Konkurso rezultatai paskelbti Lietuvos architektų sąjungoje, kurios ekspertai ir sprendė dėl projektų tinkamumo.
Idėją pasufleravo aplinka
Laimėtojai – Užvingio salos tiltą pristatę architektai Petras Išora, Ona Lozuraitytė, Dominykas Daunys, Ivane Ksnelashvili iš „KILD“ ir konstruktorius Vilius Karieta. „Džiaugiamės konkurso organizatoriais, kurie pastebėjo tą jautrumą, kurį mes užkodavome šiuo darbu. Idėja kildinama iš aplinkos stebėsenos. Mes atradome ten buvusią salą, greta konkurso organizatorių rekomenduojamos vietos, ir iš to iškildinome paties tilto sumanymą. Tiltas yra ir jungtis, ir vieta vienu metu“, – kalbėjo P.Išora.
Tiltu bus galima ir praeiti ar pravažiuoti dviračiu, bet ir sustoti bei pasigrožėti gamtovaizdžiu. „Tiltas susideda iš dviejų komponentų: jis išsišakoja abiejose prieigose, tuo pabrėžiame ne vieną kryptį, o daugiakryptį pasirinkimą ir viename, ir kitame krante, kur galima nueiti. Taip pat tiltas centre praplatėja, taip sukuriame sėdimąją terasą“, – apie projektą kalbėjo vienas iš jo autorių.
Sala užfiksuota XVIII a. brėžiniuose, matoma ir XIX a. brėžiniuose, ši Užvingio sala dingsta apie XX a. pradžią. Kaimynystėje buvo ir dabar dingęs Jėzuitų rūmų kompleksas. Sala buvo vidury upės, tačiau dabar tai jau krantas „Litexpo“ pusėje. Toje vietoje konkurso laimėtojai siūlo įkurti Užvingio salos parką.
„Projektuodami tiltą pasistengėme grąžinti miestui buvusius gamtinius ir kultūrinius naratyvus. Tai mums buvo atspirties taškas. Ta Užvingio sala, Višinskio Vilniaus miesto albume visiems matyta, yra ikoniškas vaizdas, kuris dingo be pėdsako. Kai persiklojome tuos planus, labai apsidžiaugėme, kad tokio turtingumo ta vieta ir galima joje ne tik tiltą suprojektuoti“, – kalbėjo O.Lozuraitytė.
Šie architektai yra žinomi savo tiltais, vienas iš jų laimėjimų – Pietų Korėjoje, Seule, konkurse 60 metrų ilgio ekologiško tilto projektui parengti irgi triumfavo KILD.
Tie patys architektai laimėjo konkursą ir Kaune, pasiūlė Nemuno krantus sujungti dviem tiltais. Vieną nuo Senamiesčio pusės į salą per kanalą, kitą – iš salos per Nemuną į Aleksotą.
Tiek Architektų sąjungos atstovai, tiek Vilniaus miesto meras pabrėžė, kad šis konkursas ypatingas buvo tuo, kad ne tik remtasi viešųjų pirkimų sąlygomis, bet ir norėta, jog tai būtų įdomus darbas architektams.
Tiltą žada po ketverių metų
Vilniaus meras Remigijus Šimašius sako, kad sutartis su konkurso laimėtojais turėtų būti pasirašyta artimiausiu metu, o tiltas pastatytas maždaug per ketverius metus. Pagal konkurso sąlygas projekto sąmata neturėtų viršyti penkių milijonų eurų.
Neries krantus Vingio parke ir šalia „Litexpo“ sujungsiantis tiltas palengvins pėsčiųjų ir dviratininkų susisiekimą, automobiliai šiuo tiltu nevažinės, nors iš pradžių ir kalbėta apie galimybę įrengti eismo juostas ir viešajam transportui. Tačiau šis siūlymas sulaukė kritikos, kad tai vienas žingsnis iki nuolatinių automobilių srautų tiltu, todėl sumanymo atsisakyta.
Du mėnesius trukusiame konkurse 16 kūrėjų pasiūlė šiuolaikiškų, funkcionalių ir derančių prie aplinkos tilto idėjų. Ne vieno dalyvio siūlymai apėmė ir papildomas erdves tilto zonoje – siūloma išnaudoti jas vilniečių poilsiui, įrengti kavines, kur galėtų vykti ir muzikiniai pasirodymai.
Geriausios konkurso idėjos bus apdovanotos premijomis: 1-osios vietos laimėtojui skiriama 9 tūkst. Eur, 2-osios – 7 tūkst. Eur, 3-iosios – 4 tūkst. Eur.
Su geriausios konkurso idėjos laimėtoju bus sudaryta sutartis. Kitame etape bus pradėtas rengti techninis projektas ir skelbiamas statybos darbų vykdytojo konkursas. Orientacinė projekto parengimo ir statybos kaina turės siekti ne daugiau kaip 5 mln. eurų. Planuojama, kad naujasis pėsčiųjų tiltas turėtų būti pastatytas per ateinančius ketverius metus.
Naujausias tiltas per Nerį Vilniuje yra Mindaugo tiltas, pastatytas 2003 metais.