Tačiau apie viską nuo pradžių. Klaipėdiškis Rimas Kurlavičius kartu su verslo partneriu Evaldu Rusecku įkūrė įmonę „Reval baldai“ 2005 metais, o vėliau, t. y. 2009-taisiais – „Reval Mbg“. Iš pradžių pirmoji įmonė vystė tik sudėtingų projektų administravimą ir įgyvendinimą.
„Projektavom, kuravom, bet savo gamybos neturėjome. O 2009-aisiais įsigijome gamybą Rietave ir patys pradėjome tiek projektuoti, tiek gaminti“, – kalbėjo E.Ruseckas.
Anot jo, įmonė orientuojasi į nestandartinius, sudėtingus, vienetinius baldus ir juos įrenginėja privačiuose namuose, vilose, baruose, restoranuose. Bendrovės išskirtinumas, jog ji nesiima mažų užsakymų – tik didelius, todėl užeiti tiesiog iš gatvės ir įsigyti jų gaminių tikrai negalėsite.
„Turime savo užsakovų ratą, tai yra architektai, dizaineriai. Būtent jiems gaminame prabangesnius baldus“, – 15min pasakojo E.Ruseckas.
Klientai turtingesni, projektai brangesni
E.Rusecko teigimu, tokių užsakymų klientai yra turtingesni, reiklesni, bet jie niekada nenukenčia nuo krizių.
„Pavyzdžiui, 2007–2008 m. krizės nejautėme. Paprasčiausiai tie žmonės turi pinigų“, – tikino E.Ruseckas.
Anot pašnekovo, tokią įmonės strategiją padiktavo patys pirmieji klientai. Pradėjus gaminti aukštesnės klasės baldus, leistis žemyn verslininkai jau nebenorėjo.
„Su kolega dar anksčiau kartu dirbome ir jau tuomet gaminome prabangesnius baldus. Todėl 2005 metais įkūrę savo įmonę, orientavomės tik į tokius baldus“, – kalbėjo jis.
O ir konkurencijos, E.Rusecko teigimu, tokiame segmente beveik nėra.
„Jeigu projektuoji sudėtingus gaminius, iš tikrųjų tu išradinėji, nuolat bandai polesterius, metalus, žalvarį, auksuoji, sidabruoji. Visur eksperimentai. Dažnai nuo to gamyboje nukenčiame. Pavyzdžiui, pardavę už vieną kainą, vėliau nežinome, kas bus, kai pagaminsime. Kartais tenka ir perdaryti“, – teigė jis.
E.Ruseckas pasakojo, jog įmonė turėjo baldų ekspoziciją Klaipėdoje, tačiau panaikino, nes neapsimokėjo jos laikyti.
„Turime darbo visą laiką pusei metų į priekį. Nėra tikslo ekspozicijoje laikyti žmogų, nes klientas atskrenda tiesiai pas mus susipažinti su projektu. Kai atsiranda pasitikėjimas, pradedame gaminti“, – aiškina vyras.
Mažiausias užsakymas – 10 tūkst. eurų
E.Ruseckas pabrėžia, kad įmonė turi nedaug, bet didelių užsakymų. Taip pat dideliam namui baldų gamyba gali išsitęsti ir iki 2 metų, ypač jei savininkas pageidauja šiuolaikinių technologijų.
„Be 10 tūkst. eurų užsakymų neimame, nes daug kainuoja administravimas, projektavimas ir priežiūra. Kitu atveju nesutilptume į tokias sąnaudas. Didžiausias užsakymas buvo apie 230 tūkst. eurų“, – pasakojo jis.
Anot E.Rusecko, namai, kuriems dabar įmonė gamina baldus, dažnai turi ir nuosavą kino teatrą ar sukūrinę vonią.
„Įsirengia žaidimų kambarius, kino, treniruoklių sales, garažus. Taip pat svečių namelius, skirtus sodininkams, daržininkams. Bet čia kalbu jau apie labai prabangius namus. Tokie dalykai kiekviename didesniame projekte įrengiami tiems, kurie gali sau tai leisti“, – aiškino jis.
Ar tikrai yra tiek daug žmonių, kurie gali sau leisti išleisti 50 tūkst. eurų vien baldams? E.Ruseckas pabrėžia, kad visuomet turi užsakymų pusei metų į priekį. Be to, vienu metu pirkėjams reikėjo laukti ir metus.
