausiai įvertino antrą alternatyvą
Galiausiai SPAV nurodoma, kad didžiausią teigiamą poveikį turės antra planavimo alternatyva.
„Įgyvendinus šią alternatyvą tikėtinos labiausiai teigiamos pasekmės vertinamo poveikio teritorijos aplinkai, ekonomikai ir socialinei gerovei aspektais, alternatyva vertinama bendru balu 8,2“, – rašoma dokumente.
Nurodoma, kad antrosios alternatyvos atveju būtų kuriamas naujas susisiekimo paslaugų mazgas Stoties aikštės zonoje, kur sutelkiamos pagrindinės funkcijos.
„Tokiu būdu sukuriama galimybė organizuoti vieningą keleivių aptarnavimo centrą, kuris turėtų tiesioginę jungtį su pietine miesto dalimi – Naujininkų rajonu“, – rašoma dokumente.
Pelesos g. trasa būtų keičiama, o esamoje būtų kuriama linijinė rekreacinė erdvė, kurioje išliktų visuomeninio transporto eismas.
Vakarinėje dalyje siūloma išskirtinai rekreacinio tipo papildoma jungtis per geležinkelio teritoriją – pėsčiųjų ir dviračių eismui skirtas viadukas, atkartojantis buvusią istorinę miesto gatvių trasą ir sujungiantis Šv. Stepono g. 75 ir Šv. Stepono skverą su pėsčiųjų taku Naujininkų pusėje bei naujai formuojama viešąja erdve ties Dzūkų–Pelesos g. sankirta.
„Numatoma, jog II alternatyva turėtų mažo-vidutinio reikšmingumo teigiamą poveikį gamtinei aplinkai, vidutinio reikšmingumo teigiamą poveikį urbanistinei struktūrai ir susisiekimui, mažo reikšmingumo neigiamą poveikį kultūros paveldui, vidutinio-didelio reikšmingumo teigiamą poveikį ekonomikai ir socialinei gerovei“, – dokumente tikina vertintojai.
Antros alternatyvos atveju prognozuojamas 18-20 proc. nekilnojamojo turto kainų kilimas. Investicijos į pagrindinius infrastruktūros objektus šiuo atveju atsieitų 13,2 mln. eurų.
„Atsižvelgsime į ekspertų rekomendacijas ir į išrinktą SPAV alternatyvą. Ji bus tikslinama koncepcijoje. Vietos, kurias iškėlė ekspertai, bus tikslinamos ir pagal jas bus rengiama koncepcija. Po to sprendinys bus konkretizuojamas ir tvirtinamas rengimo etapas, viešinami sprendiniai. O po to tikimės paties detaliojo plano derinimo“, – kalbėjo projekto koordinatorius, Vilniaus miesto vyr. architekto skyriaus patarėjas Vytautas Lelys.
Gyventojai turėjo pastabų
Nors ekspertai pagyrė SPAV rengėjus, tačiau gyventojai turėjo pastabų. Viena jų – būtent antrajai alternatyvai. Anot pastabą atsiuntusio gyventojo, ji sukuria daug didesnius automobilių srautus vidinėse rajono gatvėse.
Teirautasi, kaip perimetrinis užstatymas stiprina Naujininkų urbanistinę struktūrą. Donatas Baltrušaitis, urbanistikos ir architektūros specialistas, aiškino, jog perimetru užstačius statinius, jie blokuotų iš geležinkelio sklindantį triukšmą.
Kitas gyventojas tikino, jog geležinkelio ir autobusų stotys užima per didelį plotą bei teiravosi, ar nebuvo svarstoma jas sumažinti ir atiduoti atsilaisvinusias teritorijas miestui. Tačiau projekto rengėjai tikino, jog sąlygas gavo iš institucijų.
