Pasak STT, nustatytos galimos korupcijos rizikos įsigyjant turto vertinimo paslaugas ir nustatant būsto kainą, sudarant socialinio būsto skyrimo eilę. Taip pat STT kliuvo nepakankamai aiški tvarka skiriant tarnybinį būstą ir nereglamentuotas socialinio būsto gerinimo bei remonto procesas.
Atlikus korupcijos rizikos analizę nustatyta, kad įsigyjant socialinį būstą savivaldybės inicijuoja nepriklausomą turto vertinimą, kurio išvadomis remiamasi kaip realiu kainos nustatymo pagrindu.
„Perkant nepriklausomų turto vertintojų paslaugas, nors savivaldybės formaliai ir vykdė viešųjų pirkimų procedūras, tačiau apklausė dalyvį, su kuriuo prieš tai ne kartą buvo sudarę ilgalaikius paslaugų teikimo sandorius, jam itin palankiomis sąlygomis pasirašė sutartis arba jas tęsė, tokiu būdu turto vertintojui užtikrinant dalyvavimą rinkoje be konkurencijos“, – teigia STT.
Išvadoje pažymima, kad pastarieji trūkumai nustatyti Telšių ir Raseinių savivaldybėse.
Anot STT, turto vertintojui sudarytos galimybės savo nuožiūra pasirinkti turto vertinimo metodiką, o dėl to atsiranda galimybė manipuliuoti lyginimui pasirinktomis būstų kainomis.
„Pastebėti atvejai, kai turto vertintojui apžiūrint savininko parduodamą būstą nedalyvavo savivaldybės atstovas“, – teigiama STT pranešime.
Skiriant socialinius būstus tarnybos specialistai pasigedo laisvo socialinio būsto ir jo laukiančių šeimų automatizuotos atrankos, taip pat konstatuota, kad negalima aiškiai atsekti siūlymų teikimo dėl laisvo socialinio būsto, todėl „darbuotojai, pildantys eiliškumo lenteles, jas gali perrašyti ar keisti“.
STT teigimu, dėl to, kad minėtų savivaldybių teisės aktuose nėra reglamentuotas socialinio būsto remontas, neaiškiai planuojamos ir panaudojamos lėšos remontui, socialinis būstas „nugyvenamas, o nuomininkai dėl remonto darbų atlikimo priversti su prašymais kreiptis į savivaldybę ne vieną kartą“.
Tarnyba nenustatė ir aiškių kriterijų, kada gali būti suteikiamas tarnybinis būstas, bei konstatavo, kad savivaldybės nevykdo kontrolės, ar toks būstas naudojamas pagal paskirtį.
„Siekiant pašalinti savivaldybėse nustatytus korupcijos rizikos veiksnius STT siūlo sudarant sutartis su turto vertintojais aptarti nuostatas dėl būsto turto vertinimo metodo bei reglamentuoti būsto apžiūros procesą, automatizuoti socialinio būsto skyrimo eiliškumą, tikslinti tarnybinio būsto suteikimo procesą“, – teigia tarnyba.
Taip pat rekomenduojama Viešųjų pirkimų tarnybai, kartu su Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo tarnyba svarstyti galimybę parengti turto vertinimo paslaugų pirkimo gaires ar rekomendacijas.