„Baldai ilgai gaminami. Gal skaičiai atrodo labai dideli ir įspūdingi, bet turime labai daug sąnaudų, nes nuolat eksperimentuojame. Jei žmogus randa nusipirkti tai, ko jis nori, tą ir siūlome padaryti. Mes gaminame tiems, kurie neranda. Dažniausiai tai žmonės perfekcionistai, kurie statosi antrą būstą ir kuriems reikia žinoti labai daug niuansų, smulkmenų. Tokie žmonės reikalauja labai aukštos kokybės“, – kalbėjo jis.
Be to, tokių klientų, kurie pajėgūs mokėti didžiules sumas, tik daugėja, tikina įmonės vadovas.
„Dabar, pavyzdžiui, Lietuvoje išsirikiuotų eilė, bet mes paprasčiausiai neimame užsakymų“, – tikino jis.
Rikiuojasi eilė
Didžioji dalis Lietuvoje esančių gaminių „nusėda“ privačiuose namuose, tačiau įmonė eksportuoja ir į Rusiją, Kaliningradą. Tolimiausi kampeliai, kuriuos pasiekė Rietave gaminti baldai – Singapūras ir Ispanija.
Tiesa, šioje srityje E.Ruseckas pastebi pokyčių. Prieš koronaviruso pandemiją pusę savo gaminių bendrovė eksportuodavo į užsienį, o likusi likdavo mūsų šalyje. O dabar 80 proc. baldų iškeliauja po įvairius Lietuvos kampelius.
Tačiau, anot įmonės vadovo, tai, kad didžioji dalis produkcijos lieka Lietuvoje, anaiptol nenuskurdino bendrovės. Kaip tik per pandemiją tautiečiai sukauptus pinigus noriai leidžia namų reikmėms.
„Nuo Naujųjų metų buvo stiprus pokytis. Skambindavo kiekvieną dieną dėl naujų baldų. Skaičiuoji skaičiuoji – vieną, antrą priimi ir nežinai, kas bus rytoj, nes jau du laukia, o dar vienas prašo. Net pradedi pyktis su klientais ir bandai jiems paaiškinti, kokia situacija“, – sakė jis.
Lyg ir akivaizdus sprendimas – plėstis ir spartinti gamybą, tačiau E.Ruseckas tikina, jog sunku surasti norinčių dirbti.
„Sudėtingas segmentas, nes čia reikia įdėti daug darbo. Tačiau žmonės, bijantys prisiimti tokią atsakomybę, nori paprasčiau dirbti. Darbuotojai nori ateiti, ramiai padirbti ir išeiti. O mūsų srityje kiekvieną žingsnį reikia apgalvoti. Anksčiau galvojau, kad tokių žmonių labai mažai, o dabar galvoju, kad jų visai nėra. Galima nusipirkti įrangą, pasiimti paskolą, tačiau nėra kam dirbti“, – pasakojo verslininkas.
Šiuo metu įmonėje dirba maždaug 44 darbuotojai. Tuomet galbūt būtų išeitis samdyti užsieniečius? Anot E.Rusecko, iki šiol jie norėjo įdarbinti tik lietuvius, nes, pavyzdžiui, ukrainiečiai nėra tokie pigūs.
„Lenkai juos stipriai vilioja. Bet dabar, kai visai nėra iš ko rinktis, greičiausiai, teks bandyti“, – sakė jis.
Keičiasi lietuvių požiūris
E.Rusecko teigimu, lietuviai yra labai reiklūs kokybei. Be to, galima sakyti, kad jie yra gana pedantiški. Verslininko teigimu, lietuviai „kabinėjasi“ prie visko, todėl visi tarpeliai, suvedimai turi būti idealiai tvarkingi. Ir ši tendencija laikui bėgant vis stiprėja.
„Skandinavai itin paprasti žmonės, o lietuviams įtikti yra labai sudėtinga“, – mano verslininkas.
Be to, anot jo, keičiasi ir požiūris į pačius baldus. Pavyzdžiui, anksčiau tautiečiams buvo svarbesnė baldo funkcija, o dabar daug dėmesio kreipiama ir į grožį.