„Šis planas, taip pat medžiaga, kuri buvo vertinama SPAV'e, vadovaujasi tomis rekomendacijomis ir medžiaga, kuri gauta iš „Lietuvos geležinkelių“ vystymo planų. Būsimi „Rail Baltica“ ir esami bėgiai turi būti išlaikyti, negali kirstis su užstatymu. Tiek, kiek gavome ribas, kiek galime numatyti plėtrą, tiek toje teritorijoje ji ir yra nagrinėjama. <...> (Viešojo transporto terminalo) dydį apsprendžiame pagal rekomendacijas ir medžiagą, kurią gauname iš „Susisiekimo paslaugų“, savivaldybės įmonės“, – sakė architektas, „Vilniaus plano“ projektų vadovas Nerijus Siciūnas.
Naujininkų iniciatyvinės grupės narys tikino, kad per 1,5 metų pasiekta, jog autobusų stotis nebūtų perkelta į miegamąjį rajoną. Tačiau jis aiškino, kad į bendruomenės komentarus nėra atsižvelgiama.
Ieško, kas organizuos konkursą
„Lietuvos geležinkeliai“ ieško, kas surengs tarptautinį dalies projekto architektūros konkursą, skelbė BNS. Pasak geležinkelių, viename iš etapų planuojama atnaujinti Vilniaus geležinkelio stoties pastatą ir pastatyti naują statinį virš bėgių – jungtį tarp Naujininkų ir Naujamiesčio bei Senamiesčio. Tam reikia urbanistiškai ir architektūriškai įvertinti galimą teritorijos užstatymą.
Skelbime rašoma, kad architektūrinio konkurso organizatorius turės parengti jo sąlygas ir kitus dokumentus bei surengti patį konkursą. Vėliau, įgyvendinant projektą, bendrovė galės tiesiogiai derėtis su atrinktais konkurso dalyviais.
Žada didžiulę pertvarką
Tarp Geležinkelio ir Pelesos gatvių esančią daugiau kaip 30 hektarų teritoriją ir jos prieigas planuojama pertvarkyti į daugiafunkcinį verslo ir susisiekimo centrą. Numatoma sujungti Naujininkų rajoną su Naujamiesčiu ir Senamiesčiu.
2018 metų vasarą „Lietuvos geležinkeliai“ su sostinės savivaldybe pasirašė ketinimų protokolą, pagal kurį per 5–10 metų planuojama modernizuoti Vilniaus stoties teritoriją: sujungti geležinkelio bei autobusų stotis, perkelti „Lietuvos geležinkelių“ būstinę, taip pat plėtoti komercinius objektus.
2019 metais projekto, vadinamo „Vilnius connect“, architektūrinėse dirbtuvėse buvo kuriama stoties teritorijos vizija. Plėtros koncepcijos rengiamos jų rezultatų pagrindu bei atsižvelgiant į ekspertų rekomendacijas.
Praėjusių metų lapkritį Vilniaus miesto savivaldybė, „Lietuvos geležinkeliai“, „Vilniaus autobusų stotis“ ir „Baltisches Haus“ pasirašė ketinimų protokolą, kuriuo įmonės įsipareigojo prisidėti prie sostinės stoties atnaujinimo projekto „Vilnius Connect“. Remiantis šiuo susitarimu, turėtų būti rekonstruota ir pati autobusų stotis.
„Vilniaus autobusų stotis“ ketina inicijuoti esamos Autobusų stoties teritorijos pertvarką, skirti resursų ir finansuoti stoties rekonstrukcijos projektą.
Estai jau išsirinko projektą
15min primena, kad Talinas išsirinko žymios architektės Zahos Hadid biuro „Zaha Hadid Architects“ projektą pagrindiniam „Rail Baltica“ terminalui. Prie projekto prisidėjo ir vietinė architektų studija „Esplan“.
Projekto metu bus sukurtas integruotas 10 ha centras, skirtas tarptautinėms, nacionalinėms ir vietinėms geležinkelių paslaugoms.
Į šį centrą bus integruotas tramvajų eismas kartu su autobusų stotimi.